Populaire apps die waarschuwen voor flitsers zoals Waze en Flitsmeister mogen conform de Duitse verkeerswet evenmin worden gebruikt. Je hoeft deze niet van je telefoon te verwijderen, maar word je betrapt op het gebruik ervan, dan volgt een boete.
Cyprus, Turkije en Zuid-Oost Macedonië
In deze landen zijn alle systemen en onze app die waarschuwen voor flitsers, verboden. Daarom werkt Flitsmeister ook niet in dit land en hoef je hier ook geen instellingen voor aan te passen.
Wanneer je met Flitsmeister door Frankrijk rijdt, zul je merken dat de exacte locatie van de snelheidscontrole niet aangegeven wordt. In plaats daarvan, geeft Flitsmeister gevarenzones door. Dit zijn zones van bijvoorbeeld 300 meter, waar je volgens Flitsmeister extra moet opletten.
Ja, net als onze app is de Flitsmeister ONE legaal.
De TWO gaat 5 minuten na je rit automatisch in 'low-power mode' waardoor je hem niet zelf hoeft uit te zetten. Is de TWO legaal? Ja, net als onze app zijn de Flitsmeister ONE en TWO legaal.
Flits-apps
Populaire apps die waarschuwen voor flitsers zoals Waze en Flitsmeister mogen conform de Duitse verkeerswet evenmin worden gebruikt. Je hoeft deze niet van je telefoon te verwijderen, maar word je betrapt op het gebruik ervan, dan volgt een boete.
Hoe verdienen zij hun geld? Het kortst samengevat: door de handel in informatie. Door de gebruikersgegevens van ruim een miljoen automobilisten met deze app weet Flitsmeister niet alleen waar flitscontroles staan, maar ook hoe druk het waar op de weg is of waar bijvoorbeeld een ongeval is gebeurd.
De Duitse politie flits namelijk terug gelukkig niet op Nederlandse manier maar wel inventief want veel van camera's zitten verstopt in de portalen boven de snelweg. Praktisch alle portalen boven de autobahn met een snelheidsaanduiding hebben de mogelijkheid om een tijdelijke snelheidscamera in te bouwen.
Op de A1 geldt sinds 4 september een variabel snelheidsregime. Borden boven de weg dwingen automobilisten langzamer te rijden als het drukker wordt. Iedereen die harder rijdt, wordt direct geflitst. De gedachte achter het systeem is de capaciteit van de weg te vergroten en daardoor files te voorkomen.
Wintersporters opgelet: rij jij komend weekend van of naar je skibestemming over de Duitse snelweg? Dan moet je zelf op je snelheid letten, want flitsapps zoals Flitsmeister en Waze zijn voortaan verboden.
Het gebruik en bezit van alle apparatuur met flitspaalsignalering is verboden. Overtredingen kunnen worden bestraft met een boete van € 1500,-. Informatie over gevarenzones is wel toegestaan op een navigatiesysteem. Alle apparatuur die actief zoekt naar mobiele of vaste snelheidsmeters en roodlichtcamera's is verboden.
Apps zoals Flitsmeister zijn daar sinds vorige week namelijk bij wet verboden. Speel je vals? Dan riskeer je een boete. Om de favoriete wintersportlanden Oostenrijk, Zwitserland en Italie te bereiken doorkruizen elke week duizenden Nederlanders ons buurland Duitsland.
In andere landen, zoals Engeland, Spanje, Italië en Oostenrijk krijg je alle meldingen behalve de vertraging. In principe kun je Flitsmeister in alle Europese landen gebruiken die je met de auto kunt bereiken, op één land na.
Waze laat je in vrijwel alle situaties de juiste maximum snelheid zien. Je kan vertrouwen op de informatie die Waze geeft. Flitsmeister daarentegen geeft veel verkeerde maximum snelheden aan in de app. Ook hier wint Waze met een enorme voorsprong.
De CarPlay-app van Flitsmeister bevat nagenoeg alle functies van de iOS-versie. Zo kun je uiteraard navigeren, krijg je meldingen voor naderende flitsers en files en vertelt de app wanneer een ambulance onderweg is. Ook handig: in de rechter bovenhoek kun je zien wat de maximale snelheid is op de weg waar je op rijdt.
De afgelopen jaren zijn op grote schaal snelheidscontroles ingevoerd in Frankrijk. Tevens maakt de Franse politie gebruik van allerlei verschillende soorten controlemethoden zoals flitsen met auto's, het laseren van voren en van achteren. Over de boetes in Frankrijk doen veel onduidelijkheden de ronde.
Bij veel Duitse autobahnen ontbreekt namelijk vaak de vluchtstrook, en een ander argument is dat op de rechterbaan veel vrachtverkeer rijdt waardoor de vluchtstrook vaak te smal is voor de hulpvoertuigen. Dus duikt je Duitse voorganger naar links of naar rechts dan doe je precies het zelfde.
tot 10 km/h: € 30. 11-15 km/h: € 50. 16-20 km/h: € 70. 21-25 km/h: € 115.
In principe geldt op de autobahn (autosnelweg) in Duitsland geen maximumsnelheid geldt. Wel geldt een adviessnelheid van 130 km/u. Als je deze overschrijdt, is het niet zo dat je een boete krijgt, maar als je een ongeval veroorzaakt geldt wel vaak een hogere aansprakelijkheid.
De toiletruimtes zijn via een betaalautomaat met tourniquet bereikbaar en de toiletbril wordt volautomatisch gereinigd. De kosten voor uw toiletbezoek bedragen €0,70, maar u ontvangt hiervoor een kortingsvoucher van €0,50, welke u kunt inleveren bij de wegrestaurants in Duitsland.
Word je nou toch geflitst? Dan kun je de boete binnen drie weken thuis verwachten. Soms duurt dit wat langer en als je echt mazzel hebt, krijg je de boete niet binnen.
Wie 31 tot 40 km/h te hard rijdt in de bebouwde kom, moet nu nog 160 euro betalen. Vanaf november kost dezelfde overtreding 260 euro.
Wanneer een ambulance met alarmlichten aan komt rijden, krijgt de Flitsmeister-gebruiker een waarschuwing met beeld en audio. Hiermee moet de automobilist beter kunnen anticiperen op een naderende ambulance. Flitsmeister benadrukt dat de ambulancedata anoniem wordt verwerkt.
Flitsmeister is afhankelijk van de reistijd, het aantal files en het aantal flitspalen die je onderweg tegenkomt. Voor een Android-telefoon is dit bij een gemiddeld verbruik 100mb per maand. Bij een iPhone zal dit 250mb per maand zijn.
Flitsmeister verzamelt data van zijn gebruikers. Zo worden gebruikers van Flitsmeister tijdens hun rit gevolgd, waarbij hun reistijden verwerkt worden in de FCD-database. Deze informatie wordt verkocht aan bijvoorbeeld media die de FCD gebruikt voor file-informatie op bijvoorbeeld de radio of teletekst.