Rode diesel werd in Nederland in 2013 afgeschaft voor toepassing door onder meer boeren, tuinders en loonwerkers. Alleen scheepvaartbedrijven mogen er nog gebruik van maken. Het verschil tussen gewone en rode diesel was destijds 15 cent per liter. Nu zou dat verschil 20 cent per liter zijn.
Allesinds tzal niet de kleurstof zijn die schadelijk is aan een motor. Als je met een moderne motor met rode Diesel gaat rijden dan gaat je dat na een tijdje meer kosten dan op de normale Diesel die te rijden. Een moderne Diesel kan daar vrij slecht tegen.
Technisch gezien kan je die rode diesel of stookolie in een diesel gooien, maar dat mag niet van Vadertje Staat, omdat er op brandstof voor auto's meer accijnzen betaald moet worden. Wie betrapt wordt met rode diesel in zijn tank, riskeert een boete van 500 euro.
Wat als je betrapt wordt op illegaal gebruik van rode diesel? Rijdt jouw voertuig op goedkope diesel, terwijl dit niet toegestaan is? Dan kun je een flinke boete krijgen. Deze boete is minimaal 500 euro en kan oplopen tot maar liefst 5000 euro.
Rode diesel mag alleen worden gebruikt: in schepen, zolang dat geen pleziervaartuigen zijn, en. in een beperkt aantal gevallen in kranen op schepen en pontons.
Je neemt een bak/pot of iets dergelijks met onderin een fijnfilter,deze bak/pot vul je met HOUTSKOOL,hieroverheen giet je de rode gasolie welke door het houtskool wordt ontdaan van zijn rode kleur,het houtskool absorbeert de kleurstof.
Rode diesel is in 2013 afgeschaft, waardoor boeren het accijnsvoordeel verloren. Sinds de Russische inval in Oekraïne schoot de prijs van een liter diesel (notering van LTO Ledenvoordeel vanaf 4.000 liter) omhoog van € 1,35 naar de huidige prijs van € 1,53, met een piek in deze week van € 1,96.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden.
Noteer hierbij dat rode diesel lang zichtbaar blijft in de tank, omdat er een fractie van de kleurstof in de tank kan achterblijven. Dus ook als je daarna gewoon weer op witte diesel rijdt, kan je nog gepakt worden voor het tanken van rode diesel in het verleden.
Rode diesel heeft dezelfde eigenschappen als reguliere, blanke diesel, alleen is er een rode kleurstof aan toegevoegd. Per 1 januari 2013 kwam er een verkoopverbod in Nederland, uitgezonderd de verkoop aan bedrijfsgerelateerde scheepvaart.
Men zegt wel eens dat diesel en mazout hetzelfde zijn, behalve de rode kleur. Maar dit klopt niet! Om te beginnen is het verboden om mazout te gebruiken in een dieselmotor. Dit zou leiden een slechte werking van de motor, afzettingen op de motor, verhoogde uitstoot, en motorschade.
Alleen de auto's met een dieselmotor kunnen rijden of frituurolie. Je kan naast pindaolie of frituurolie ook best slaolie of zonnebloemolie gebruiken. Alleen het nadeel van deze oliën is dat de motor na een tijdje verstopt raakt en het dan niet meer doet.
Eind 2017 voerde de douane gerichte controles uit op het gebruik van rode en witte diesel in voertuigen op de openbare weg. Gebruikt u rode diesel terwijl dat niet mag, dan riskeert u een boete tussen 500 en 5.000 euro! In geval van herhaling kan die zelfs worden verdubbeld.
In de praktijk is brandstof gemakkelijk zes maanden houdbaar en soms zelfs enkele jaren. Twijfel je aan de brandstof in je tank, voeg dan ongeveer een derde goede brandstof toe om de eigenschappen te herstellen, zo adviseert Auto55.
De bovengrondse opslag van diesel tot 300 liter is een verpakking. Vanaf 300 liter is er altijd een certificaat nodig. Maar dan kan het een opslagtank, een mobiele tank of een intermediate bulk container (IBC) zijn.
Brandstoffabrikant BP geeft daar richtlijnen over: in een afgesloten container en een bewaartemperatuur van 30 graden blijft brandstof 3 maanden goed. Bij een bewaartemperatuur van 20 graden is dat meteen 6 maanden.
Voor een tankbeurt van 45 liter diesel betaal je in Nederland nu 94,50 euro, in België 90,45 euro en in Duitsland 95,40 euro. Met 17 cent per liter aan accijns minder, kost 45 liter diesel in Duitsland 89,1 euro. Duitsland wordt met beide brandstoffen dus het goedkoopste van de drie landen.
Veelgestelde vragen over brandstofprijzen in Spanje
De actuele prijs van Euro 98 in Spanje is € 1,80. De actuele prijs van diesel in Spanje is € 1,88. De actuele prijs van LPG in Spanje is € 1,04.
Goedkoper. Op internet gaat de laatste tijd de grap rond dat je beter kunt doorrijden zonder te betalen, omdat de boete van 131 euro lager is dan de prijs die je moet afrekenen voor een volle tank. Pech als je auto met een kleine tank hebt.
Elke dieselauto is geschikt voor B7. Maar niet elke diesel verdraagt B10, B30 of B100 en die soorten zul je ook niet snel aantreffen bij het tankstation in de buurt. Dan is er nog de nieuwere dieselbrandstof HVO100, ook wel 'blauwe diesel' genoemd.
Rode diesel heeft dezelfde eigenschappen als reguliere, blanke diesel, alleen heeft de brandstof een lager accijnstarrief. Om het onderscheid te maken, wordt er een rode kleurstof aan toegevoegd. Per 1 januari 2013 is er een verkoopverbod in Nederland, uitgezonderd de verkoop aan bedrijfsgerelateerde scheepvaart.