Cruises hebben veel klimaatimpact. Cruiseschepen gebruiken vervuilende stookolie als brandstof, en daarmee dragen ze flink bij aan het broeikaseffect en luchtvervuiling. De schepen vervuilen bovendien het water doordat ze hun afval(water) in zee of de oceaan lozen.
Van tabak naar alcohol. Veel cruisemaatschappijen investeren in fossiel gas (LNG) als een schoner alternatief voor zware stookolie. Maar hoewel die schepen minder luchtvervuiling veroorzaken, zijn ze extreem schadelijk vanuit klimaatoogpunt door het methaan dat uit hun motoren lekt.
Cruiseschepen veroorzaken veel luchtvervuiling in havensteden. Zo stoten alle cruiseschepen in de Europese Unie evenveel zwaveloxiden uit als een miljard auto's, schrijft het internationale persbureau IPS.
"Je moet je voorstellen dat een gemiddelde cruisevakantie van 7 dagen ongeveer 1200 kilo CO2-uitstoot." Hij benadrukt dat in dit cijfer de vliegreis die de meeste mensen maken om op het schip te komen niet is meegewogen.
Het CBS berekende dat een gemiddelde cruisepassagier zo'n 225kg CO₂ per dag uitstoot. Na drie dagen cruisen heb je net zoveel CO₂-uitstoot veroorzaakt als 1 jaar lang vlees eten. En daar moet je dan nog bij optellen dat je eerst nog naar de haven moet reizen waar het cruiseschip ligt.
Met stookolie als brandstof en door de hoeveelheid verbruikte energie aan boord, zijn cruisevakanties vaak bijna net zo vervuilend als een vliegvakantie. Als voorbeeld: een cruise naar de fjorden in Noorwegen heeft deze milieu-impact als een vlucht van Nederland naar Zuid-Afrika.
Aandrijving en verbruik
De meeste hedendaagse cruiseschepen maken gebruik van elektrische motoren die de schroeven aandrijven. De elektriciteit wordt meestal opgewekt door dieselmotoren, soms door gasturbines, of een combinatie van beide. Dieselmotoren verbranden bunkerolie in grote hoeveelheden.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 8 tot 12 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 1 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
Op een cruiseschip zijn koffie- en thee punten (ook water, ijsthee zonder suiker en beperkt sap) opgezet, waar je gedurende de dag drankjes kan halen. Deze drankjes zijn inbegrepen in de prijs. Deze staan vaak nabij het buffetrestaurant en/of buitenzwembad.
Daarnaast zijn cruiseschepen wel duurzaam in de zin dat ze lang meegaan (20-25 jaar), maar verouderde schepen doen het milieu juist meer kwaad. De groene ontwikkelingen van de laatste decennia hebben bij vele schepen de boot gemist. Ook niet onbelangrijk: de brandstof.
De kosten van je levensonderhoud komen er nog bij. Afhankelijk van het type kajuit waarin je woont, rekent Storylines dat je minstens €60.000 per jaar nodig zal hebben om rond te komen. Je moet er wat voor over hebben, maar dan mag je wel van alle faciliteiten op het schip gebruik maken.
Vrijwel alle cruiseschepen moeten hun motoren laten draaien wanneer ze aanmeren in een stad, zodat de - vaak duizenden - toeristen aan boord elektriciteit kunnen gebruiken. Daarmee verbruiken de boten 700 liter diesel per uur en stoten ze gemiddeld het equivalent van 688 zware vrachtwagens met draaiende motoren uit.
De internationale trein heeft de minste impact wat betreft CO2 uitstoot. De CO2 uitstoot voor voetpassagiers op een ferry is namelijk slechts 19 gram per km. Dat is aanzienlijk minder dan de 244 gram per km voor een korte vlucht.
Drinkwater komt uit de oceaan
Water uit de oceaan wordt via een ontziltingsinstallatie ontdaan van zout en onzuiverheden. Het is dus veilig om kraantjeswater op cruiseschepen te drinken.
' is makkelijk te beantwoorden: Zeer veilig. Tussen 2012 en 2015 gingen 100 miljoen mensen met een cruiseschip op reis, waarvan 'slechts' 16 de reis niet overleefden. In vergelijking met andere transportmiddelen is een cruiseschip daarom nog altijd zeer betrouwbaar.
Wonder of the Seas is een nieuwe parel van Royal Caribbean Cruises. Het extravagante schip werd in 2022 te water gelaten en is het grootste cruiseschip ter wereld.
Fooi hoort standaard bij een cruise, maar elke rederij heeft zijn eigen fooienbeleid. Bij maatschappijen als AIDA Cruises, Seabourn en Regent Seven Seas Cruises zijn de fooien wél inbegrepen bij de cruiseprijs. Je weet dus bij het boeken al waar je aan toe bent.
Maar wellicht het grootste verschil tussen een misdaad op zee is dat er geen directe politie aan boord is. Degenen die de misdaden onderzoeken zijn veelal bewakers die zijn ingehuurd door het cruisebedrijf en die argwanend zijn tegenover de slachtoffers omdat ze toekomstige rechtszaken willen voorkomen.
Zeeziekte komt bijna niet voor op cruiseschepen
Als u van tevoren de angst heeft om zeeziek te worden, is het verstandig om voor een hut te kiezen, waarbij u het minste last heeft van schommelingen. De keuze zal dan vallen op een buitenhut aan een hoger dek, in het midden van het schip.
Van alle nieuwe auto's die rijden op een fossiele brandstof (benzine, diesel of lpg), stoten hybride auto's de minste luchtvervuilende stoffen uit. De beste keuze is een volledig elektrische auto, die zijn het schoonst.
Van de Nederlandse vervoermiddelen veroorzaakt de trein per reizigerskilometer de minste CO2-emissies. Personenauto's zijn het meest vervuilend. Ook bij het goederenvervoer is het railverkeer de schoonste vervoerswijze.
In de top 5 meest vervuilende landen staat China aan kop, met een aandeel van 30 procent van de wereldwijde uitstoot, gevolgd door de VS met 15 procent. Daarna volgen India (7 procent), Rusland (5 procent) en Japan (4 procent).
De maximale diepgang (de diepgang van een vaartuig geeft aan hoe diep het in het water ligt. Het is de verticale afstand tussen de waterlijn en het laagste vaste punt) bedraagt 8,8 meter.
Ter vergelijking: de meeste grotere cruiseschepen varen op open zee rond de 20 tot 22 knopen, omgerekend tussen de 37 en 41 km/u. Om brandstof te besparen en u maximaal comfort te bieden tijdens de reis vaart de Queen Mary 2 met een kruissnelheid van 26 knopen, zo'n 48 km/u.
Het allergrootste cruiseschip ter wereld, Harmony of the Seas, doet dinsdagochtend vroeg de haven van Rotterdam aan. De Harmony, van de maatschappij Royal Caribbean International, verliet op pinksterzondag zijn werf in het Franse Saint-Nazaire. De totale bouwkosten bedroegen 1 miljard euro.