Als je een stapje extra zet om de beste werkgever te worden voor jouw personeel, zie je dat jouw medewerkers jou beoordelen als goede en professionele werkgever. Door aandacht te besteden aan goed werkgeverschap zijn jouw medewerkers gemotiveerder, gelukkiger en blijven zij langer bij je werken.
Aantrekkelijk werkgeverschap wordt ook wel gedefinieerd als de sleutel tot het verkrijgen en behouden van een unieke en onderscheidende voorkeurspositie bij zowel huidige als potentiële medewerkers. Het helpt organisaties om nieuw talent aan te trekken en huidige talenten te behouden.
De werkgever en de werknemer zijn verplicht zich als een goed werkgever en een goed werknemer te gedragen. De bredere betekenis van goed werkgeverschap is dat je goed voor je werknemers zorgt. Bijvoorbeeld door te zorgen voor een goede werk-privé balans, een passend salaris en een veilige werkomgeving.
Vitale medewerkers zijn goud waard voor je bedrijf.Zij zorgen direct voor betere werkprestaties, en op de lange termijn voor tevreden klanten. Daarom is het belangrijk dat goed personeel niet uitvalt of vertrekt. Door goed voor hen te zorgen, kun je dit voorkomen.
Goed werkgeverschap (volgens de wetgeving) houdt in dat je je als werkgever goed dient te gedragen ten opzichte van jouw medewerker. Je weegt dus ook de belangen van je werknemer mee in de keuzes en afwegingen die je maakt.
Bij goed werkgeverschap gaat het in het kort om de volgende zes punten: zorgvuldig zijn, geen misbruik maken van de positie als werkgever, het motiveren van grote beslissingen, het waarmaken van verwachtingen, het gelijk behandelen van medewerkers en het zorgen voor een goede verzekering.
Een medewerkerstevredenheidsonderzoek, ook wel MTO genoemd, vormt een indicator voor de gevoelens van medewerkers tegenover de organisatie waarin zij werken. Zo meet je in dit onderzoek onder andere de betrokkenheid, loyaliteit, motivatie en tevredenheid van je personeel.
Onderzoek toont aan dat medewerkers hierdoor productiever zijn, minder vaak verzuimen, er minder verloop is en de klanttevredenheid hoger is. Ook zorgt een goed personeelsbeleid ervoor dat je aantrekkelijker bent als werkgever op de arbeidsmarkt.
Ga naar de kantonrechter
U vraagt de rechter te bepalen wat u en uw werkgever moeten doen om het probleem op te lossen. Bedenk wel dat de sfeer op het werk hierdoor slechter kan worden. Het is verstandig om hulp te vragen van een advocaat.
Aantrekkelijk werkgeverschap wordt gezien als een combinatie van de mate waarin potentiële werknemers een organisatie aantrekkelijk vinden om daar eventueel te gaan werken en de mate waarin huidige medewerkers voordelen zien in het blijven werken voor de organisatie.
Welke kwaliteiten heeft een goede werknemer? Een goede werknemer komt beloftes na, is communicatief sterk, is fijn in de omgang, heeft een enthousiaste houding, helpt anderen, is recht door zee, weet van aanpakken, heeft een ondernemende instelling, leert van fouten en is bestand tegen verandering.
In geval van opvolgend werkgeverschap worden de dienstjaren die een werknemer bij zijn of haar vorige werkgever heeft opgebouwd, overgedragen naar de nieuwe werkgever. Dit betekent dat de periode van tewerkstelling bij de vorige werkgever naadloos wordt meegenomen en opgeteld bij de dienstjaren bij de nieuwe werkgever.
Betrokken medewerkers zijn vaak zeer klantgericht.Zij zetten een stap extra voor de klant, omdat ze weten dat dit belangrijk is voor het succes van het bedrijf. Betrokken medewerkers doen hun werk met meer aandacht en leveren een betere prestatie. Betrokken medewerkers bevelen de organisatie aan in hun netwerk.
Medewerkerstevredenheid wordt door Effectory in kaart gebracht op de volgende onderwerpen: werkzaamheden, arbeidsomstandigheden, werkdruk, collega's, leidinggevende, organisatie & cultuur, ontwikkelingsmogelijkheden en beloning.
De meest motiverende factoren situeren zich in de medewerker zelf, zoals: Het gevoel gewaardeerd te worden op het werk. Fier zijn op je werk, het graag doen. Erkenning van de prestaties.
Op de vraag aan welke eigenschappen de ideale collega moet voldoen is de top 5 als volgt: betrouwbaar, behulpzaam, talentvol, vrolijk en aardig. Eigenschappen die veel minder vaak worden genoemd zijn: slim, zelfverzekerd en bescheiden. In de huidige samenwerking met collega's kunnen nog wel wat dingen verbeterd worden.
Meer betrokkenheid: intrinsiek gemotiveerde medewerkers zijn vaak meer betrokken bij je organisatie. Dit verhoogt hun productiviteit en welzijn op het werk. Duurzaam gevoel: omdat de intrinsieke motivatie een gevoel is dat van binnenuit komt, is het meestal ook van lange duur.
De meest bekende arbeidsvoorwaarden zijn arbeidsduur, salaris en vakantiedagen. U spreekt deze voorwaarden af met uw werkgever en laat deze vastleggen in een arbeidsovereenkomst. Vaak staan er ook arbeidsvoorwaarden in een cao. Bovendien staan in sommige wetten regels op het gebied van arbeidsvoorwaarden.
Werkgevers en werknemers werken binnen een bedrijf of organisatie samen om dingen te bereiken die zij beide belangrijke vinden, zoals: het verkopen van een product, het leveren van een service, het creëren van een prettige, veilige werksfeer etc.