Wanneer kinderen lezen, leren ze nieuwe woorden en begrippen. Dit vergroot hun vocabulaire en verbetert hun taalvaardigheid. Ook leren ze hoe ze informatie moeten verwerken en structureren. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die voorlezen krijgen van hun ouders of andere volwassenen, beter presteren op school.
Voorlezen aan jonge kinderen is een belangrijke manier om hen te helpen taalvaardigheden op te bouwen. Het stelt hen bloot aan nieuwe woorden en manieren om taal te gebruiken . Het helpt hen ook om algemene informatie over de wereld te leren, wat het voor hen makkelijker maakt om over nieuwe onderwerpen te leren als ze eenmaal op school zijn.
Lezen is belangrijk. Het vergroot de taalontwikkeling, de concentratie en fantasie. Bovendien krijg je door lezen kennis over de wereld om je heen en draagt het bij aan het vormen van een mening.
Voorlezen stimuleert de taalontwikkeling van je kind. Je kind maakt kennis met nieuwe onderwerpen en nieuwe woorden. Ook staat er in boeken vaak beschreven wat iemand denkt en voelt. Die verhalen geven kinderen inzicht in wat zich afspeelt in je hoofd.
Wekelijks aandacht voor leesbevordering prikkelt leerlingen tot lezen. Hun leeshouding verandert en zij komen in een positieve leesspiraal terecht. Door de nieuwsgierigheid die is ontstaan, zullen leerlingen meer leeskilometers gaan maken. Logischerwijs worden ze vaardiger in lezen.
Wanneer kinderen lezen, leren ze nieuwe woorden en begrippen. Dit vergroot hun vocabulaire en verbetert hun taalvaardigheid. Ook leren ze hoe ze informatie moeten verwerken en structureren. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die voorlezen krijgen van hun ouders of andere volwassenen, beter presteren op school.
Wat is leesbevordering? Leesbevordering is het systematisch en structureel uitvoeren van leesactiviteiten met als doel het stimuleren van lezen waardoor leerlingen met plezier (vloeiend) leren lezen.
Lezen verruimt ons denken, leert ons om anderen beter te begrijpen en vergroot ons welzijn. Juist daarom is inzetten op leesbevordering zo onontbeerlijk. In dit artikel zetten we de belangrijkste wetenschappelijke inzichten over het belang van lezen op een rij.
Het voorlezen van boeken aan kinderen stimuleert hun verbeelding en vergroot hun begrip van de wereld . Het helpt hen taal- en luistervaardigheden te ontwikkelen en bereidt hen voor op het begrijpen van het geschreven woord.
Lezen heeft een bewezen positief effect op woordenschat, spelling, begrijpend lezen en schrijven. Kinderen die minimaal 15 minuten lezen per dag, lezen 1.146.000 woorden per jaar. Hun woordenschat kan met 1000 nieuwe woorden per jaar groeien.
Ehri (1996, 2014) conceptualiseert de ontwikkeling van woordlezen in vier fasen: prealfabetisch, vroeg alfabetisch, later alfabetisch en geconsolideerd alfabetisch . Elke fase illustreert hoe woordlezen zich ontwikkelt voor typische kinderen tussen de leeftijd van vier en zes jaar.
Tussen de vijf en tien jaar leren kinderen zelfstandig lezen. Dit gaat stap voor stap. Eerst om klanken en letters te herkennen, daarna om woorden en makkelijke zinnen te lezen. Uiteindelijk leren ze sneller lezen en gaan ze steeds meer begrijpen van wat ze lezen.
Lezen versterkt de hersenen, stimuleert het vroege leerproces en creëert verbindingen in de hersenen die de taal-, cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling bevorderen .
Lezen draagt bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en de taalontwikkeling van je kind. Bovendien bevordert lezen de concentratie en creativiteit van je kind.
Het onderzoek van Stichting Lezen noemt redenen waarom jongeren minder boeken lezen. Jongeren zouden het lastig vinden om actuele boeken te vinden die hen aanspreken. Jongeren bezoeken immers geen bibliotheken en boekwinkels en in de media komen ook weinig boeken voorbij.
Wanneer kinderen nieuwe woorden en zinnen horen, helpt het hen hun 'woordenbank' uit te breiden en te leren hoe ze taal effectief kunnen gebruiken. Hardop lezen helpt kinderen de tekststructuur te begrijpen . — hoe een verhalend verhaal in elkaar zit, met een begin, midden en einde. Hardop lezen helpt kinderen ook om andere begrippen te ontwikkelen.
Het voorlezen van een favoriet boek aan uw kinderen helpt u niet alleen om een band met hen op te bouwen, maar geeft uw kinderen ook een gevoel van intimiteit en welzijn . Dit gevoel van intimiteit helpt uw kind om zich dicht bij u te voelen, en de gevoelens van liefde en aandacht moedigen positieve groei en ontwikkeling aan.
Boeken creëren warme emotionele banden tussen volwassenen en kinderen wanneer ze samen boeken lezen . Boeken helpen kinderen bij het ontwikkelen van basistaalvaardigheden en breiden hun woordenschat enorm uit, veel meer dan enig ander medium. Boeken zijn interactief; ze eisen dat kinderen nadenken. Fictie- en non-fictieboeken verbreden ons bewustzijn.
1. Betrekt de hersenen Lezen (en vooral begrijpen) vereist dat u zich concentreert en focust, omdat de hersenen actief met de tekst bezig moeten zijn om de informatie te begrijpen en te verwerken. Dit helpt de hersenen op hun beurt om zich ook op andere gebieden te concentreren en te focussen.
Lezen heeft een hele resem aan mogelijke positieve effecten op verschillende vlakken zoals cognitief (een grotere taalontwikkeling, meer concentratie), sociaal (een hoger empathisch vermogen, sneller contacten kunnen leggen) of gezondheid (beter mentaal welbevinden, minder kans op stress of risicogedrag).
Lezen helpt je bij je ontwikkeling en helpt je te groeien als mens. Met de kennis en informatie die je binnenhaalt, leer je de wereld beter begrijpen. Je brein leert welke informatie je moet onthouden en welke niet.
Door begrijpend lezen kunnen ze informatie uit boeken, verhalen en instructies begrijpen.Dit allemaal is belangrijk voor de algehele cognitieve ontwikkeling.