Hagelstenen zijn harde klompjes ijs. Ze ontstaan in buienwolken waarin sterke luchtstromingen omhoog en omlaag gaan. De sterke luchtstromingen slingeren de klompjes ijs op en neer. Om de ijskristallen heen vormen zich telkens nieuwe laagjes ijs.
In de meeste gevallen smelt de sneeuw wel onderweg, de neerslag bereikt de aarde in vloeibare vorm en we spreken dan van regen. Het kan ook nog een stapje uitgebreider. De sneeuw smelt onderweg en wordt regen maar vriest daarna weer aan. Een bevroren regendruppel daalt neer op de aarde, dit noemen we hagel.
Voor hagel is inderdaad kou nodig, maar bovenin de atmosfeer is het kouder dan beneden bij de aardkorst. Daarbij komt dat in de zomer buien veel zwaarder kunnen uitpakken. De opwaartse luchtstroom is veel sterker en de geproduceerde hagelstenen worden steeds groter.
De schade veroorzaakt door hagel
Hagel is een destructieve aan gewassen en eigendommen (auto's, huizen). De grootste hagelstenen zijn ook gevaarlijk voor mens en dier.
Botsingen laten hagelstenen groeien
Een hagelsteen kan groot worden als hij op onderkoelde waterdruppels botst die hoog in een regenwolk door elkaar worden geschud.
Hagelstenen zijn harde klompjes ijs. Ze ontstaan in buienwolken waarin sterke luchtstromingen omhoog en omlaag gaan. De sterke luchtstromingen slingeren de klompjes ijs op en neer.
Wat je nog kunt doen om de schade aan het dak enigszins te beperken is een stevig luchtbed op het dak van je auto, caravan of camper binden. Het dak is vaak het meest kwetsbare deel, net als de motorkap. Maak het goed vast met een touw of een spanband en het dak zal minder deuken krijgen.
Hoe vaak hagelt het in Nederland? Harde hagelstenen van meer dan twee centimeter groot vallen gemiddeld vijf keer per jaar ergens in Nederland. Bijna elke zomer valt er ook een hagelbui met nog grotere stenen uit de lucht.
Hagel ontstaat wanneer kleine ijs- en sneeuwkristallen terechtkomen in luchtlagen met grote onderkoelde waterdruppels. Het bovenste deel van een buienwolk, waar het meer dan 20 °C vriest, bevat ijskristallen, terwijl het onderste deel, met temperaturen tussen -10 en -20 °C, onderkoelde druppels bevat.
Schade auto hagelstenen
Heeft u een allrisk of beperkt casco autoverzekering? Dan is schade aan uw auto door hagelstenen verzekerd. Meestal betaalt u bij hagelschade wel een eigen risico. Hoe hoog het eigen risico is, verschilt per verzekeraar en kunt u terugvinden in de polisvoorwaarden.
Een hagelsteen van 3 centimeter groot komt met zo'n 50 kilometer per uur op de grond. Hagelstenen van 6 centimeter groot wegen ongeveer 100 gram en halen snelheden van 120 kilometer per uur. In Nederland zijn hagelstenen vaak niet groter dan 2 centimeter. Plaatselijk kan het wel groter zijn.
IJzel vormt zich meestal aan het eind van een vorstperiode, wanneer op honderden meters hoogte zachte lucht binnenstroomt. De regen koelt in de lager gelegen vrieslucht af tot onder het vriespunt. Zodra het op de grond of op voorwerpen valt, bevriest het direct tot een helder ijslaagje.
Wanneer de temperatuur plotseling onder het vriespunt daalt, veranderen de waterdruppels van de wolken tot ijskristallen. Op weg naar beneden komen deze in aanraking met stofdeeltjes als zand, rook en as deeltjes die in de lucht zweven. Zo groeien de ijskristallen geleidelijk aan tot sneeuwkristallen.
Ijsregen zijn dus regendruppels die pas bevriezen zodra ze in de koude vrieslaag vlak boven de grond terecht komen. Tijdens een traag doorzettende dooi kunnen afwisselend diverse neerslagvormen voorkomen: sneeuw, ijsregen, hagel of regen. Ook ijzel kan dan optreden.
' En koude lucht kan minder waterdamp bevatten dan warme. Dus naarmate de luchtbel stijgt en afkoelt raakt deze meer en meer verzadigd met waterdamp. Als de lucht volledig verzadigd is en nog iets verder stijgt en afkoelt, condenseert de waterdamp tot druppels en heb je een wolk.
Opgewarmd water verdampt, en de waterdamp stijgt op. Als lucht warm is, zet het uit en kan het véél waterdamp bevatten. Maar als het opstijgt en afkoelt, kan de lucht weer veel minder waterdamp hebben. Een deel van de damp verandert dan in waterdruppeltjes, en er ontstaat een wolk.
Uit wolken kunnen verschillende neerslagvormen vallen en de grond bereiken als: regen, motregen, aanvriezende (mot)regen, ijsregen, (natte) sneeuw, motsneeuw, korrelsneeuw, korrelhagel en hagel.
Een wolk bestaat uit een hele boel waterdruppeltjes en of ijskristalletjes bij elkaar in de lucht. Of een wolk bestaat uit waterdruppeltjes of ijskristalletjes is afhankelijk van de temperatuur in de atmosfeer. Als de temperatuur boven de 0 graden is, dan bestaat de wolk uit waterdruppeltjes.
Regen is een vorm van neerslag waarbij waterdruppels uit een wolk vallen. Als de temperatuur van de wolk en de lucht onder de wolk boven nul is, bestaat de wolk geheel uit water. Door botsing van waterdruppeltjes kunnen de druppels verder aangroeien. Zijn ze groot genoeg, dan vallen ze uit de wolk en regent het.
Onweer ontstaat door wrijving tussen sterk stijgende warme lucht en sterk dalende koude lucht. In onweerswolken stromen sterk stijgende warme lucht en sterk dalende koude lucht vlak langs elkaar met snelheden van maximaal honderd kilometer per uur.
Hagel is helemaal vervelend, omdat dit deuken kan achterlaten in de auto. Met een hagelbeschermhoes kun je jouw auto hiertegen beschermen. Deze hoezen hebben vaak een laag schuimrubbers waardoor ze optimaal beschermen tegen hagelstenen. Daarnaast is de autohoes UV-bestendig en voorzien van ventilatieopeningen.
Bij temperaturen van enkele graden onder het vriespunt klonteren de aangegroeide ijskristallen tot sneeuwvlokken samen. Vallen deze vlokken tot onder het 0 °C-niveau (het 0 °C-niveau is het laagste niveau waarop de luchttemperatuur lager is dan 0 °C), dan smelten ze en bereiken de aarde als regendruppels.
Over het algemeen valt in Nederland de meeste sneeuw in december, januari en februari. Soms doet de lente al bijna haar intrede als er nog sneeuw valt. In februari 2010 kopten de kranten bijvoorbeeld nog dat Nederland zich moest opmaken voor de hevigste sneeuwval in 30 jaar.
Een grove vuistregel is dat er bij 6 graden boven nul bij buiensituaties nog sprake kan zijn van sneeuw en bij 2 of 3 graden boven nul tijdens de passage van fronten. Bij temperaturen boven nul spreekt men zoals eerder genoemd, van natte sneeuw.
De komende uren zijn er geen waarschuwingen van kracht.