De rood/oranje/groen-combinatie voor verkeerslichten komt oorspronkelijk van de spoorwegen. Rond 1830 begon men met de aanleg van de treinrails. Al snel bleek dat er kleursignalen nodig waren, zodat de treinen niet zouden botsen. Als stopkleur koos men groen en wit betekende 'rijden maar'.
Standaardverkeerslicht (drie kleuren) Een verkeerslicht heeft doorgaans drie lampen, die van boven naar beneden de kleuren rood, oranje en groen hebben. Het oranje licht wordt soms als geel aangeduid, bijvoorbeeld in de Nederlandse wet.
De lampen van een spoorsein zitten in omgekeerde volgorde, zodat het rode sein altijd zichtbaar is.
Met de groenfase wordt de tijd aangeduid waarin een verkeersregelinstallatie (VRI) het groene licht toont. De groenfase volgt in Nederland na de roodfase en duurt altijd minimaal vier tot acht seconden.
Oranje licht (in de wet staat 'geel licht') betekent stop. Alleen als je het licht zo dicht genaderd bent dat je redelijkerwijs niet meer kunt stoppen, mag je doorrijden. Rood betekent stop. Stop je niet voor rood, dan is de boete € 250,-.
Strikt genomen is alleen een verkeerslicht dat op rood staat een stoplicht. Bij groen licht moeten de weggebruikers immers niet stoppen, maar juist doorrijden. Het officiële Reglement verkeersregels en verkeerstekens heeft het dan ook over verkeerslicht.
De werking van een roodlicht camera
Als de auto bij rood licht over die 2 lussen rijdt, registreert de camera dat er door rood wordt gereden en flitst. De camera werkt pas 'ergens' tussen o en 1 seconde nadat het licht naar rood is gegaan.
De lussen en knoppen werken als de zintuigen voor de stoplichten, zij weten waar het verkeer vandaan komt en heen wilt. Door deze signalen weet het verkeersregeltoestel waar het druk is op het kruispunt en waar vraag is naar groen licht. Zo wordt er bepaald waar de lichten op groen gaan en hoe lang dit nodig is.
De boete voor rijden door rood bedraagt maar liefst € 250,-. Met de administratiekosten van het CJIB erbij ben je daarom € 259,- kwijt voor het passeren van een rood verkeerslicht. Het komt regelmatig voor dat de boete voor rijden door rood onterecht is.
Een verkeerslicht mag niet langer dan 2 minuten op rood staan. Wachten voor rood licht lijkt uren te duren. In de werkelijkheid is het niet langer dan 2 minuten. Het blijft alleen de vraag of het soms tóch niet een paar seconden langer is.
Wanneer je buiten onze stad tegen iemand verteld dat je uit Almelo komt krijg je vaak te horen 'oohh die stad van het stoplicht'. Herman Finkers heeft met zijn theatergrap 'stoplicht op rood stoplicht op groen, in Almelo is altijd wat te doen' de emoties weten los te maken.
Wanneer er een balletje wordt gebruikt met één kleur dan mag je rechtdoor rijden en/of slaan naar links/rechts. De automobilist (overigens ook andere voortuigbestuurders) moet goed opletten bij het afslaan dat rechtdoorgaand verkeer voor gaat.
De boete als u door een rood licht gereden bent ligt al wat hoger. Dat is immers een overtreding van de derde graad. Het boetebedrag ligt daarvoor op €174. Afhankelijk van het aantal seconden kan men gedagvaard worden voor de politierechtbank.
Amber is een oranje-gele kleur die haar naam te danken heeft aan de kleur van barnsteen. Barnsteen heet in het Engels amber. De naam wordt onder meer gebruikt voor biersoorten die amberkleurig zijn. De middelste lamp van een verkeerslicht heet officieel geel, in de volksmond oranje en in het Engels amber.
Boete voor door oranje rijden
De boete voor (nodeloos) door oranje rijden bedraagt minstens 110 euro. Heb je een boete gekregen omdat je door oranje reed en ben je ervan overtuigd dat die onterecht is? Kijk dan zeker na hoelang het licht precies op oranje staat vooraleer het naar rood verspringt.
Dus lang niet overal staat een roodlichtcamera: het antwoord op de hoofdvraag is nee. En het is dus sowieso niet zo waarschijnlijk dát je geflitst zou zijn, temeer daar je nog bent gaan kijken of er ergens een flitspaal stond.
Een 10 km te hard rijden boete kost binnen de bebouwde kom €74 en buiten de bebouwde kom €69.
Een auto die bij rood licht over deze twee lussen rijdt, veroorzaakt een verstoring in het magnetische veld dat rondom die lussen ligt en de camera registreert dat er door rood wordt gereden en 'flitst'. De camera wordt pas in werking gesteld 'ergens' tussen nul en één seconde nadat het licht naar rood is gegaan.
Voor de duidelijkheid: "Als een stoplicht op oranje springt geldt de regel: 'stoppen als het nog kan'", legt Hillie Talens van verkeerorganisatie CROW uit. "Als je niet meer kunt stoppen dan mag je doorrijden, maar het is niet de bedoeling om extra gas te geven."
Oranje licht betekent stop. Alleen als u het licht zo dicht genaderd bent dat u redelijkerwijs niet meer kunt stoppen, mag je doorrijden. Richtlijn van het CROW is 3,5 seconden op een 50 km/u weg.
Mobiele flitsers doen meestal maar 1 baan. Ik dacht dat de banen verder dan de meest dichtbije niet nauwkeurig genoeg gemeten kunnen worden. Net zoals ze niet in bochten mogen meten of bij heel brede vluchtstroken. Trajectcontrole doet alle banen.
Geen voorrang verlenen aan bestuurders van rechts: 250 euro. Door rood licht rijden: 250 euro. Negeren rood kruis: 250 euro. Afslaan zonder richting aan te geven: 100 euro.
Door rood licht rijden
€ 90-320 + 1 tot 2 strafpunten. In geval van roekeloosheid: tevens 1 maand rijverbod.