Redenen voor het retour sturen van een pakket naar afzender kunnen zijn: Een transportincident, d.w.z. een beschadigd pakket. Een onvolledig of onjuist afleveradres. Na meerdere pogingen onmogelijk pakket te bezorgen.
Er zijn veel redenen waarom een pakket teruggestuurd kan worden naar de afzender: Het adres waar het pakket naartoe gestuurd is bestaat niet of is onvolledig . Iemand op het adres weigerde het pakket te accepteren. Er is een probleem met uw pakket en de afzender heeft de bezorging teruggeroepen.
We raden je aan contact op te nemen met de afzender. Bijvoorbeeld de klantenservice van de webshop waar je het pakket hebt besteld, die kan zorgen dat je pakket opnieuw wordt verstuurd.
Er zijn verschillende redenen waarom een pakket automatisch wordt teruggestuurd naar ons magazijn. Dit kan gebeuren vanwege een gemiste bezorgpoging, het niet op tijd ophalen bij een PostNL-punt, of door een verkeerd/niet herkend adres. Wat gebeurt er met mijn bestelling?
Post gericht aan iemand anders
Zet met pen een kruis door de adresgegevens. Schrijf op de envelop (of kaart) 'Vertrokken – Retour afzender'. Stop de post in een oranje brievenbus of geef deze af op een PostNL-punt. PostNL stuurt alle zendingen retour naar de afzender.
Redenen voor het retour sturen van een pakket naar afzender kunnen zijn: Een transportincident, d.w.z. een beschadigd pakket. Een onvolledig of onjuist afleveradres. Na meerdere pogingen onmogelijk pakket te bezorgen.
Zodra je een bestelling terugstuurt naar de afzender, dan hoort de webwinkel de eventueel betaalde bezorgkosten aan je terug te betalen. Let wel op: deze regel geldt alleen als je de bestelling in zijn geheel terugstuurt naar de afzender.
Aan de hand van het barcodenummer van je pakje kan je via Track & Trace en de My bpost app de naam en het adres van de afzender raadplegen.
Hoeveel pakketten worden er naar webwinkels teruggestuurd in Nederland? In 2022 zijn er 473 miljoen pakketten gestuurd naar consumenten. Het aantal retourpakketten was 58 miljoen. In 2022 werd 12,3% van de b2c-pakketten retour gezonden.
Controleer de status van je pakket
Ga naar track & trace of open de PostNL-app op je telefoon. Vul de track & trace-code en postcode van de ontvanger in. De track & trace-code krijg je normaal gesproken van de afzender.
Indien de vervoerder meldt dat uw bestelling is teruggestuurd naar de afzender, betekent dit dat deze niet wordt bezorgd en dat u een terugbetaling ontvangt .
Als een product u niet bevalt en u stuurt het terug, dan is dat op uw kosten en voor uw risico. Als afzender bent u in principe altijd verantwoordelijk.
Ja, u kunt een pakket weigeren en voorkomen dat het naar de afzender wordt teruggestuurd door contact op te nemen met de afzender en te vragen om het retourverzoek te annuleren . Als het pakket al onderweg is terug naar de afzender, kunt u een pakketonderschepping aanvragen via de USPS-website of door uw lokale postkantoor te bezoeken. 3.
Het is dan verstandiger je pakket rechtstreeks naar een servicepunt te laten sturen, om misverstanden bij de levering te voorkomen. Klopt jouw adres wél en kan het niet geleverd worden door een fout van de vervoerder? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op.
Als uw trackingupdates laten zien dat we uw pakket hebben teruggestuurd naar uw afzender omdat het beschadigd was, dan is uw pakket mogelijk beschadigd voordat het bij ons aankwam, dus kunnen we het beschadigde artikel niet bezorgen . In dit geval sturen we het artikel namens u terug naar de afzender.
"Je moet je in het standpunt van de handelaar plaatsen.Die moet het pakje na een retour uitpakken en beslissen of het nog in staat is om opnieuw verkocht te worden. De handelaar moet ook mensen betalen om die handelingen te doen.
Of gaat het in werkelijkheid om een stuk minder retouren? Volgens de ACM Post- en Pakketmonitor zijn er in 2022 473 miljoen pakketjes verstuurd naar consumenten en is 12,3% daarvan retour gegaan. Voor de meeste productcategorieën liggen de retourpercentages rond de 5%-7%. Kleding komt vaker terug.
Bij retour afzender haalt een postbode het poststuk op, ongeacht of het op het verkeerde adres is afgeleverd of is geweigerd, en stuurt het terug naar de afzender .
Optie 1: Vaak wordt het product dan gecheckt.Dat wordt gewoon door mensen gedaan.Zij kijken of het product gebruikt of beschadigd is. Optie 2: In andere gevallen wordt het product niet eens gecontroleerd en gelijk doorverkocht aan een opkoper die goedkope kleding opkoopt om het weer door te verkopen.
Controleer de trackinggegevens op herkenbare namen, adressen of contactgegevens van externe verkopers . Let op: het retouradres kan aanwijzingen geven over de afzender. Als het pakket een pakbon bevat, controleer dan op aanvullende informatie die kan leiden tot identificatie van de afzender.
De verkoper is ook de afzender en heeft een (vervoers)overeenkomst met het postbedrijf. Jij als koper en ontvanger niet. Je kunt ook zelf contact opnemen met het post- of koeriersbedrijf. Bijvoorbeeld als je over een track & trace beschikt en je graag wilt weten waar je pakket blijft.
Voor chatten en bellen: Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 19.00 uur. Zaterdag van 9.00 tot 16.00 uur.
Mogelijk hebt u een onvolledig/verkeerd adres ingevoerd bij het plaatsen van de bestelling (onvoldoende adres). De levering werd geweigerd bij de bezorgpoging (U MOET contact opnemen met ons supportteam als u een pakket weigert voor een terugbetaling). In zeldzame gevallen kan het probleem bij de bezorgkoerier liggen.
Als uw bestelling is gemarkeerd als "retour naar afzender", was er waarschijnlijk een probleem met uw verzendadres waardoor uw bestelling niet kon worden bezorgd . U kunt uw trackinggeschiedenis controleren voor details die kunnen verklaren wat er precies misging in dit geval.
Uw artikel is mogelijk teruggestuurd naar de afzender als:
Sommige adres- of bezorggegevens die de verzender heeft gebruikt bij het boeken van de levering, waren onjuist of onvolledig.