Je kunt het ontstaan van een file vergelijken met een zandloper. De opening in het midden van de zandloper is te smal om alle zandkorrels tegelijk door te laten. Er kan maar een beperkt aantal zandkorreltjes per keer doorheen. Daarom moet de rest wachten tot ze aan de beurt zijn.
Zo ontstaat file
Als er veel auto's op een bepaald stuk weg rijden, loopt de weg vol. “Hierdoor daalt de volgafstand tussen de auto's en kan de minste rembeweging leiden tot een schokgolf: de volgende auto moet ook remmen, de auto erna nog meer, die daarna nog meer en zo ontstaat een file”, legt Beeckman uit.
Files ontstaan als er in één keer een heleboel auto's op de weg zijn (in piekuren) of door tijdelijke verstoringen, veroorzaakt door incidenten zoals ongevallen, pech of wegwerkzaamheden.
Soms ontstaat een file wanneer wegvoertuigen die elkaar op een korte afstand volgen door een remmanoeuvre van het voorste voertuig steeds sterker moeten afremmen.
Een spookfile ontstaat als weggebruikers niet constant dezelfde snelheid aanhouden. Als 1 van hen bijvoorbeeld invoegt op de snelweg, terwijl daar eigenlijk geen ruimte voor is. De bestuurder die erachter zit, moet vervolgens afremmen. En dan kan er binnen de kortste keren een opstopping ontstaan.
Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat het merendeel van de filegolven op onze weg ontstaat in een infrastructurele file – en dat de filegolf daar vervolgens uit los komt en zich stroomopwaarts begint voort te bewegen.
Hoe ontstaan die files? In het rapport worden vier oorzaken genoemd: incidenten, ongevallen, werkzaamheden en hoge intensiteit (drukte). Het overgrote deel van de files, 67 procent, wordt veroorzaakt door gewoon heel veel drukte op de weg.
Het doorrijden na een aanrijding, ongeval of ongeluk is strafbaar gesteld in art.7 WVW. Het gaat hierbij niet alleen om een ongeluk waarbij een ander letsel heeft opgelopen, maar ook om een aanrijding met (slechts) materiële schade.
Nederlanders vinden de file in 2019 maar een beperkt maatschappelijk probleem. Agressie op de weg en in het openbaar vervoer, verkeersonveiligheid, geluidsoverlast en luchtverontreiniging ziet men als grotere ergernissen. De meeste mensen ervaren gevoelens van berusting en acceptatie wanneer zij in een file belanden.
Welke soorten files bestaan er? Stokt het verkeer in de tegenrichting van een incident, dan spreekt men van een kijkfile. Is de wegcapaciteit nog niet helemaal volzet, dan gaat het vaak om accordeonfiles of filegolven. En als er zonder reden wordt geremd met vertragingen tot gevolg, dan spreekt men van spookfiles.
In een file kun je het beste de auto in de eerste versnelling laten staan en rustig de koppeling laten opkomen en vervolgens de koppeling weer helemaal indrukken. Dan rolt de auto zelf verder. Houd dan ook voldoende afstand tot je voorganger. Ook voor ruitenwisservloeistof, accu's, olie en veel meer!
De dagen in de week met de drukste spits zijn dinsdag en donderdag. Wil je de files tijdens de spits vermijden, dan kun je het beste op deze dagen een thuiswerkdag inplannen. Snel op je werk zijn of juist vlot weer thuis?
stilstaand verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer bijna overal minder dan 25 km/uur rijdt; langzaam rijdend tot stilstaand verkeer: langzaam rijdend verkeer over grotere lengte met op sommige stukken stilstaand verkeer [1].
Over het algemeen zijn er een aantal tijdstippen waarop het verkeer vaak rustiger is dan andere tijden, zoals: 's Ochtends voor de spits, tussen ongeveer 06:00 en 08:00 uur. 's Middags tijdens de lunch, tussen ongeveer 12:00 en 14:00 uur. 's Avonds na de spits, tussen ongeveer 18:00 en 20:00 uur.
Het Nederlands heeft het woord in de 16de eeuw ontleend aan het Frans, waarin file via het werkwoord filer (draden trekken, spinnen) terug te voeren is op het Latijnse woord voor draad: filum. Aanvankelijk was file in onze taal een militaire term. Er werd een rij soldaten mee bedoeld.
Een filesysteem of bestandssysteem is de manier waarop data is georganiseerd op een opslag medium of harde schijf. Het systeem is bedoeld om bestanden op te slaan en te organiseren.
Bij filevorming moet u een reddingsstrook vormen. Zoals altijd in het verkeer is het aan te raden te anticiperen. Bij sterk vertraagd verkeer kan de reddingsstrook al preventief gevormd worden. U vormt dus op voorhand een vrije ruimte of reddingsstrook.
De straffen voor het doorrijden na een ongeval – een misdrijf – variëren van een boete van 500 euro bij 'geringe materiële schade' tot twee maanden gevangenisstraf als iemand in hulpeloze toestand wordt achtergelaten. Voor recidivisten is dit drie maanden. Ook kun je tot vijf jaar je rijbewijs kwijt zijn.
Het is niet in alle gevallen strafbaar, als je je maar binnen 12 uur meldt bij de politie. Maar als je iemand achterlaat die door toedoen van de aanrijding acute medische hulp nodig heeft, dan is het wel strafbaar.
Wat als u dronken een ongeval hebt veroorzaakt? Onder invloed van alcohol een ongeval veroorzaken, heeft heel wat gevolgen. Vielen er gewonden of dodelijke slachtoffers bij het ongeval, dan riskeert u niet alleen een rijverbod, een hoge geldboete, verplichte examens en een alcoholslot.
' Nog hoger in de avondspits top-10 staat het stuk A4 tussen Roelofarendsveen en Zoeterwoude. Het drukste stuk snelweg van Nederland in de avondspits is de A27 tussen Lexmond en Werkendam. Het drukste ochtendspitsdeel is op de A12 tussen Zevenaar en Duiven.
De drukste snelweg in Nederland is de A4 bij Den Haag met 269.700 voertuigen per dag, dit is één van de drukste snelwegen van Europa. De rustigste snelweg in Nederland is de A7 bij de grensovergang Bad Nieuweschans met 10.600 voertuigen per dag.
November is traditiegetrouw dé filemaand. Dat heeft onder meer te maken met de winter(tijd), maar ook met onze vakantiedagen. Hoe dat zit? Arnoud Broekhuis van ANWB Verkeersinformatie legt het uit.
Volgens bijna 2/3 van de Nederlanders van 18 jaar en ouder is een file een verkeerssituatie waarbij je gemiddeld niet sneller kunt rijden dan 25 km/uur en af en toe stil staat. Een meerderheid van de Nederlanders vindt dat die situatie minimaal 10 tot 20 minuten moet duren om van een file te kunnen spreken (figuur 1).