Communiceren doen we om elkaar te informeren. Dat kan zijn omdat we graag willen vertellen wat we hebben meegemaakt, maar we kunnen ook communiceren om elkaar feedback of duidelijkheid te geven. Maar ook wanneer wij geen boodschap willen overbrengen communiceren we.
Goede communicatie is simpel, brengt mensen samen én kan ze bij elkaar houden. Het zorgt ervoor dat mensen zich gehoord en gezien voelen. Slechte communicatie zorgt voor onduidelijkheid en vervreemd mensen van elkaar. Dit geldt voor relaties, vriendschappen, maar ook voor organisaties en werkomgevingen.
Open communicatie is van belang binnen teams omdat dit bijdraagt aan een positief werkklimaat, een goede werksfeer en zelfvertrouwen van de afzonderlijke teamleden. Open communicatie bevordert de teamprestaties, de bedrijfsresultaten en voorkomt uitval en verzuim..
Voordelen van goede communicatie
Je voelt je betrokken bij je werk en je bent gemotiveerd. Bovendien zorgt goede samenwerking ook voor goede communicatie. Slechte communicatie zorgt juist voor het tegenovergestelde: minder werkplezier en geen motivatie. Slechte communicatie moet je daarom voorkomen.
Waarom is communicatie zo belangrijk? Simpel gezegd: interne communicatie helpt om je organisatie bij elkaar te brengen en houden. Het verbindt afdelingen en teams op de werkvloer en zorgt ervoor dat elke werknemer up-to-date is, op dezelfde golflengte zit, en op hoogte is van wat er in en met het bedrijf gebeurt.
Kenmerken van een goede communicatie zijn: Je gebruikt heldere taal, afgestemd op de ontvanger (denk bijvoorbeeld aan het gebruik van jargon) Je formuleert in korte zinnen. Je staat niet alleen op 'zenden', maar schakelt over op ontvangen als de ander behoefte heeft om iets te zeggen of te vragen.
Communicatie met als doel mensen en organisaties met elkaar te verbinden door onbekendheid, onduidelijkheid en onzekerheid weg te nemen. Daarnaast kan het de dialoog faciliteren tussen werkgever, leidinggevende en medewerker. Dat is de rol van interne communicatie in het verbeteren van de medewerkersbetrokkenheid.
Wat zijn communicatievaardigheden? Communicatievaardigheden zijn vaardigheden die zorgen voor een sterke communicatie. Een aantal belangrijke voorbeelden zijn: schriftelijk communiceren, verbaal/non-verbaal communiceren, luisteren, assertiviteit, inlevingsvermogen en feedback geven en ontvangen.
De voordelen van samenwerken
Het brengt je namelijk in contact met andere mensen. Samen weet je meer. Samen zie, hoor en voel je meer: je kunt samen meer ontdekken. Als je samen bent, worden jullie capaciteiten en talenten ook samengevoegd, waardoor ze elkaar kunnen aanvullen.
Goede communicatie is vaak de sleutel tot succes. Door open te staan voor feedback, collega's te helpen en iedereen een kans te geven kun je samen bouwen aan betere communicatie. Blijf goed luisteren, blijf positief en communiceer concreet. Zo voorkom je irritaties en verwarring.
De cliënt centraal
Gericht communiceren geeft een cliënt het gevoel dat zij gehoord en begrepen worden. Door gericht te communiceren krijgen cliënten meer grip op hun eigen situatie, voelen zij zich gesteund, en neemt de zelfredzaamheid van de cliënt weer toe.
Communicatieve vaardigheden (ook wel sociale vaardigheden genoemd) gebruiken we om te communiceren en interactie aan te gaan met anderen. Dit gaat verder dan verbaal zijn. Het heeft ook te maken met non-verbale communicatie, lichaamstaal en persoonlijke uitstraling.
Communicatie is in feite gedragsverandering
Ons gedrag is altijd zichtbaar, ook als we niets zeggen! In de praktijk betekent dit, dat onze houding, onze gebaren, onze mimiek, onze lichaamshouding en onze toonzetting van invloed zijn op de indruk die de ander van ons heeft.
Praat vanuit je eigen behoeften en gevoel, niet over wat de ander verkeerd zou doen. Probeer elkaar niet te onderbreken of in de rede te vallen. Praat niet te lang achter elkaar, geef de ander ook de ruimte. Accepteer dat de ander anders is, ook met communiceren.
Woorden als eventjes, wellicht, misschien, verkleinwoordjes en zinnen die onderdanigheid uitdrukken kun je beter vermijden. Je geeft hiermee je gesprekspartner automatisch de macht om te zeggen dat het idee inderdaad niks of dat hij 'geen tijd heeft voor eventjes'.