Autohandelaren kunnen vanwege de lagere kwaliteitsstandaarden voor tweedehands auto's in andere landen, de goedkopere arbeid en de mogelijkheid tot het terugvragen van BPM toch geld verdienen aan auto's die in Nederland afgeschreven zijn.
Bij het berekenen van de exportprijs gaat het niet alleen om de kosten van productie, opslag, distributie en levering. Het gaat ook om de kwaliteit van uw product, de plaatsing in de exportmarkt (hoog of laag) en het bepalen van een prijs die past bij de markt (marktconform).
Hiermee wordt bedoeld exclusief BTW. Deze prijs is alleen van belang voor handelaren en voor export buiten de EU. Bij export naar bijvoorbeeld Nederland door particulieren, moet er gewoon BTW in Duitsland betaald worden.
Dit betekent dat de koper vanaf dat moment verantwoordelijk is voor het voertuig. Regelt u de export alleen dan blijft u verantwoordelijk voor het voertuig totdat deze is geregistreerd in het buitenland.
Auto-export is in sommige gevallen de beste manier om het meeste geld voor je occasion te krijgen. Nederlandse auto's worden gezien als kwalitatief goede voertuigen, waardoor zij zeer gewild zijn over de grens.
De kosten voor het exporteren van een auto zijn €10,60. Dit betaalt u bij de RDW. Daarnaast zijn er nog andere kosten waar u rekening mee moet houden, bijvoorbeeld als u met een auto met exportkenteken de openbare weg op gaat.
Spanje is lid van de Europese unie waardoor u geen invoerheffingen bij het importeren van een auto hoeft te betalen. De rest BPM en BTW moet echter wel betaald worden. Dit komt doordat in Nederland auto's anders worden belast dan in Spanje.
Het bedrag van de invoerbelastingen wordt berekent op basis van een waarde die is bepaald na het toepassen van een 90% korting tot een bedrag van 300000 dirham van de nieuwwaarde van de auto. Op het bedrag boven 300000 is de korting niet van toepassing en wordt de normale belasting toegepast volgens de wet.
Op de website van autoverleden kunt u via het kenteken of chassisnummer de vorige eigenaren achterhalen. Ook het schadeverleden de kilometerstand en de dagwaarde van de auto zijn daarbij in te zien.
Een meevaller is dat het land wel tot de EVA-landen behoord, oftewel Europese Vrijhandels Associatie. Doordat Zwitserland onderdeel is van de EVA-landen gelden er gemeenschappelijke regelingen inzake douanevervoer. Dit maakt het importeren van een auto iets makkelijker dan een auto importeren van buiten de EU of EVA.
Het BTW-tarief in Duitsland bedraagt 19%. Dit betekent dat u 2% voordeliger uit bent wanneer u een auto importeert uit Duitsland. In Nederland wordt namelijk 21% gehanteerd. Omdat u in Duitsland Mehrwertsteuer (BTW) betaald hoeft u in Nederland geen BTW meer te betalen.
Voor auto's is dit 21% over de netto aanschafprijs. Dit betaal je ongeacht of je de 19% al in het buitenland hebt betaald. Je betaalt dus nogmaals 21% en niet het verschil van 2% in het BTW tarief.
Redenen voor exporteren. Je ontvangt een onverwachte aanvraag uit het buitenland, zoekt meer omzet of de vraag naar je product op buitenlandse markten is groter dan op de thuismarkt. Kansen genoeg die je kunt benutten wanneer je start met exporteren.
De importquote berekenen
Ook kan je de exportquote berekenen, dan doe je: totale export/ nationaal inkomen x 100. Dan zie je dat het totaal wat een land verdiend heeft, hoeveel % daarvan te danken is aan export.
Prijsvoordeel import auto
Om maar met de deur in huis te vallen! de voornaamste reden om een auto te importeren is het prijsvoordeel. Auto's zijn in het buitenland vaak een stuk voordeliger in de aanschaf en door slim om te gaan met de belasting en BPM regels blijft er ook na import vaak nog een flink voordeel over.
De Marokkaanse douane staat de invoer van een voertuig toe voor een periode van maximaal zes maanden. Tijdens deze periode mag de eigenaar zich in het land vrij verplaatsen.
Tijarmaroc is in de markt gezet als nieuw meertalig marktplaatsportaal waar men allerei spullen kon verhandelen in Marokko.
Heeft u uw voertuig geëxporteerd, dan mag u het voertuig binnen 14 dagen na export vanuit Nederland naar het buitenland (of naar een haven) rijden.
Een wagen ingeschreven in Spanje is doorgaans goedkoper dan in België of Nederland door de meestal aanzienlijk lagere wegenbelasting en verzekeringspremies die hier gelden. Voor vele buitenlanders loont het dan ook financieel de moeite.
U krijgt een Spaanse kenteken, moet de auto verzekeren en u moet inschrijvings- en motorrijtuigenbelasting betalen. Wanneer u niet langer dan 6 maanden uw auto in Spanje stalt verblijft, hoeft u uw auto niet in Spanje in te schrijven. Uw auto mag ingeschreven blijven in Nederland.
Dit kenteken bestaat uit het voor export verklaard kentekenbewijs (kentekencard + deel II), een Groene Kaart (WA-verzekering) en twee witte exportkentekenplaten met daarop de kentekenserie van het oude Nederlandse kenteken. Het exportkenteken met Groene Kaart (WA-verzekering) is 14 dagen geldig.
Doppelkarte regelen, via internet (40 eur) of ter plaatse bij de Schildermacher of het ADAC kantoor (beide ca 80 eur) Nummertje trekken bij het Strassenverkehrsamt voor Ausfuhrkennzeichen, kosten ca 30 eur voor 14 dagen (kan ook voor 9 dagen of juist langer, let alleen op dat je Doppelkarte dezelfde periode geldig is)
Wat houdt een exportverzekering in? De exportverzekering is 15 dagen geldig. In deze 15 dagen kunt u uw voertuig naar het buitenland verplaatsen. De exportverzekering kan afgesloten worden op het kenteken en kan niet worden verlengd.