7.18 De reden waarom delegatie aan ondergeschikten naar onze mening niet moet worden toegestaan is gelegen in het feit dat in een ondergeschiktheidsrelatie het wezenskenmerk van delegatie, te weten zelfstandige bevoegdheidsuitvoering ontbreekt.
Bij mandateren worden geen bevoegdheden overgedragen. De mandaatgever blijft zelf bevoegd. Delegeren daarentegen betekent wel het overdragen van bevoegdheden, inclusief de verantwoordelijkheid. Een mandaatgever blijft bevoegd de gemandateerde bevoegdheid zelf te hanteren.
De gemeenteraad is het bevoegd gezag voor het vaststellen van een bestemmingsplan. Onder het huidige recht kan de gemeenteraad deze bevoegdheid niet delegeren aan het college van burgemeester en wethouders, althans, niet bij een regulier bestemmingsplan.
De bevoegdheid om wetten in materiële zin vast te stellen kan rechtstreeks in de Grondwet of een wet in formele zin zijn toegekend aan een bepaald orgaan. Dit heet attributie. Wanneer de geattribueerde wetgevende bevoegdheid, binnen zekere grenzen, wordt overgedragen aan een ander orgaan is sprake van delegatie.
Delegeer je taken en creëer lucht in je werkpakket. Als je er in slaagt je taken goed te delegeren, krijg je een gemotiveerd en beter functionerend team als bonus. Je geeft medewerkers dan de kans zich te ontwikkelen in de taken die je ze geeft.
Onder delegatie wordt verstaan het overdragen door een bestuursorgaan van zijnbevoegdheid tot het nemen van besluiten aan een ander, die deze onder eigenverantwoordelijkheid uitoefent.
Delegeren is het overdragen van bevoegdheden, inclusief de verantwoordelijkheid. Dit in tegenstelling tot mandateren, wat ook het overdragen van bevoegdheden betekent, maar dan zonder die verantwoordelijkheid.
Voor mandaat aan niet ondergeschikten houdt de regeling in dat degene die het mandaat krijgt, daarmee instemming moet betuigen. De heer Schutte vroeg of dat instemming voor het leven of voor een eindige periode is. Hij vroeg verder of dat niet nader moet worden geregeld.
Geen bestuursorgaan
de wetgevende macht; de Tweede Kamer, de Eerste Kamer en deze in vereniging als de Staten-Generaal; onafhankelijke, bij de wet ingestelde organen die met rechtspraak zijn belast, zoals de Raad voor de rechtspraak en het College van afgevaardigden; de Raad van State en zijn afdelingen.
Het overdragen door een bestuursorgaan van zijn bevoegdheid tot het nemen van besluiten aan een ander die deze onder eigen verantwoordelijkheid uitoefent.
Dit betreft met name gevallen als bedoeld in artikel 165 Gemeentewet, op basis waarvan het college van burgemeester en wethouders bevoegdheden kan delegeren aan een bestuurscommissie of het dagelijks bestuur van een deelraad.
Naast delegatie bestaat ook de mogelijkheid om namens (in naam van) een bestuursorgaan een besluit te nemen. Er is dan sprake van mandaat. Kenmerkend voor mandaat is dat het bestuursorgaan dat mandaat verleent zelf de verantwoordelijkheid en zeggenschap behoudt.
Attributie is een term die meerdere betekenissen kan hebben. Zo kan het gebruikt worden om de bron van informatie aan te duiden, of het kan duiden op het toekennen van eigenschappen. In marketing wordt het gebruikt om een waarde aan een marketing inspanning te koppelen gebaseerd op het gewenste resultaat.
Andere woorden voor mandaat zijn bevelschrift, consigne, lastbrief, lastgeving, licentie, machtiging, opdracht, procuratie, vergunning, verordening en volmacht.
In artikel 1:1 lid 2 Awb is onder meer opgenomen dat rechters, de wetgevende macht en de Eerste en Tweede Kamer niet worden aangemerkt als bestuursorgaan. De uitzonderingen gelden niet voor besluiten en handelingen ten aanzien van een ambtenaar als zodanig.
Een A-orgaan is een orgaan van een rechtspersoon die krachtens publiekrecht is ingesteld. Daarbij valt onder meer te denken aan het UWV, het CBR, maar ook aan gemeenten. Strikt genomen zijn deze organisaties geen bestuursorgaan, maar zijn bepaalde organen van de organisaties bestuursorganen.
De scheiding der machten wordt ook wel trias politica genoemd. Dat betekent dat de wetgevende, de uitvoerende en de rechtsprekende macht in een land bij verschillende instellingen moeten liggen. De trias politica is bedacht door de Franse filosoof Charles baron de Montesquieu (1689-1775).
A-bestuursorganen zijn organen van een rechtspersoon die krachtens publiekrecht zijn ingesteld (art. 1:1 lid 1 sub a Awb). In art. 2:1 BW staan de rechtspersonen die krachtens publiekrecht zijn ingesteld, zoals de staat, de provincies en de gemeenten.
Mandaatregelingen zijn regelingen waarin staat welke bevoegdheden ambtenaren in naam van bestuursorganen hebben.
Onder mandaat wordt verstaan: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen. Een door de gemandateerde binnen de grenzen van zijn bevoegdheid genomen besluit geldt als een besluit van de mandaatgever.
Delegeren is niet hetzelfde als afschuiven
Veel leidinggevenden denken dat ze delegeren, maar doen in feite aan 'afschuiven'. Na een korte, bondige uitleg mag de medewerker ergens mee aan de slag en wordt daarmee in feite in het diepe gegooid.
Het delegatiebesluit vormt een afzonderlijk besluit, dat geen deel uitmaakt van het omgevingsplan en geeft de reikwijdte van de bevoegdheid van het college aan. Het bepaalt binnen welke grenzen en onder welke voorwaarden de bevoegdheid kan of moet worden uitgeoefend.