Het verschil in kwaliteit zit hem voornamelijk in het materiaalgebruik. Zo zijn staal en aluminium doorgaans goedkoop en zijn frames van carbon en titanium duurder geprijsd. Het verschil zit hem voornamelijk in het productieproces en grondstofkosten.
“Bij ons heb je een goede fiets al voor 350 euro. Deze gaat lang mee, dankzij de dikke spaken en kwaliteitsonderdelen.” De fiets prijs wordt hoger naarmate er meer versnellingen op zitten. Een fiets met bijvoorbeeld 3 versnellingen kost 450 euro en eentje met 8 versnellingen 750 euro.
Een e-bike wordt met minstens dezelfde kwalitatief hoogwaardige materialen gemaakt. Het is echter wel zo dat de aanschaf van een e-bike duurder is dan bij een normale fiets. Dit is logisch, want bij een e-bike zit ook een fietsaccu en motoraandrijving. Een fietsaccu is overigens vaak na 5 tot 6 jaar aan vervanging toe.
Dure hobby
We kunnen er wel omheen draaien, maar fietsen of wielrennen is nu eenmaal geen goedkope hobby. Een racefiets kost nu eenmaal honderden euro's en ook aan de verschillende materialen, zoals een fietsbril, een helm, fietskleding voor in winter en in de zomer, ben je al snel meer dan €100 kwijt.
Een goed onderhouden fiets die indertijd 1000 euro kostte, kun je nu voor 200 euro krijgen. Dan moet je denken aan fietsen van Koga, Gazelle en Giant met 3×8 of 3×7 versnellingen en V-brakes. Het zijn prima fietsen, maar nu niet meer populair. Mensen doen die fietsen weg omdat ze een e-bike kopen.
Het is slim om twee tot drie keer per week te fietsen om zo goed mogelijk aan het fietsen te wennen. Met één keer fietsen per week zal het heel lang duren voordat je conditie opbouwt.
Je kan wel een gemiddelde nemen. Een prof is rond de 70 kilo en fietst 30.000 kilometer per jaar. Een gemiddelde amateur is een man van 85 kilo. Hij fietst niet het hele jaar door en als hij rijdt, doet hij dat gemiddeld twee keer per week.
Als u nieuw bent met wegfietsen, vraagt u zich af hoeveel kilometer u moet fietsen op een uitstapje. In theorie zou deze afstand tussen de 15 en 30 kilometer moeten zijn. Maar dit zal van verschillende parameters afhangen, o.a. van uw sportachtergrond en het hoogteverschil.
Onderhoud en reparaties zijn naar verhouding duur: Door de elektrische onderdelen zijn het onderhoud en reparaties duurder dan bij een normale fiets. Relatief zwaar: Een elektische fiets is al snel 5 kg zwaarder dan een vergelijkbare normale fiets.
Elektrische fietsen zijn slechter voor het milieu
Volgens Milieu Centraal veroorzaakt een elektrische fiets maar drie procent van de CO₂-uitstoot van een gemiddelde auto. Met een elektrische fiets stoot je, vanwege het opladen van de accu, per kilometer zes gram koolstofdioxide uit en met de gemiddelde auto 202 gram.
Hét voordeel van elektrische fietsen
Je moet wel zelf trappen, maar het kost je veel minder kracht en inspanning. Dat is dan ook direct hét voordeel van een e-bike, want met veel minder moeite kun je veel meer kilometers fietsen. De fiets doet het meeste werk.
Batavus: 10 jaar. Cortina: 5 jaar. CUBE: 6 jaar op aluminium frames en 3 jaar op carbon en alu-carbon frames. Gazelle: 10 jaar (15 bij Gazelle Ultimate).
Fietsen is goed om te ontspannen en helpt tegen stress
Het heeft effect op je hele lichaam en gevoel; je lijf en ademhaling komen tot rust, maar ook je hoofd. Fietsen heeft positieve effecten op het verminderen van stressklachten en tijdens het fietsen maakt je bepaalde stofjes aan, zoals endorfine en serotonine.
1. Gazelle. Spreek je over de top van de beste fietsmerken in Nederlands, dan kom je al decennia lang bij Gazelle uit. Gazelle werd in 1892 opgericht.
Door zo licht mogelijk van gewicht en zo gestroomlijnd mogelijk te zijn kunnen wielrenners gemiddeld zo'n 25-30 kilometer per uur fietsen. Je snelheid tijdens het fietsen op een stadsfiets is gemiddeld 17 kilometer per uur.
De Brit Neil Campbell heeft het snelheidsrecord voor mannen op de fiets gebroken. Op zijn fiets haalde hij een snelheid van 280 kilometer per uur. Daarmee brak hij het record van de Nederlander Fred Rompelberg, die in 1995 270 km per uur fietste.
Met 1 uur rustig wandelen verbrand je evenveel calorieën als met een rustige fietstocht van 1 uur. Als je de snelheid opvoert, blijkt de fiets het toch te winnen. Een uur fietsen op redelijk tempo levert je maar liefst 150 extra verbrande calorieën op in vergelijking met een stevige wandeling.
Zit er teveel tijd tussen je trainingen, dan wordt het effect van supercompensatie minder of verdwijnt. Als je te snel weer gaat trainen, duurt het herstel langer. Dit kan uiteindelijk leiden tot overtraining.
Met name de quadriceps (de 'druppel', voor op je been) en hamstrings hebben bij een wielrenner aardig wat groeipotentie. Maar die groei blijft natuurlijk beperkt zolang je alleen maar fietst, en de weerstand niet verder oploopt.
Zat zelf te denken aan 20-25% per jaar. Voor een fiets geld hetzelfde als voor een auto. Op het moment dat je ermee de garage uit rijd is ie al 20% van z'n waarde kwijt.
Het primaire doel van een lager is dus het verlagen van bewegingsweerstand door twee onderdelen onafhankelijk van elkaar te laten bewegen. Hoewel normaal gesproken niet zichtbaar heeft je fiets op meerdere plekken lagers, onderverdeeld in glijlagers en kogellagers.
Voor zo'n 400 á 500 euro heb je al een prima fietsje met een goede schakelgroep – zoals een Shimano 105 of zelfs een Ultegra groep. Toch moet je ook uitkijken bij het aanschaffen van een tweedehands racefiets: niet elke tweedehands fiets verkeert namelijk in een goede staat.