GT 63 S wordt 'medical car'
AMG levert al sinds 1996 onafgebroken de safetycars voor de Formule 1. Met 730 pk is de AMG GT Black Series in ieder geval de meest krachtige safetycar die uit Affalterbach komt rollen.
Bernd Mayländer, nog altijd de vaste safetycar-bestuurder in de F1, krijgt een nieuwe dienstwagen waar een stevig prijskaartje aan hangt. Een 2020-versie van de AMG GT Black Series kostte in Nederland vanaf € 420.000,-, aldus AutoWeek en Top Gear. Voor gebruik als F1 safetycar is de auto ook nog aangepast.
Je verwacht het niet, maar tijdens de IndyCar-race door de straten van Detroit is het wel degelijk gebeurd; een crash van de safety car. Voor aanvang van de race in Detroit reed de safety car voor het veld uit, maar de bestuurder reed zijn auto de muur in. De crash veroorzaakte enige commotie op het circuit.
F1 is fysiek zwaar om twee redenen. Ten eerste genereert de auto een enorme hoeveelheid warmte van de motor, zodat de bestuurder temperaturen in zijn cockpit ervaart van rond de 50°C. Ze dragen ook speciale racepakken die zijn ontworpen om hen te beschermen tegen vuur die daar niet bij helpen.
De meest heftige crash uit de Formule 1 is de startcrash van de Grand Prix van België van 1998. Zoals zo vaak het geval is regende het hard op het circuit van Spa-Francorchamps en dus was het wegdek erg glad. Het hele veld kwam ongeschonden de eerste bocht door, maar toen ging het mis.
De safety car (in sommige klassen ook wel pace car genoemd) is in de autosport een wagen die de snelheid van deelnemende wagens op het circuit beperkt, in geval van een gevaarlijke situatie zoals een groot ongeluk, gevaarlijke conditie van de baan (b.v. stromende regen) of een object op de baan.
"Ik ben een freelancer en kan alleen een factuur sturen als ik heb gewerkt. Dat kan ik nu dus niet, omdat er niet geracet wordt. Daarom heb ik momenteel geen inkomen." "Ik voel me veilig, maar ik hoop voor iedereen in deze business dat we snel weer gaan beginnen", vervolgt Maylander.
Sinds 2011 rijden Formule 1-auto's rond met het 'Drag Reduction System' (DRS). Met dit systeem kunnen coureurs hun achtervleugel openklappen. Dit systeem is bedacht om het inhalen te bevorderen en zo meer spektakel te creëren.
De prijs van de eerste Mercedes-AMG GT Black Series in Nederland is niet bekend. Hij komt pas volgend jaar op kenteken, dus dan kun je in de gegevens van de RDW spieken wat er voor de auto is betaald. De eigenaar moet minimaal 420.982 euro betaald hebben, want dat is de vanafprijs in Nederland.
2019-heden | 2-deurs, coupé | handgeschakeld
Deze versie van de Aston Martin Vantage is in Nederland op de markt sinds januari 2019 en kost rijklaar € 203.886. De achterwielaangedreven auto heeft een benzinemotor en levert een maximum vermogen van 375 kW (510 pk) en een maximum koppel van 685 Nm.
In dit artikel gaan we dieper in op een paar extra gave updates in deze patch. Voor het eerst in de geschiedenis werden er in het F1®-seizoen van 2021 twee officiële Safety Cars geïntroduceerd.
Tijdens de hot lap rijdt de coureur op zijn kwalificatie limiet voor een zo goed mogelijk startpositie tijdens de race. Als hij deze heeft gereden komt direct daarna zijn in lap waarin hij terug komt in de pits.
De safety car is er om de veiligheid te waarborgen, niet om in de weg te rijden. Door deze communicatie komt dat dan ook nauwelijks voor. Bernd Maylander bestuurt al sinds 2000 de safety car.
Het nieuwe Formule 1-seizoen is losgebarsten en daarmee is ook de nieuwe safety car voor het eerst in actie gekomen. Safety car-bestuurder Bernd Mayländer zal dit seizoen in een Mercedes-AMG GT Black Series over de baan rijden, de nieuwe medical car is een vierdeurs Mercedes-AMG GT 63 S.
De F1-coureurs die in de top tien van een Grand Prix finishen krijgen WK-punten. De winnaar krijgt 25 punten, de nummer twee 18 punten, de nummer drie 15 punten, de nummer vier 12 punten, de nummer vijf 10 punten en zo gaat het verder tot de nummer tien, die één punt krijgt.
Die druk kan gedurende enkele seconden oplopen tot 4 a 5 G-krachten oftewel vier of vijfmaal het eigen lichaamsgewicht. Dat betekent dat de nek van Verstappen tientallen malen per wedstrijd een kracht van zo'n 25 kilo te verwerken krijgt: het gewicht van hoofd plus helm.
De Britse Formule 1-coureur Tony Brooks is op 90-jarige leeftijd overleden. Brooks won in de jaren vijftig zes Grands Prix in de Formule 1 en was de laatste nog levende winnaar van races uit dat decennium.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
In het mondstuk van de helm zit een microfoontje waarmee met het team gepraat kan worden. Ook is er in de helm ruimte voor een flexibel rietje dat is aangesloten op een vloeistofzak in de auto en waardoor de rijder tijdens een race kan drinken.
Een bandenwisselaar krijgt bijna € 300.000 per jaar, evenals de 'fuel engineer', weet Nieuwsblad te melden. Voor iedere gewonnen race zijn er bonussen te verdienen. Voor een teamleider is dit ruim € 4200, gevolgd door de bandenwisselaars met € 2100.
Op een zakje zaden zie je bij de soortnaam soms F1 staan. Dat betekent dat het zogenaamde hybride zaden zijn: van een doorgekweekte soort plant. Een andere naam voor dat doorkweken is veredeling. Kwekers doen dat om bijvoorbeeld mooiere vruchten te krijgen of om ze beter bestand te maken tegen bepaalde ziektes.
De Aston Martin DBR1 uit 1956 is een van de duurste auto's ooit geveild. In 2017 werd er eentje afgehamerd op 22,5 miljoen dollar. In die zin is de nieuwe Aston Martin V12 Speedster een koopje. De Aston Martin V12 Speedster kost 765.000 pond (bijna 880.000 euro), exclusief belastingen.