Dit bord is uit de Amerikaanse regelgeving overgenomen. De achthoekige vorm zorgt ervoor dat ook vanaf de achterkant dit bord als stopbord is te herkennen. In veel niet-Europese landen is het opschrift aangepast aan de plaatselijke taal of talen.
Bij dit bord moeten bestuurders volledig tot stilstand komen en voorrang verlenen aan het kruisende verkeer.
Zijn er geen andere bestuurders, dan hoef je niet te stoppen en mag je het kruispunt oprijden. Staat er een stopbord (bord B5) dan moet je altijd volledig stoppen aan de stopstreep en voorrang verlenen, voor je het kruispunt mag oprijden. Dat wil zeggen: ook stoppen als er geen andere weggebruikers zijn.
Wanneer je op je weg een stopbord tegenkomt, moet je tot stilstand komen. Wat riskeer je als je dat niet doet? De wet zegt niet hoe lang je moet blijven stilstaan, maar je voertuig moet wel volledig tot stilstand komen voor je mag doorrijden. Zelfs als je gewoon stapvoets rijdt, bega je dus een overtreding.
Een driehoekig wit bord met een rode rand waarschuwt je voor mogelijke gevaren op de weg. Op het bord wordt aangegeven waar voor wordt gewaarschuwd.
Deze gebodsborden met pijlen zeggen dat bestuurders verplicht zijn de richting van de pijl te volgen.
De officiële betekenis bij de dit bord luidt alsvolgt: 'Verbod voor bestuurders door te gaan bij nadering van verkeer uit tegengestelde richting'. Het blauw bord in combinatie met de witte pijl naar boven betekent dat je dus door kunt rijden op het moment dat er verkeer komt uit tegengestelde richting.
Voorrang verlenen aan voetgangers
Normaal hebben voetgangers geen voorrang. Als een voetganger bij een zebrapad staat moeten de bestuurders hun wel voorrang geven om over te steken. voorrangsregels voetgangers hebben ook voorkeur in situaties waarbij de bestuurders moeten afslaan.
Stopbord betekend stoppen
Als weggebruiker ben je verplicht gevolg te geven aan verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden. Dit betekend dus dat je verplicht bent om echt te stoppen bij een stopbord om voorrang te verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.
De betekenis van enkele verkeersborden, en de bijbehorende boetebedragen voor overtredingen door personenauto's. Bij bord B7 (Stop) niet stoppen € 160,-. Geen voorrang verlenen € 280,-. Geslotenverklaring bord C1: € 110,-.
Ter hoogte van de parkeerplaats staat het verkeersbord E04 (vierkant bord met blauwe achtergrond en witte letter P). U vraagt zich af of de boete wel terecht is. Verkeersbord E04 geeft een parkeergelegenheid aan. Indien er vakken aanwezig zijn, moet in deze vakken te worden geparkeerd.
Alle verkeersregels rondom trams op een rij
Trams hebben altijd voorrang: of je nu op de fiets, te voet of met de auto bent. Ook als een tram afslaat naar links of rechts, of van links of rechts komt, heeft deze voorrang. Uitzondering: als je op een voorrangsweg rijdt en de tram niet, dan heb jij voorrang.
Omschrijving Verkeersbord RVV F10 - Stopbord
Dit officiële verkeersbord F10 geeft een stopteken aan. In dit bord kan worden aangegeven waarom men moet stoppen.
Je moet altijd bij een stopbord rekening houden dat het zicht veel slechter is en gevaarlijker omdat men vaak veel harder rijdt dan verantwoord is. Daarom is het verplicht en verstandig om altijd bij de stopstreep te stoppen. Schakel vlak voordat je stil staat naar de 1e versnelling.
Stopbord stoppen sowieso 2 seconde, stopbord en haaientanden dezelfde betekenis, alleen bij haaientanden niet stoppen als je geen verkeer ziet naderen op kruisende weg, echter bij stopbord ook 2 seconde stoppen ook als je geen verkeer ziet naderen (ook al ben je alleen op de wereld bij wijze van spreken).
Daarom is het dan ook belangrijk dat een verkeersbord goed zichtbaar is, ook vanop afstand en in het donker. Er zijn zes hoofdcategorieën waarin verkeerborden worden opgedeeld: gevaarsborden (A), voorrangsborden (B), verbodsborden (C), gebodsborden (D), parkeren-en stilstaan borden (E) en aanwijzingsborden (F).
Zo moeten voetgangers gebruikmaken van een trottoir of voetpad. Als dit niet beschikbaar is, mag er op het (brom-)fietspad gelopen worden. Ontbreekt ook een fietspad, dan mag de voetganger gebruikmaken van de berm of de uiterste zijde van de rijbaan.
Komt u dus met de auto of fiets langs een uitrit, dan heeft u voorrang op het verkeer dat uit de uitrit komt rijden, ook al komt deze bestuurder van rechts. De wet spreekt over “bestuurder” en niet over personen. Toch heeft ook een voetganger voorrang op al het verkeer dat uit een uitrit komt.
Thans is het rode, achthoekige bord internationaal gestandaardiseerd. Dit bord is uit de Amerikaanse regelgeving overgenomen. De achthoekige vorm zorgt ervoor dat ook vanaf de achterkant dit bord als stopbord is te herkennen. In veel niet-Europese landen is het opschrift aangepast aan de plaatselijke taal of talen.
Verbodsborden zijn rond en wit met een rode rand. Ze zijn vaak doorstreept met een rode, diagonale streep en in het midden staat er meestal een zwart of rood symbool. Het verbod heeft meestal betrekking op het gebied achter het bord.
Je hebt als voetganger voorrang bij een zebrapad. Dit is opgenomen in de wet waar een zebrapad een voetgangersoversteekplaats (VOP) wordt genoemd. In de wet staat dat bestuurders van een auto, scooter of ander motorvoertuig een voetganger voorrang moeten verlenen bij een zebrapad. Hetzelfde geldt voor fietsers.
Als je haaientanden verkeer ziet betekent het dat je voorrang moet verlenen aan het verkeer op de kruisende weg. En dit geldt alleen voor bestuurders. voetgangers voorrang regels zijn anders, zij behoren niet tot bestuurders. Je ziet vaak genoeg ook een verkeersbord voor de haaientanden.
VERKEERSBORD C08, verboden voor trekkers en tractoren
Dit bord geeft aan dat de weg gesloten is voor motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h. Het bord heeft een rode rand en het C08 teken is klasse 3 reflecterend.
Verkeersbord met kruis betekenis: u nadert een gevaarlijk kruispunt. Rotonde. Werk in uitvoering. Rijbaanversmalling.
Gele waarschuwingsborden met pictogram van een uitroepteken voor het aanduiden van algemeen gevaar. De bordjes voldoen aan de huidige wetgeving en zijn volgens de internationale en Europese.