Waarom zijn auto's bij ons zo duur? Neeteson: 'De belangrijkste factor is puur fiscaal. Als enige land in de EU kennen wij bpm (belasting personenauto's en motorrijwielen). De hoogte van de bpm voor nieuwe auto's is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto.
Nieuwe auto's zijn vanaf 1 januari 2022 weer iets duurder geworden. Dat komt niet alleen door de grote vraag. De Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen is namelijk weer omhoog gegaan. Dankzij deze BPM-boete betalen we in Nederland flink meer geld voor een nieuwe auto, in vergelijking met andere EU-landen.
De markt voor gebruikte auto's heeft net als die voor nieuwe modellen te maken met krapte.Er is te weinig instroom en ook de import vanuit het buitenland neemt af. Hierdoor lopen de prijzen van gebruikte auto's flink op.
Australië blijkt het voordeligste land te zijn om een auto te bezitten, gevolgd door de Verenigde Staten, Canada, Denemarken en Zweden. In sommige landen zijn auto's weliswaar veel goedkoper dan in Europa, maar de lagere lonen maken autobezit er minder voor de hand liggend.
Hoeveel? Dat hangt af van in welke CO2-schijf de CO2-uitstoot/kilometer valt. Met ingang van 1 januari 2023 wordt er voor elke auto die één of meer gram CO2 per kilometer uitstoot een iets hogere vaste voet van 400 euro gerekend.
Het tijdperk van de benzine- en dieselmotor nadert in Europa zijn einde. Vannacht spraken de Europese klimaatministers af dat vanaf 2035 nieuwe auto's met een verbrandingsmotor niet meer mogen worden verkocht in Europa. Alle nieuwe auto's moeten vanaf dan elektrisch zijn.
Elektrisch in gebruik goedkoper dan brandstof
Een elektrische auto is vaak duurder in aanschaf, maar goedkoper in gebruik. Een elektrische auto heeft minder bewegende onderdelen en rijdt efficiënter. Daarom zijn de kosten voor onderhoud en het rijden op stroom lager dan bij een benzine- of dieselauto.
Lagere prijzen: Auto's in Duitsland zijn over het algemeen goedkoper dan in Nederland. Dit komt omdat Duitsland een grotere markt heeft, waardoor er meer concurrentie is en de prijzen lager zijn. Bovendien zijn de belastingen op nieuwe auto's in Duitsland lager dan in Nederland.
1. Rolls-Royce La Rose Noire Droptail - Meer dan $ 30 miljoen (2023) De Rolls-Royce Droptail zal naar verwachting voor meer dan 30 miljoen dollar worden verkocht, waardoor het (nu nog) de duurste nieuwe auto ooit is. De eigenaren vinden de auto ongetwijfeld mooi maar een onbetwiste schoonheid is hij niet.
Het kopen van een auto is in Amerika een stuk goedkoper dan in Nederland. Dit heeft te maken met de belasting die je in Nederland moet betalen bij de aankoop van een auto. Ook de wisselkoers helpt bij de prijzen van de Amerikaanse auto's.
€ 3.350,00 heeft u geen recht op kwijtschelding. Als uw auto of auto's wel meer waard zijn dan € 3.350,00 dan telt deze niet mee als u die specifieke auto absoluut niet kunt missen door: ziekte, invaliditeit of uw beroep.
Uit cijfers* van AutoScout24, de grootste online portal voor gebruikte en nieuwe auto's in Nederland, blijkt dat de gemiddelde prijs van een auto in de Randstad een stuk goedkoper is dan elders in het land.
1. Toyota Yaris Hybrid/Mazda 2 Hybrid. De Toyota Yaris Hybrid is volgens de fabrikant in staat tot een verbruik van 1 op 26,3 en mag zich daarmee de zuinigste auto zonder laadkabel noemen. Hij moet die positie wel delen, want exact hetzelfde model is bij Mazda leverbaar als Mazda 2 Hybrid.
De meest storingsgevoelige auto is volgens de Adac een tien jaar oude Kia Cee'd. De Duitse pechhulpverleners moesten vorig jaar bijna 3,4 miljoen keer uitrukken. Ten opzichte van 2019 is dat een daling van bijna 10 procent. Dit komt ongeveer overeen met de afname van het verkeersvolume door de coronapandemie.
Autobedrijven kopen hun auto's bij de volgende kanalen: (merk)dealers, leasebedrijven, autobedrijven (handelsrelaties), import uit het buitenland, eigen inruilvoertuigen en (online) veilingen. Autohandelaren zijn vandaag de dag een belangrijke schakel in het verkopen van een tweedehandsauto.
Een BMW is in Duitsland stukken voordeliger dan een vergelijkbare BMW in ons land.
Nederlanders die naar Duitsland verhuizen en een auto hebben, zullen in Duitsland onder andere te maken krijgen met de zogenaamde Kfz-Steuer: de wegenbelasting.
Elektrisch laden kost tijd
Een benzinetank is binnen een paar minuten gevuld, een elektrische auto heeft veel meer tijd nodig om op te laden. Thuis aan het stopcontact mag je rekenen tot wel 8 uur. Bij een oplaadpunt 1 à 2 uur en bij een snellaadpaal 30 minuten. Supersnel volgooien en wegrijden gaat dus niet.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.