Het is bewezen dat een gemotiveerde werknemer veel productiever is, zijn werk met meer plezier doet, beter gebruik maakt van de tijd en de middelen die hem zijn toegewezen en alle moeite doet om de doelen van zijn werk te bereiken.
Motivatie zorgt ervoor dat iemand wordt aangezet tot actie. Zolang iemand die werkt in je bedrijf of organisatie goed werk laat zien, ben je als leidinggevende vaak wel over de werknemer te spreken. Anders wordt het wanneer de motivatie van een medewerker beneden peil is - de prestaties zullen dan achteruitgaan.
Wat écht motiveert, is het respecteren en waarderen van medewerkers. Een compliment geven als iets goed gaat, óók als er op andere terreinen misschien nog van alles valt te verbeteren.
Motivatie is het gevoel dat je aanzet tot het beginnen én afmaken van een taak. Of nog ruimer, dat je aanzet tot bepaald gedrag. Met dat gedrag denk je iets te krijgen dat je nodig hebt. Of iemand gemotiveerd bezig is met een taak, kun je meestal aan de buitenkant wel zien.
De meest motiverende factoren situeren zich in de medewerker zelf, zoals: Het gevoel gewaardeerd te worden op het werk. Fier zijn op je werk, het graag doen. Erkenning van de prestaties.
Wie nog steeds denkt dat de teamspirit er niet toe doet, heeft het mis. Uit een onderzoek van het CBS blijkt dat medewerkers 11 arbeidsomstandigheden als belangrijk ervaren bij hun werkgever. Hierbij staat een prettige werksfeer met stip op nummer 1 gevolgd door goede managers.
Volgens Tempo Team doet 72% van de werknemers na een compliment zijn werk met meer plezier. 61% van de werknemers doet erna beter zijn best. Wat motiveert medewerkers: waardering en positieve feedback. Dit leidt tot beter werk, dat op zijn beurt zorgt voor een betere omzet.
Wat versta je onder motiveren? Kort door de bocht gaat motiveren over het hebben van beweegredenen of motieven om in actie te komen. En mensen komen in actie als ze een doel voor ogen hebben. Een doel dat voorziet in een bepaalde behoefte.
Motivatie is het geheel aan redenen waarom iemand zich tot bepaald gedrag kan zetten. Iemand is dus gemotiveerd als hij of zij redenen heeft om iets te gaan doen, of niet te doen. Je vindt dit ook terug in een uitspraak als 'Wil je jouw besluit motiveren?
De motivatie van een persoon wordt sterk beïnvloed door de verwachtingen die hij heeft over zijn eigen effectiviteit, de moeilijkheidsgraad van een handeling en de mogelijke uitkomst(en) van zijn handelen.
In een motiverend (coach-)gesprek zet je mensen aan het denken over wat ze willen bereiken, wat hun sterke kanten zijn en hoe ze zich verder willen ontwikkelen. Je wakkert hun motivatievuurtje aan. Belangrijk is dat de insteek van een gesprek spontaan en gelijkwaardig is.
De werknemer heeft behoefte aan veiligheid. Dit geld voor een veilige werkomgeving, maar ook voor een veilige werksfeer. Het is namelijk niet alleen de bedoeling dat een werknemer veilig is, maar ook dat hij of zij zich veilig voelt op de werkvloer en rondom collega's.
Hoe zorg jij er in je werk voor dat de kwaliteit gewaarborgd blijft?
Hoe zorg je dat kwaliteit gewaardborgd blijft? Dat kan alleen als je een cultuur van vertrouwen creëert waarin medewerkers de ruimte voelen om dilemma's en keuzes open met elkaar te bespreken en samen weloverwogen keuzes te maken voor optimale zorg voor de cliënt.
Waarom is werken met een gemotiveerde collega plezieriger?
Gemotiveerde medewerkers voelen zich positief over hun werk en kunnen met waardering naar andere collega's te kijken. Ze geven complimenten aan anderen en zijn oprecht trots op de prestaties van collega's. Ze spreken dit ook uit. Het succes van anderen wordt gevierd en dit is onderdeel van de cultuur binnen het team.