' De belangrijkste reden voor evolutie van gastvrijheid is volgens de psycholoog de behoefte van de mens. 'Als de meest primaire behoeftes zoals veiligheid, eten, kleding, warmte zijn vervuld, dan worden andere zaken belangrijk; de behoefte je comfortabel en welkom te voelen, ergens bij te horen, sociale contacten.
Gastvrijheid maakt dat gasten niet alleen zeer tevreden zijn, ze komen ook graag terug en worden ambassadeurs van jouw organisatie. Gastvrijheid maakt het verschil tussen een gewoon goede en een memorabele beleving.
WAT LEVERT GASTVRIJHEID OP? Als mensen zich welkom voelen blijven ze langer, geven ze meer uit, komen ze vaker terug én vertellen ze hun positieve ervaring gemiddeld 20 keer door aan familie en vrienden! Dit zorgt voor klantbinding en positieve mond-tot-mond reclame.
1. Definities van gastvrijheid. Gastvrijheid, ook wel hospitality genoemd, wordt in de encyclopedie als volgt beschreven: “gastvrijheid is het gebruik gastvrij te zijn, en ook het gastvrij handelen zelf, dat wil zeggen, en ontvangen en onderhouden van gasten, bezoekers of vreemdelingen, in vrijheid en goede wil.”
Hospitality is niet alleen van belang voor klanten, maar ook voor medewerkers. Door een cultuur van gastvrijheid en respect te bevorderen, voelen medewerkers zich gewaardeerd en gemotiveerd.
De behoeften, wensen en verwachtingen van uw klant (her)kennen is de basis van een gastvrije organisatie. Daarop volgt de volgende stap: deze behoeften,wensen en verwachtingen overtreffen. Dát is echte gastvrijheid. Omdat elke klant andere behoeften, wensen of verwachtingen heeft, is dit niet altijd even simpel.
Gastvrijheid krijgt in de dikke Van Dale betekenissen als 'gulheid in het onthalen of herbergen van gasten' en 'het opnemen, respectievelijk opgenomen worden als gast' óf 'gastvrijheid aanbieden, bewijzen, genieten, verlenen. ' Het Engelse woord voor gastvrijheid is hospitality.
In het woordenboek vinden we deze definitie: "Gastvrijheid ~ eigenschap of situatie dat je hartelijk en gul bent in het ontvangen van gasten - voorbeeld: een hotel waar ze je met grote gastvrijheid ontvangen".
Mensen leven voor waardering, het gevoel dat ze voor een ander belangrijk zijn. De wederkerigheid van gastvrijheid maakt dat je plezier in je werk hebt. Er is dus een directe relatie tussen gastvrijheid, passie en werkplezier. Als jij gepassioneerd bent, kun je gastvrijer zijn en geeft dat je werkplezier.
Gastvrijheid is een gevoel van de gast. Het gevoel welkom te zijn, gezien te worden, aandacht te krijgen, belangrijk te zijn. Aandacht voor de gast, van begin tot eind. In tegenstelling tot wat veel horecamensen denken is gastvrijheid van de gast.
Gastvrijheid is de beleving die bij eenieder verschillend is en dus veel uitingsvormen kent. Daarentegen is het een feit dat gastvrijheid eigenlijk betekent dat je op een vriendelijke en oprechte manier wordt ontvangen en dat je je ergens welkom voelt.
Gastvrijheid verwijst naar de relatie tussen gast en gastheer/gastvrouw. Indien er sprake is van een gastvrije relatie, ontvangt de gastheer/gastvrouw de gast met welwillendheid. Nauw verbonden hiermee is het gastrecht. Oorspronkelijk was gastvrijheid eerder een zaak van bescherming en het aanbieden van voedsel.
- De brief aan de Hebreeën vermaant de christenen: 'En vergeet de gastvrijheid niet; door haar hebben sommigen zonder het te weten engelen onthaald.' (Hebr 13,2) Engelen laten altijd een geschenk achter als ze gastvrij worden ontvangen.
Het grote verschil. Gastvrijheid is dus niet gebaseerd op gedrag of vaardigheden. Als het gaat om gastvrijheid is dat 'uiterlijk vertoon'. Lachen, vriendelijk zijn en mensen aandacht geven komt van binnenuit.
Gastvrijheidsbeleving is te omschrijven als het prettige, welkome gevoel dat een gast beleeft bij de gastgerichtheid en het gastheerschap van een bedrijf. Gastvrijheid(sbeleving) ligt aan de kant van de gast. De organisatie heeft zijn gastheerschap in handen om die beleving op te roepen.
Met GastVeiligheid wordt veiligheid, vanuit de juiste visie, in het hart gesloten van uw bezoekbeleving. Door profiling technieken signaleren we vroegtijdig afwijkend gedrag en weten we proactief hoe daarop te handelen. Met dit concept maken we samen de wereld veiliger, op de meest gastvrije manier.
Gastvrijheid bestaat namelijk uit 2 onderdelen: Gastgerichtheid: de manier waarop de organisatie een dienst of product levert aan een gast. In concrete, tastbare en registreerbare eigenschappen. Gastheerschap: vanuit je hart een gast oprechte aandacht, veiligheid en comfort bieden.
Gastvrijheid is onder andere een warm drankje, een comfortabele stoel en een transparante ingang. Dat is een van de conclusies van het onderzoek waarop Ruth Pijls eind november is gepromoveerd. Uit het promotie-onderzoek van Pijls kwamen drie factoren voor gastvrijheid naar voren, namelijk inviting, care en comfort.
Wat is gast beleving? Gast beleving staat voor de wijze waarop voldaan wordt aan de verwachtingen van de gast en beter nog het overtreffen van deze verwachtingen.
Gastgerichtheid: de manier waarop de organisatie een dienst of product levert aan een gast. In concrete, tastbare en registreerbare eigenschappen. Gastheerschap: vanuit je hart een gast oprechte aandacht, veiligheid en comfort bieden.