Volgens Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft, komen de prijsverschillen tussen landen vooral door de mate waarin het openbaar vervoer gesubsidieerd wordt door de overheid.
Kies jij ervoor om niet de auto, maar de trein te pakken naar je werk, dan kost een enkeltje 13,55 euro. Op een dag zou je een retourtje dus ruim 27 euro kosten, zo'n tientje meer dan wanneer je met de auto gaat. Ook hier geldt dat eventuele kosten van een busrit niet worden meegerekend.
Uit onderzoek van Eurostat blijkt dat het ov in Nederland 32 procent duurder is dan het Europese gemiddelde. Bert van Wee is hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft en weet heel veel over het openbaar vervoer. "De totale kosten zijn ongeveer vier keer zo hoog als wat de reiziger zelf betaalt.
Er zitten veel voordelen aan het gratis maken van het openbaar vervoer in heel Nederland. Ten eerste neem je de drempel weg voor mensen om wat verder weg een baan te zoeken (lagere werkeloosheid). Ten tweede zijn er minder files, wat een efficiëntieslag oplevert.
1: Het is goedkoper
Reizen met de trein is vaak goedkoper dan reizen met de auto. Dit komt onder andere door de torenhoge benzineprijs van nu. Ook zijn de parkeerkosten, met name in de grote steden, soms niet meer te overzien. Voor een dagje parkeren in Amsterdam ben je al snel een aantal tientjes lichter.
Gratis openbaar vervoer leidt tot een toename van het gebruik van openbaar vervoer. Hierdoor moeten er meer treinen en bussen worden ingezet om het aantal extra gebruikers te kunnen vervoeren. Dit kost veel geld, terwijl het geen economische winst heeft voor de overheid omdat het vervoer de gebruiker geen geld kost.
Vervoersdiensten in Nederland duurste van EU
We maken een ritje van Amsterdam naar Maastricht. De prijs voor een enkeltje met de trein is €27,40. Je bent dan bijna 2,5 uur onderweg.
Gratis OV maakt in Luxemburg onderdeel uit van een groot project voor infrastructuur. Het Benelux-land geeft tot 2027 circa 4 miljard euro uit voor verbeteringen van bus- en treinverbindingen. Jaarlijks kost het de regering zo'n 41 miljoen euro om iedereen gratis vervoer te bieden.
Elk kind van vier jaar en ouder heeft een persoonlijke OV-chipkaart nodig om op saldo met korting te kunnen reizen. Is je kind 3 jaar en 6 maanden oud, dan kun je deze kaart al voor hem of haar aanvragen. De korting voor kinderen wordt automatisch op deze persoonlijke OV-chipkaart verrekend.
De kosten die het openbaar vervoer met zich meebrengt worden in een systeem van gratis openbaar vervoer in beginsel gedragen door de overheid. Wie trein, tram of bus neemt hoeft als gebruiker niets te betalen, maar burgers betalen uiteindelijk voor dit systeem via de belastingen.
Een enkeltje naar plaatsen als Brussel, Lille, Parijs, Keulen, Frankfurt of Berlijn is met de bus goedkoper dan met de trein. En soms is de bus nog comfortabeler en sneller ook. Vanuit steden als Amsterdam, Rotterdam, Groningen en Eindhoven rijden bussen van busmaatschappijen als Ouibus en Flixbus.
Het ov in Nederland is al heel duurzaam. Zo rijden alle elektrische reizigerstreinen sinds 2017 op groene stroom. En moeten vanaf 2025 alle nieuwe bussen rijden op 100% hernieuwbare energie of brandstof. Dat staat in het Bestuursakkoord Zero Emissie Busvervoer.
Het is snel, gemakkelijk en kostenbesparend, u heeft de mogelijkheid om uw benen eens te strekken en bovendien krijgt u er onderweg gratis prachtige uitzichten bovenop. Tijd dus om de stress die bij een reis komt kijken, te vergeten: als u voor de trein kiest, dan begint uw vakantie al aan boord.
Leeftijdskorting. Kinderen jonger dan 4 jaar reizen gratis. Kinderen van 4 t/m 11 jaar hebben recht op 34% korting als ze op saldo met de bus reizen. In Noord-Brabant krijgen jongeren van 12 t/m 18 jaar ook 34% korting.
In Spanje is het gratis treinen tot einde jaar. De inflatie in Spanje is huizenhoog en ligt inmiddels boven de 10% op jaarbasis. Veel Spanjaarden komen daardoor in financiële problemen. De gratis treinabonnementen moeten de lasten wat verlichten.
Een sociale maatregel én een milieumaatregel
“Het is de kers op de taart van onze globale strategie voor een multimodale revolutie”, voegde hij toe, verwijzend naar zowel de sociale als de milieuaspecten van het project. Gratis openbaar vervoer betekent minder uitgaven voor mensen met een laag inkomen.
Belmond Royal Scotsman - Schotland. De Belmond Royal Scotsman is de meest exclusieve treinreis ter wereld.
Bergen treinroute (Noorwegen)
De Bergen treinroute in Noorwegen is niet zonder reden door Lonely Planet uitgeroepen tot een van de mooiste treinreizen ter wereld. De trein verbindt de hoofdstad Oslo en havenstad Bergen en laat je onderweg de meest spectaculaire landschappen van Noorwegen zien.
De NS is een voormalig semi-overheidsbedrijf waarvan alle aandelen nog steeds in handen zijn van de Rijksoverheid. Het bedrijf is in de periode 1995-2002 geprivatiseerd. De NS is een van de grootste werkgevers van Nederland.
Het ticket is persoonsgebonden en geldig van de eerste tot en met de laatste dag van elke maand en kost 9 euro voor deze periode. Het kan worden gebruikt in het plaatselijk vervoer, d.w.z. regionale treinen, bussen, S-Bahnen, U-Bahnen en trams.