Waarom algemene voorwaarden? Met algemene voorwaarden is het direct duidelijk welke rechten en plichten u en uw klant hebben. Uw klanten weten waar ze aan toe zijn. Bijvoorbeeld hoe het zit met garantie, aansprakelijkheid en betalen.
Waar moet je op letten? Let er bij het sluiten van een overeenkomst goed op of er algemene voorwaarden van toepassing zijn en welke dat zijn. Lees ze (globaal) door of vraag de verkoper naar de belangrijkste bepalingen. Kijk ook of er tweezijdige voorwaarden zijn.
Algemene voorwaarden zijn vaak de kleine lettertjes bij een koop of dienst. Er zijn allerlei namen voor, bijvoorbeeld: betalingsvoorwaarden, garantiebepalingen, bezorgregeling, servicevoorwaarden, leveringsvoorwaarden of reparatievoorwaarden. Voor de wet zijn dit allemaal 'algemene voorwaarden'.
Algemene voorwaarden zijn niet verplicht. Echter, wanneer je als ondernemer geen algemene voorwaarden hanteert ben je niet goed beschermd tegen conflicten. In bepaalde omstandigheden kan een conflict je veel geld kosten, terwijl dit gemakkelijk voorkomen had kunnen worden met algemene voorwaarden.
Algemene voorwaarden zijn bedoeld om ondernemen makkelijker te maken. Ze maken duidelijk welke bepalingen gelden voor alle zakelijke overeenkomsten die u met afnemers sluit, bijvoorbeeld over de manier waarop er betaald kan worden en hoe u een product aflevert.
Zijn algemene voorwaarden verplicht? U bent niet verplicht om algemene voorwaarden te gebruiken. Er zijn altijd wettelijke regels bij een koopovereenkomst voor u en uw klant waar u op kunt terugvallen. Sommige brancheorganisaties verplichten hun leden algemene voorwaarden te gebruiken.
Uw algemene voorwaarden zijn geldig als de inhoud juist is en als u de algemene voorwaarden op een correcte wijze gebruikt. Wanneer dit niet het geval is, loopt u het risico dat uw algemene voorwaarde niet geldig zijn.
Mooie cijfers. Anderzijds blijkt slechts 30% van de Nederlanders ook de algemene voorwaarden te 'bekijken'. Niet alleen kan dat voor hen nefaste gevolgen hebben, ook voor jou als ondernemer zijn er mogelijks implicaties.
Ook is essentieel dat jouw klant ze accepteert ('aanvaardt'). Jouw klant moet dus de algemene voorwaarden hebben kunnen lezen vóór het tot stand komen van de overeenkomst. Wanneer je de algemene voorwaarden past meestuurt bij de factuur, is dit te laat! Dan is de overeenkomst immers al tot stand gekomen.
Een kort antwoord: nee, je mag in beginsel niet de Algemene Voorwaarden van een concurrent kopiëren. De inhoud van Algemene Voorwaarden wordt veelal beschermd door het Auteursrecht.
Het deponeren van algemene voorwaarden kost € 18 per deponering pér kalenderjaar. Dit geldt ook voor vertalingen. Als je bijvoorbeeld jouw algemene inkoopvoorwaarden en de algemene verkoopvoorwaarden bij de KvK deponeert, plus de Duitse vertalingen hiervan, dan zul je in totaal voor vier deponeringen moeten betalen.
Bij een kernbeding gaat het om de essentialia van de overeenkomst zonder welke een overeenkomst bij gebreke van voldoende bepaalbaarheid van de verbintenissen niet tot stand komt (HR 19 september 1997, NJ 1998/6).
Wat is reflexwerking? Bedrijven worden niet extra door de wet beschermd en zijn zelf verantwoordelijk voor de gevolgen die toepasselijke algemene voorwaarden met zich mee kunnen brengen. Als bedrijven het niet met algemene voorwaarden eens zijn, hadden ze niet akkoord moeten gaan met de toepasselijkheid hiervan.
In de algemene voorwaarden zijn de standaard regels opgenomen die u van toepassing verklaart op de overeenkomsten die u met uw wederpartijen aangaat. Leveringsvoorwaarden zijn algemene voorwaarden die specifiek gericht zijn op de verkoop en levering van fysieke producten.
“Nee, alleen een verwijzing naar de algemene voorwaarden op uw website is niet voldoende. Als u dat doet, is namelijk niet te controleren of de algemene voorwaarden 'ter hand' zijn gesteld. Dat is verplicht.
Waarom zijn leveringsvoorwaarden belangrijk? Leveringsvoorwaarden dienen als bescherming voor je bedrijf. Met deze voorwaarden dek je jezelf in voor risico's en aansprakelijkheid die bij het ondernemerschap horen. Daarmee voorkom je mogelijke problemen na het sluiten van een overeenkomst.
De belangrijkste informatie over de aankoop of dienst zelf mag niet in de algemene voorwaarden staan. Deze informatie moet in de overeenkomst staan. Of u moet de informatie mondeling krijgen als u het product koopt. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om de prijs, de kleur van het product of de hoeveelheid.
In contract verwijzen naar algemene voorwaarden
Komen overeenkomsten met uw afnemers tot stand door het ondertekenen van een schriftelijk contract, dan raad ik u aan in het contract een apart artikel op te nemen genaamd “Algemene voorwaarden”.
Grijze lijst – Zwarte lijst
De grijze lijst bevat bedingen die onredelijk bezwarend worden vermoed te zijn, de zwarte lijst bevat bedingen die onredelijk bezwarend zijn. Het verschil zit hem in de mogelijkheid om tegenbewijs te leveren. Dat is bij de grijze lijst nog mogelijk, maar bij de zwarte lijst niet.
“First shot-rule”
In Nederland geldt normaal gesproken dat die algemene voorwaarden gelden waar voor het eerst naar wordt verwezen, tenzij die verwijzing door de andere partij “uitdrukkelijk van de hand wordt gewezen”. Dit is de zogenaamde “first shot-rule”.
Een eenmanszaak, vereniging of stichting is geen consument, dus vallen die eigenlijk buiten het consumentenrecht.
Reflexwerking is het consumentenrecht voor bedrijven. De wetgeving geeft aan dat bedrijven onderling zelfverantwoordelijk zijn voor het niet akkoord gaan met algemene voorwaarden als zij het niet eens zijn met de voorwaarden. Als ondernemer ben je zelfverantwoordelijk om niet in oneerlijke handelspraktijken te trappen.
Ondernemer in eenmanszaak ook consument? In beginsel is een eenmanszaak geen consument. Dit geldt ook voor vennoten van een VOF of andere kleine ondernemers. Maar in bepaalde gevallen kan zo'n ondernemer toch aanspraak maken op de consumentenbescherming.
Algemene voorwaarden zijn bedingen die zijn opgesteld om in een aantal overeenkomsten te worden opgenomen, maar kernbedingen vallen daar niet onder. Essentieel is de bedoeling om een beding te herhalen in verschillende contracten.