Naast dat punctualiteit jouw betrouwbaarheid aan anderen laat zien, leert het je ook dat je op jezelf kunt rekenen. Hoe vaker je je namelijk aan die beloftes houdt, hoe meer de zelfzekerheid zal groeien. Hierdoor voel je meer controle over je eigen leven.
Voordelen van op tijd komen: er zit niemand op je te wachten, mensen vinden je 'aangenaam' en je bent 'gewetensvol'. Nadelen van te laat komen: er zit iemand op je te wachten, je wordt onaardig gevonden en jij zit met een bulk stress.
Zorg dus goed voor jezelf en ga op tijd naar bed, krijg genoeg slaap, eet gezond, wandel of sport regelmatig en drink genoeg water op een dag.
Omgaan met laatkomers is een uitdaging. Het is van belang dat je iemand niet aanspreekt op het moment van te laat komen. Het is beter om dit op een ander moment te doen. Plan een kort gesprek en maak het bespreekbaar.
Zo hebben mensen met een aandachtsstoornis als ADHD een grotere kans dat zij te laat komen, omdat zij een kortere aandachtsspanne hebben. Maar ook als je geen ADHD hebt, bestaat de kans dat je te laat komt door afleiding.
Het onderzoek noemt een zesde type, de 'verstrooide professor'. Deze categorie laatkomer is snel afgeleid en kan daardoor het overzicht niet bewaren. De laatste categorie die chronisch te laat komen zijn de 'vermijders'. In deze groep komt het te laat komen vaak voort uit schaamte, angst en een slecht zelfbeeld.
Na meer dan dertig minuten wordt de deur officieel gesloten en mag je niet meer toegelaten worden tot de zaal om het eindexamen te maken. Te laat komen heet in dit geval verhindering. Wanneer dit gebeurt, zal je naar de directeur van jouw school moeten gaan om te vertellen waarom je te laat bent gekomen.
Eén van de redenen waarom de tijd steeds sneller lijkt te gaan, is doordat er een groter deel van je leven voorbij is. Op je tweede is een jaar de helft van je leven. Op je vijfde is een jaar 1/5 en op je vijfentwintigste is een jaar nog maar 1/25. Een jaar is dus een steeds kleiner deel in je leven.
Doe een dutje. Een dutje lijkt misschien geen leuke bezigheid, maar de tijd gaat wel sneller voorbij, en je voelt je een stuk frisser als je wakker wordt.
Laatkomers missen een deel van de les en verstoren die voor anderen. Veelvuldig te laat komen zorgt voor een achterstand en kan bovendien een voorbode zijn voor spijbelgedrag en voortijdig schoolverlaten op latere leeftijd. Maar bovenal gaat het ten koste van kostbare onderwijstijd.
Volgens onderzoek heeft tijdsbeleving ook te maken met je stofwisseling. Hoe ouder je wordt, hoe trager je stofwisseling: je lichaam gaat minder snel draaien. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor je ademhaling en hartslag. Als kind had je een snellere hartslag en een snellere stofwisseling.
Tijd: we leven er middenin maar het blijft een raadsel. In zijn bij vlagen geestige maar altijd heldere en onderhoudende betoog gaat Alan Burdick op een persoonlijk onderzoek uit naar wat tijd eigenlijk is en hoe wij tijd ervaren.
Te laat op werk vanwege verslapen is niet gelijk reden voor ontslag op werk. De ene werkgever vat dit zwaar op, de andere vindt verslapen voor werk minder erg. Vaak heeft de reactie van de werkgever met de functie van de werknemer te maken, maar soms heeft het ook te maken met een sanctiebeleid van de werkgever.
De school zal de leerplichtambtenaar inschakelen als er geen verbetering optreedt: als een leerling in één schooljaar meer dan 7 maal ongeoorloofd te laat komt, dan meldt de school dit bij de leerplichtambtenaar. De leerplichtambtenaar neemt de casus over.
Ontslag op staande voet is mogelijk voor werknemers die te laat komen. De omstandigheden van het geval geven antwoord op de vraag of het ontslag vervolgens terecht is gegeven. De werknemer mag zonder vrees voor ontslag af en toe te laat komen. De werknemer dient zichzelf te beschermen tegen recidive.
Draaisma behandelt allerlei interessante kwesties, zoals de vraag waarom we zo weinig onthouden van gebeurtenissen tot ons vierde levensjaar, waarom krenkingen en vernederingen feilloos in ons geheugen zijn opgeslagen en hoe het komt dat ons leven sneller lijkt te gaan als we op leeftijd komen.
Scholen zijn wettelijk verplicht om verzuim te melden aan de leerplichtambtenaar bij een ongeoorloofde afwezigheid van 16 uur of meer in een periode van 4 weken. Een leerplichtige die minder dan de wettelijke termijn – 16 uur in 4 weken – verzuimt, maar wel lesuren of dagdelen overslaat, begint te verzuimen.
Regeling "Te laat komen” Een leerling die te laat komt, wordt door de docent de klas binnengelaten en wordt door de docent op te laat gezet in SomToday. Een leerling die zonder geldige reden meer dan 15 minuten te laat is, mag de les niet meer in. Deze afwezigheid wordt gezien als “ongeoorloofd te laat”.
Ouders van leerlingen die ten minste vier keer in een kwartaal of langer dan zeven schooldagen aaneengesloten ziek thuisblijven, moeten op gesprek komen. Niet om te controleren of een kind écht ziek is, maar om samen na te denken over oplossingen om te voorkomen dat de scholier achterraakt.
Problemen met trager denken komen vaak voor als gevolg van ADHD en bij een autismespectrumstoornis. Maar ook door aandoeningen zoals dementie en schizofrenie. Trager denken kan ontstaan door verschillende hersenaandoeningen.
De tijd doden door productief te worden. Houd in gedachten een lijst bij van alle dingen die je nog moet doen. Dit kan een lijst zijn van de taken die je steeds aan het uitstellen bent of waar je gewoon de tijd niet voor hebt, en waar weinig voorbereiding voor nodig is om ermee te beginnen.