- Een leesstrategie is een hulpmiddel om iets in een tekst beter te begrijpen. Een leesstrategie is dus geen leesdoel. Het doel van lezen is immers om iets in de tekst beter te begrijpen. - Tekstkenmerken zoals kopjes, alinea's, en dergelijke zijn ook geen leesstrategieën.
Door hardop te lezen, slaan leerlingen informatie beter op.
Hierdoor zullen hardop gelezen woorden in je geheugen worden onderscheiden van stil gelezen woorden. Deze onderscheidende geheugensporen worden beter herinnerd dan stil gelezen woordsporen (zie grafiek, MacLeod, 2010).
Die verschillende manieren van lezen noemen we leesstrategieën. Zoals je in een game een bepaalde strategie gebruikt om de vijand te verslaan, zo gebruiken wij ook een bepaalde strategie om de inhoud van een tekst te weten te komen. Er bestaan zes leesstrategieën die je kan toepassen als je een tekst leest.
Modelen houdt in dat je als leerkracht aan je leerlingen voordoet welke denkstappen je maakt om een moeilijke opdracht op te lossen. Bij begrijpend lezen doe je bijvoorbeeld voor hoe je de hoofdgedachte van de tekst vindt of hoe je de tekst moet samenvatten.
Het gaat dan om strategieën waarbij de docent de leerstof verbindt met de wereld buiten de school, bijvoorbeeld door aan te sluiten bij de voorkennis en interesses van leerlingen of het organiseren van excursies. Ook een groot effect heeft samenwerkend leren.
Krachtig voorbeeldgedrag door te modelen
Door te modelen kun je krachtig voorbeeldgedrag laten zien aan leerlingen. Je leert ze hoe ze denkstappen kunnen maken om teksten beter te begrijpen en stimuleert de ontwikkeling van het leesbegrip.
Techniek om begrijpend lezen te verbeteren door te kijken naar de structuur van een tekst (titel, inleiding, tussenkopjes, slot) en daarbij het onderwerp en de hoofdgedachte (mening van de schrijver) te formuleren.
Je kunt deze gewoonte doorbreken door te leren lezen in woordgroepen. Je leest hierbij niet elk woord apart, maar je ziet een aantal woorden tegelijk. Dit noemt men fotografisch lezen. Veel mensen vinden dat eng, omdat ze denken dat echt elk woord één voor één moeten lezen, omdat ze anders de tekst niet begrijpen.
De spraakinstellingen wijzigen. Tik in Instellingen op 'Toegankelijkheid' > 'Gesproken materiaal'. Je kunt de volgende instellingen aanpassen: Spreek selectie uit: Tik op de spraakknop om geselecteerde tekst te laten voorlezen.
Schakel de Verteller in via de sneltoets Windows-toets+Ctrl+Enter. Met dezelfde toetscombinatie gaat de Verteller trouwens ook weer uit. De stem leest meteen de vensters voor die in beeld verschijnen. Hij vertelt eerst de titel van het betreffende venster, en leest daarna de tekst in de vensters op.
Intensief lezen
Je wil de inhoud van een tekst volledig begrijpen. Je wil de hoofdzaken en de bijzaken uit de tekst kunnen halen en de verbanden tussen alinea's begrijpen.
beschikken over een zeer goede mondelinge taalvaardigheid. zien verbanden/relaties bij wat ze lezen. begrijpen complexe zaken. het beschikken over een sterke 'internal locus of control'; ze geloven dat hun goede lezen het resultaat is van hun eigen vaardigheid en gedrag.
Als je een tekst kritisch leest, dan wil dat zeggen dat je je een oordeel vormt over de tekst. Je gaat na of de feiten in de tekst kloppen en correct zijn. Soms ga je hiervoor extra informatie opzoeken op het internet of in andere teksten. Je kan ook beelden kritisch bekijken: reclameboodschappen, bijvoorbeeld.
Als we naar het totale schrijfproces kijken, kunnen we twee overkoepelende aanpakken of strategieën onderscheiden: het vertellend schrijven (knowledge telling strategy) en het denkend schrijven (knowledge transforming strategy).
Oriënterend lezen Je kijkt wat het onderwerp van de tekst is, je kijkt wie de schrijver is, je bekijkt de titel, de omslag en een eventuele inhoudsopgave en eventuele plaatjes.
structurerend niveau: de informatie achterhalen, op overzichtelijke wijze ordenen en ze op die manier mondeling of schriftelijk weergeven.
Skimmen betekent snel - horizontaal - door de tekst lezen om een algemeen begrip van de inhoud en het nut ervan te krijgen. Scannen betekent snel lezen - verticaal of diagonaal - om afzonderlijke woorden, feiten, data, namen of details op te zoeken.
Oriënterend lezen wordt ook wel globaal lezen of zoekend lezen genoemd, omdat je je een indruk vormt van de tekst en op zoek gaat naar de structuur. In de praktijk is deze techniek vooral handig voor een eerste kennismaking met de tekst.
Het beste wat je kan doen om je voor te bereiden op een Engelse leestoets is veel Engelse teksten lezen en hierbij opdrachten maken. Ook kan je je kennis vergroten door overdag je bezig te houden met Engels. Zo kan je bijvoorbeeld de app: Guardian downloaden en elke dag een nieuwsartikel in het Engels lezen.
In het kort: EDI legt de focus vooral op de manier van instructie geven, ADI benadrukt het activeren van leerlingen en IGDI focust op differentiatie in de les. EDI richt zich tevens vooral op de instructiefase van de les en het tussentijds (formatief) controleren van het effect daarvan.
In het basisonderwijs wordt veel gewerkt met het GRRIM-model. Kort gezegd behelst GRIMM een instructiemodel waarbij de leraar geleidelijk, stap voor stap, de verantwoordelijkheid van de les bij de leerling legt.
Het drieslagmodel wordt gebruikt voor het analyseren van het probleemoplossend handelen van de leerling. Het oplossen van contextopdrachten verloopt in drie stappen: plannen (op basis van identificatie van de situatie), uitvoeren en reflecteren (controleren).