Per treintype was de kleur verschillend, en soms had een bepaald treintype meerdere kleuren. Men heeft in de jaren '70 een nieuwe huisstijl ingevoerd, om duidelijker als eenheid over te komen, en de kleur geel viel duidelijk op. Ook de meeste bussen werden geel met blauw.
De treinen moesten geel worden, om de grauwe stations wat op te fleuren.De tweede kleur is blauw.In eerste instantie werd lichtblauw gebruikt voor de diagonale reclamebanen.
Waarom de treinen geel werden
Het doel was om de in die tijd nogal grauwe stations wat op te vrolijken. De treinstellen 431-438 (Plan V) werden door fabrikant Werkspoor in het geel afgeleverd. Hierna begon het omschilderen van bestaande treinstellen.
De keuze voor de kleur geel van de treinen
Deze ontwerpkeuze. Volgens de visie van Dumbar waren stations in die tijd grauw en ongezellig. Met zijn gele treinen wilde hij dat er iets kleurrijks en flitsends binnen kwam rijden op de stations.
In 1968 introduceerde de Nederlandse Spoorwegen zijn nieuwe huisstijl met het bekende en veel geprezen logo en de kleurstelling geel en blauw.
In 1937 fuseren de HIJSM en de SS tot NV Nederlandse Spoorwegen (NS), een zelfstandige vennootschap waarvan alle aandelen op 1 januari 1938 in handen komen van de staat. Dan breekt de Tweede Wereldoorlog uit.
Vanaf 2017 rijden onze treinen in Nederland, als eerste land ter wereld, voor 100% op windstroom. Zo is er voor reizigers de mogelijkheid om echt schoon, dus zonder CO2-uitstoot, te reizen. In totaal gebruikt NS zo'n 1,2 TWh aan stroom voor het rijden van treinen.
Omdat treinen door steden en zelfs landen rijden, betekent dit dat graffitinamen de potentie hebben om door een veel groter publiek gezien te worden dan wanneer ze alleen op een statische locatie geschilderd worden . Dit niveau van blootstelling maakt treinen het perfecte canvas voor graffitischrijvers die door zoveel mogelijk mensen opgemerkt willen worden.
Sinds 1 januari 2017 is elke elektrische trein een groene trein en zijn we klaar voor de toekomst. Er is één groene trein. Zie verder www.ns.nl/groenetrein. Om de samenwerking te vieren, introduceerden Eneco en NS in 2015 de Groene Trein.
Het in 1968 door Gert Dumbar en René van Raalte ontworpen logo van de NS symboliseert het heen en weer rijden van een trein over het spoor. Voor die tijd was het logo een gevleugeld spoorwiel, dat in de loop der tijd steeds meer gestileerd werd.
Bij bussen, schepen en treinen wordt het systeem daarnaast ook om milieuredenen gebruikt. Bij gebruik van reguliere toiletten worden de urine en ontlasting eenvoudigweg naar buiten getransporteerd waarna ze op de rails, de weg of in het water achterblijven.
Mensen moeten treinen goed kunnen zien en horen, zodat ze veilig kunnen blijven. In Groot-Brittannië moesten de voorkanten van treinen van oudsher een geel paneel hebben om ze beter zichtbaar te maken , een maatregel die in de jaren 50 werd genomen toen bleek dat nieuwere diesel- en elektrische treinen veel stiller waren dan stoomtreinen.
Blauwnet geldt voor alle regionale treintrajecten in Overijssel. Hoe herken ik Blauwnet? Heel simpel: alle regionale treinen die bij Blauwnet horen, zijn blauw. Zo zie je op welke trein je kunt overstappen zonder opnieuw te hoeven in- en uit checken.
DD VIRM staat voor dubbeldeks verlengd interregio materieel. Deze dubbeldekkers worden gebruikt als intercity voor de lange afstanden. Het zijn echte treinstellen, die dus niet geduwd of getrokken hoeven te worden. Deze trein werd ook wel regiorunner genoemd.
Wanneer twee van deze worden gecombineerd, creëren ze de volgende laag die bekend staat als secundaire kleuren: Rood + blauw = paars (of violet) Blauw + geel = groen. Geel + rood = oranje.
Treinen rijden gemiddeld 84 kilometer per uur, twee jaar geleden ging het nog drie kilometer per uur sneller.
Brandstof. Als brandstof wordt meestal steenkool gebruikt, maar soms ook stookolie, hout of bruinkool.
Druk van de Tweede Kamer. De afgelopen jaren hebben alle 131 Sprinters van het type SLT een upgrade gekregen. Die treinen worden sinds 2009 op het Nederlandse spoor ingezet en hadden aanvankelijk geen toilet. Dat leidde tot veel kritiek, waarop werd geopperd om de treinen uit te rusten met een speciale plaszak.
ProRail en NS hebben hiervoor gekozen omdat wilde bijen, vlinders en andere insecten het moeilijk hebben in Nederland. Deze insecten houden niet van een strak groen gazon, maar juist van wilde bloemen.
Eurostar naar België en Frankrijk
Eurostar is dé hogesnelheidstrein tussen Nederland, België en Frankrijk.
Monikers (ook bekend als streaks, tags of hobo art) zijn een soort graffiti die op de zijkant van een goederenwagon op goederentreinen wordt aangebracht. Ze dateren uit de late 19e eeuw.
Banksy is de beroemdste graffitikunstenaar en hij heeft zonder twijfel de grootste bijdrage geleverd aan het populair maken van straatkunst. David Choe, geboren bij Koreaanse immigranten in de VS, begon zijn graffiti-carrière in Los Angeles.
Op wandelen en fietsen na is reizen per trein de meest milieuvriendelijke manier van reizen. Tot 75% minder CO2-uitstoot dan bij een vliegreis ten tot 66% minder CO2-uitstoot dan per auto. Ook de uitstoot fijnstof is bij de trein zeer laag vergeleken met auto en vliegtuig.
Langs granieten bergen, kurkbossen, het Liscia meer en het oudje stadje tempio Pausania rijdt het treintje je naar de levendige badplaats Palau, tegenover de Maddalena eilanden. Een panoramisch traject dat start op een hoogte van 500 meter in het hooggebergte van Campeda.
Terugblik op de prijs van het treinkaartje
De ontwikkeling van de prijs van het treinkaartje is fors achtergebleven bij de inflatie. De kosten van NS groeiden door de hoge inflatie veel harder dan de inkomsten. De prijzen zouden om die reden in 2024 met 8,7 procent stijgen.