Waarschijnlijk wordt jouw pakket of post later op de dag alsnog bezorgd. Je pakket paste niet door de brievenbus. Grote kans dat we het bij de buren hebben afgegeven, of dat een huisgenoot het heeft aangenomen.
Wat betekent 'Zending wordt verwacht, nog niet bij PostNL'? De afzender heeft je pakket of post al bij ons aangemeld, maar nog niet bij ons afgeleverd óf we hebben hem zelf nog niet gesorteerd. Vaak zie je in track & trace al wel het verwachte bezorgmoment. Houd er rekening mee dat dit nog kan opschuiven!
Binnen de Benelux bezorgen wij in de regel binnen de 24 tot 48 uur.Voor verdere bestemmingen is de overkomstduur langer. Kijk voor de verwachte bezorgdatum op binnenlandse of internationale zending. Hoelang je pakket onderweg is, hangt af van de bestemming.
De verkoper is je aanspreekpunt.Je kunt de verkoper bijvoorbeeld een e-mail of (online) brief sturen met het verzoek om je pakket alsnog (in goede staat) te leveren. Je kunt ook besluiten de online aankoop te ontbinden en je geld terug te vragen.
Zending staat langere tijd stil of lijkt vermist
In zo'n geval kun je het beste contact opnemen met de verzender. Maar wat als het pakket al is overgedragen aan DHL? – Ook dan adviseren we je contact op te nemen met de verzender. Die zorgt dat er een onderzoek naar je pakket wordt ingesteld.
U dient contact op te nemen met de verkoper om een herlevering of restitutie aan te vragen - u kunt bellen, e-mailen of een brief schrijven. U kunt ervoor kiezen om geen toekomstige leveringen bij een buurman achter te laten door een formulier op de website van Royal Mail in te vullen.
Krijgt u het product niet binnen de afgesproken tijd? Dan kunt u de overeenkomst 'ontbinden' en uw geld terugvragen. En soms kunt u zelfs een schadevergoeding vragen. Bijvoorbeeld als de verkoper het product niet kan leveren en u het product nu duurder bij een andere verkoper moet kopen.
Als consument heeft u vaak het recht om binnen 14 dagen na ontvangst van het product de koop te ontbinden (ook wel herroepingsrecht genoemd), ook als er geen sprake is van vertraging in de levering.
Veelvoorkomende redenen zijn: een voertuig dat uw brievenbus blokkeert, een loslopende hond of ander dier, het adres bevindt zich in een afgesloten woonwijk of een afgesloten gebouw waar wij niet in konden, werkzaamheden aan nutsvoorzieningen of hulpdiensten.
Controleer de status van je pakket
Ga naar track & trace of open de PostNL-app op je telefoon. Vul de track & trace-code en postcode van de ontvanger in. De track & trace-code krijg je normaal gesproken van de afzender.
Heb je geen levertijd afgesproken, dan geldt een wettelijke levertermijn van 30 dagen. Blijft levering uit, dan geldt dat je de verkoper extra levertijd moet geven. Bijvoorbeeld 2 weken. Wordt het product dan nog niet geleverd, dan mag je de koop ongedaan maken.
Volgens USPS bedraagt de officiële verwachte levertijd voor de meeste pakketten 2 tot 5 werkdagen. Pakketten die naar bepaalde bestemmingen gaan (waaronder Alaska, Hawaï en bestemmingen in het buitenland) of dozen met verboden artikelen die geïnspecteerd moeten worden, kunnen echter trager worden bezorgd.
Op track & trace (ook beschikbaar in de PostNL-app) vind je altijd de laatste informatie over je pakket. Vul de track & trace-code (barcode of 'niet-thuis code') en de postcode van de ontvanger in, en je ziet direct wanneer we je pakket bezorgen.
Volume van zendingen
Het aantal pakketten dat door de faciliteit gaat, heeft een aanzienlijke impact op de verwerkingstijden. Tijdens piekseizoenen zoals feestdagen of grote verkoopevenementen kunnen hogere volumes de operaties vertragen, waardoor de tijd die elk pakket in de faciliteit doorbrengt, wordt verlengd .
De webwinkel is dus verantwoordelijk voor het pakket. Als de bezorger het pakket niet heeft kunnen afleveren, wordt het uiteindelijk geretourneerd aan de verzender.
Wat betekent de status 'In transit'?
'In transit' betekent dat uw pakket onderweg is naar de eindbestemming. Het betekent niet dat uw pakket zich in een voertuig bevindt zoals een vliegtuig of vrachtwagen.
Er zijn verschillende redenen waarom uw pakket vast kan zitten: het kan verloren zijn, beschadigd zijn of er kan een probleem zijn met het USPS-trackingsysteem . Vaker echter, kan het drukke postkantoor uw pakket kwijt zijn geraakt of verkeerd hebben gelabeld. Gelukkig kan het meestal worden gevonden als u het probleem meldt.
Er zijn verschillende redenen waarom een pakket vertraagd kan zijn nadat het is gemarkeerd als 'uit voor bezorging'. Deze kunnen zijn : onjuist of onvolledig bezorgadres, onvoorziene weersomstandigheden, verkeersincidenten of problemen met de koerier, zoals overbelast zijn met pakketten .
Dankzij track en trace weet je dag en nacht waar je DHL pakket is, en wanneer je 'm kunt verwachten. Het enige wat je nodig hebt is het zendingsnummer. Als je ook de postcode van de ontvanger invoert, worden de verzender en ontvanger zichtbaar en kun je de bezorgafspraak aanpassen.
Neem zo snel mogelijk contact op met de verkoper. Stuur in alle gevallen een ingebrekestelling naar de verkoper per aangetekende brief en eis een nieuwe levering of terugbetaling van je voorschot of de betaalde prijs. Als de verkoper erkent dat je het product niet hebt ontvangen, is er misschien geen probleem.
De verwerking van uw bestelling duurt 1 tot 3 werkdagen. Zodra uw bestelling is verwerkt, worden uw artikel(en) binnen 2-3 werkdagen verzonden. Bestellingen worden niet verzonden of geleverd in het weekend of op feestdagen. De geschatte levertijd vindt u in het tabblad 'Bezorginformatie'.
De verwerkingstijd van een bestelling kan variëren afhankelijk van verschillende factoren, zoals de aard van het product of de service, de complexiteit van de bestelling, de interne processen van het bedrijf en de gekozen verzendmethode. Over het algemeen kan een typische verwerkingstijd van een bestelling variëren van een paar uur tot een paar dagen .
Breng de situatie onder de aandacht van het koeriersbedrijf en zij zouden het moeten kunnen oplossen. Sommige pakketten kunnen ook onbeheerd worden achtergelaten, op een veilige plek, rond het huis. Dit gebeurt vooral als de verzendservice geen gegarandeerde handtekening bij levering dekt.
Als de verkoper er niet in slaagt om binnen deze termijn te leveren, dien je de verkoper meestal nog een extra periode van 2 weken te gunnen om het product alsnog te bezorgen. Als het product na deze extra tijd nog steeds niet is geleverd, heb je het recht om de aankoop te annuleren en je geld terug te vragen.
Dus als uw bestelling te laat is - zelfs als u denkt dat het de schuld is van een koerier - klaag dan rechtstreeks bij de retailer. Als er een specifieke leverdatum is afgesproken, bijvoorbeeld een gegarandeerde leverdatum of levering de volgende dag en u hiervoor extra hebt betaald, kunt u de extra bezorgkosten terugvorderen omdat de service niet is geleverd .