Benzine is in Nederland trouwens veel duurder dan in Duitsland of België. Dat komt doordat de overheid heel veel belasting heft over benzine. Twee derde van het geld dat wij voor onze benzine betalen verdwijnt in de schatkist.
Dit komt door de toegenomen vraag naar olie, als het leven na de coronatijd weer op gang komt. Daar komt bij dat de wisselkoers tussen de euro en dollar lange tijd ongunstig is. Door deze combinatie van factoren stijgen de brandstofprijzen tot grote hoogte.
Volgens de meest recente onderzoeken is gebleken dat benzine in bijna elk land van over de hele wereld duurder is dan diesel. Allereerst wordt de prijs van diesel beïnvloed door de raffinage methoden en initiële processen vooraf. Dieselbrandstof is goedkoper omdat het wordt geproduceerd uit ruwe olie.
Om de burgers tegemoet te komen besloot het kabinet om een tijdelijke accijnskorting toe te passen. Op 1 januari 2023 werd deze maatregel met een half jaar verlengd. Per 1 juli loopt de regeling af, waardoor een liter benzine 13,8 cent duurder wordt.
Met de verhoging per 1 juli 2023 zal de accijns op benzine hiermee rond de EUR 14 cent per liter duurder worden. Ten aanzien van diesel en LPG zal deze verhoging respectievelijk rond de EUR 10 cent en EUR 6 cent bedragen. Hiermee zijn de accijnstarieven weer bijna op het oude niveau.
Om de brandstofkosten te drukken, besluit het net aangetreden kabinet-Rutte IV om de brandstofaccijns per 1 april 2022 te verlagen. Deze maatregel loopt in 1e instantie tot eind 2022. Maar ook in het najaar van 2022 zijn de energieprijzen nog torenhoog, waardoor de accijnsverlaging een jaar langer van kracht blijft.
In 2022 werden de accijnzen op brandstoffen flink verlaagd vanwege de sterk gestegen energieprijzen. Deze verlaging is in juli 2023 deels teruggedraaid. De rest van de verlaging wordt per 1 januari 2024 teruggedraaid. Daardoor wordt op een liter benzine 8,7 cent en op een liter diesel 5,6 cent meer accijns geheven.
De accijns op benzine is momenteel 45,6% van de prijs. Voor diesel is dit 34,9% en voor LPG 23,8%.
Tankstations maken zich op voor de drukste week van het jaar nu de prijsstijgingen van brandstof zich aandienen. Vóór 1 juli de tank vol gooien scheelt flink in de portemonnee. Belangrijke tip: tank op een strategisch tijdstip.
Een liter benzine zou vanaf 1 januari 21 cent duurder worden. Vanaf januari 2024 zou de rest van de korting op de accijns komen te vervallen.Daar zou nog een inflatiecorrectie bovenop komen waardoor een liter benzine in totaal 21 cent duurder wordt.
Het belangrijkste geraffineerde product uit Rusland is diesel. Van alle diesel die we in Nederland gebruiken, komt tussen de 40 en 60 procent van Russische raffinaderijen, meldt lobbyorganisatie VNO-NCW, de belangenvereniging voor het Nederlandse bedrijfsleven.
Als je vele kilometers per jaar rijdt, is het verstandig om een diesel te rijden. De brandstofprijs van diesel ligt lager dan die van benzine. Dus hoe meer kilometers, hoe goedkoper je rijdt. Echter is de wegenbelasting van een diesel aanzienlijk hoger dan die van een benzineauto.
Diesel vooral van Russische olie gemaakt
En het is vooral Russische olie waarvan diesel wordt gebrouwen. Alleen al de angst voor schaarste was dus genoeg om de dieselprijs als een raket te laten stijgen. Gek genoeg is het diezelfde aanstaande boycot die er nu voor zorgt dat de dieselprijzen weer zijn gedaald.
Aardolie is een fossiele brandstof waar voornamelijk producten als benzine en diesel van gemaakt wordt. Het wordt gewonnen uit olievelden en vervoerd naar raffinaderijen, waar het wordt verwerkt tot bruikbare producten. Ook in Nederland wordt het gewonnen, vooral in Schoonebeek-veld in Drenthe.
De oorzaak ligt grotendeels bij oliemaatschappijen die de prijs liever niet te snel verlagen. Dat stelt marktdeskundige Paul van Selms van United Consumers. De olieprijzen staan nu op de laagste niveaus in weken, maar de adviesprijs voor een liter E10 is nog €2,481.
In de meeste gevallen zit er 5 à 6 liter brandstof in de reservetank. Volgens een vaak aangehaalde vuistregel kunt u daar nog ongeveer 50 kilometer mee rijden. Als u de inhoud van uw brandstoftank en het verbruik van uw auto paraat heeft, kunt u uitrekenen wat voor uw auto geldt.
"Het is helemaal niet goed om je tank helemaal leeg te rijden. Zeker bij een oude auto. Er kan namelijk rommel in de motor komen en dat is niet goed voor de auto. Er zijn ook auto's die er helemaal niet tegen kunnen.
Je vindt dit in het instructieboekje van je auto. In de meeste gevallen heb je nog ongeveer vijf liter brandstof over in je reservetank. De meeste auto's kunnen daar nog ongeveer 50 kilometer op rijden.
In Nederland os de adviesprijs van benzine momenteel € 2,00 . Hiervan gaat 21% naar de BTW € 0,42 rest nog € 1,58 per liter daarvan gaat 45,6% naar de accijns belasting € 0,72 rest nog € 0,86 per liter. Dan wil de pomphouder nog wat verdienen ca. 11% dat is ongeveer €,0,09 per liter dan komt de prijs per liter op ca.
Dit betekent dat per 1 juli 2023 de inflatiecorrectie alsnog is doorgevoerd en de accijnsverlaging met de helft is teruggeschroefd om de hoge brandstofprijzen nog iets te compenseren. Daarmee komen de accijnstarieven nu uit op 78,91 cent voor ongelode benzine, 51,63 cent voor diesel en 18,62 cent voor LPG.
Het tijdperk van de benzine- en dieselmotor nadert in Europa zijn einde. Vannacht spraken de Europese klimaatministers af dat vanaf 2035 nieuwe auto's met een verbrandingsmotor niet meer mogen worden verkocht in Europa. Alle nieuwe auto's moeten vanaf dan elektrisch zijn.
Gebruik van fossiele brandstoffen
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
We moeten volgens hem uiteindelijk naar: Biodiesel, gas hybrid, Bio LNG, Bio CNG, H2 en EV. Jan Klein Hesselink wijst erop dat Bio methanol, wat je krijgt als je CO2 als grondstof gebruikt en toevoegt aan waterstof, een goede vervanger is voor benzine.