Mulhouse, waar de hoofdzetel gevestigd is, ligt op Frans grondgebied terwijl het Volkswagen is dat er de scepter zwaait. En dat is, zoals bekend, zo Duits als het maar kan zijn. Maar ook voor Volkswagen de merknaam kocht - in 1998 pas - was Bugatti al net zo veel Duits als het Frans was.
Bugatti is een gerenommeerd historisch Frans automerk, dat bekend is om zijn snelle, dure en exclusieve wagens.
Bugatti geschiedenis
Bugatti werd in 1909 opgericht in het toen nog Duitse Molsheim, door de Italiaan Ettore Bugatti. Hij ontwierp in 1911 de minuscule Bb Peugeot en in 1924 verscheen de legendarische 35, die zeer succesvol was in de racerij en waarvan ook diverse succesvolle afleidingen verschenen.
Bugatti kent een rijke historie, die algemeen bekend is. In 1998 kocht de Volkswagen Groep de naamrechten en startte direct de ontwikkeling van een nieuw model.
De duurste klassieke auto aller tijden is de 100 miljoen dollar kostende Bugatti Type 57 SC Atlantic. Er zijn er vier gemaakt. Drie zijn er bekend, maar de vierde is nog altijd spoorloos.
De hoogst gemeten snelheid van de 300+ is 490 km/u, maar het schijnt dat 500 km/u prima te doen is in deze Chiron. De Koenigsegg Agera RS is trouwens officieel nog de snelste auto ter wereld.
Een Bugatti is zo duur vanwege de superieure technologie, unieke mechanische elementen en premium en luxe componenten waaruit elk voertuig bestaat. Deze supercars behoren tot de meest indrukwekkende die ooit zijn geproduceerd en hebben een passend prijskaartje.
Van de Centodieci zijn er slechts tien exemplaren geproduceerd, niet vreemd dus dat het prijskaartje navenant is. 'CR7' zou zo'n 8,5 miljoen euro neergeteld hebben voor de bolide.
Op basis van de bestaande architectuur maakt Bugatti uiteindelijk 551 auto's. Als alles volgens plan verloopt, zal in 2023 de laatste hypercar het Bugatti Atelier in Molsheim verlaten.
De vanafprijs van de hypercar ligt momenteel op 2,7 miljoen euro. Met tonnen kostende opties en gepersonaliseerde verzoeken loopt het prijskaartje rap op. Van de nieuwprijs vloeit uiteraard 21 procent aan btw naar de staatskas, terwijl het bpm-bedraag nu 192.000 euro bedraagt.
De duurste auto ter wereld is geen bijzondere Ferrari of exclusieve antieke Bugatti, maar een Mercedes-Benz.
1. Bugatti Chiron – 4.064.477 miljoen euro. De duurste nieuwe auto op Nederlands kenteken werd vrij recent aangeschaft.
Duurste auto ter wereld: Bugatti La Voiture Noire
In 2020 heeft Bugatti de La Voiture Noire uitgebracht: een sportwagen met een prijs van maar liefst 16,5 miljoen euro. En daarmee gelijk de duurste nieuwe auto ter wereld. Wat deze Bugatti zo bijzonder maakt, is dat het een echte 'one of a kind' is.
Momenteel is Frankrijk met de 3 autofabrikanten Peugeot, Renault en Citroën wereldwijd een vrij grote speler. Naast deze bekende Franse automerken zijn er ook diverse kleinere autofabrikanten en een aantal verdwenen merken.
Deze Bugatti is goed voor een prijs van 3.542.760 euro. De TL-231-K is iets 'goedkoper'. Deze Chiron werd vrijdag op kenteken gezet en heeft slechts 3.251.755 euro gekost. Dit zou betekenen dat er momenteel vier stuks met Nederlands kenteken zich in ons land bevinden.
Bugatti = Bugatti is een gerenommeerd historisch automerk, dat bekend is om zijn snelle, dure en exclusieve wagens. De merknaam is in 1998 voor 100 mark in handen van het Volkswagen-concern gekomen.
Hennessey Venom GT – 1.260 pk
0-100 in 2,9 seconden, topsnelheid 435 km/u Wat waren die Amerikanen toch blij toen ze Bugatti versloegen met de Hennessey Venom GT.
Bugatti Chiron topsnelheid
Echte hypercar-specificaties dus. Hij gaat in slechts 2,3 seconden naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 420 km/u. Hij heeft verschillende rijmodi, waaronder Autobahn. In deze modus gaat de teller zonder al te veel moeite ruim over 400 km/u heen.
Hennessey Venom GT (435 km/u)
De op een-na-snelste auto ter wereld is de Hennessey Venom GT. Met een 7-liter twin-turbo V8 van 1244 PK bereikte deze auto tijdens een test een topsnelheid van 435 km/u.
Mercedes W196 uit 1954 – 27,62 miljoen euro. De minst dure auto in deze lijst wisselde al voor bijna 30 miljoen euro van eigenaar! Je kan je het soort bedragen waarover we het gaan hebben dus al inbeelden... Mercedes bouwde slechts 14 van deze 'zilverpijlen'.
De Tata Nano is sinds 2008 de goedkoopste auto ter wereld. Voor zo'n 2.000 euro had je al een instapmodel. Een geheide verkoophit zou je denken. Maar vorige maand werd er slechts één gefabriceerd.
Lionel Messi heeft nog een wel een heel bijzondere auto in zijn wagenpark: een Pagani Zonda Tricolore. Het model is een gelimiteerde editie van de Zonda ter ere van de Italiaanse luchtmacht.
Een Pur Sport kost volgens Paultan 95.000 euro per veertien maanden om hem alleen stil te hebben staan. Hou je hem langer, dan krijg je ook ander onderhoud. In totaal zou vier jaar onderhoud voor een Bugatti Chiron Pur Sport 350.000 euro kosten.
De 'goedkoopste' Bugatti is de ruim 3 miljoen euro kostende Chiron. Het Frans-Duitse luxemerk introduceert echter een nieuwe instapper: de 30.000 euro kostende Baby II.
De Bugatti Bolide was een experimentele circuitgerichte hypercar die het maximale uit die motor haalde zonder dat het een dragster wordt. Het resultaat is een heftige 1.850 pk, 1.850 Nm en dat op slechts 1.240 kg.