Aantrekkelijk werkgeverschap gaat over het zorgen dat medewerkers zich goed voelen op hun werk, waardoor ze graag blijven en zich ontwikkelen. Dit betekent dat een organisatie goed luistert naar medewerkers en hen de kans geeft om mee te denken.
Goede arbeidsvoorwaarden: Een goede werkgever biedt goede arbeidsvoorwaarden, zoals een passend loon, vakantiedagen en andere secundaire arbeidsvoorwaarden. Ook zorgt hij voor een gezonde en veilige werkomgeving en biedt hij de nodige middelen en faciliteiten voor het werk.
Een aantrekkelijke werkomgeving betekent dat je personeel volledig zichzelf kan zijn en waarbij ze een hoge mate van flexibiliteit en werkgeluk ervaren. Ze vinden het belangrijk dat ze de ruimte krijgen om zelf te bepalen hoe, waar en wanneer ze werken.
Er is één groep die precies weet hoe aantrekkelijk een organisatie als werkgever is: de eigen medewerkers. De reputatie van een organisatie als werkgever ontstaat daardoor voor een belangrijk deel in dit informele circuit. Om dit effect nog krachtiger te maken, is een 'internal branding'-strategie nodig.
En iemand hoeft ook niet alles aan jou mooi te vinden; een paar delen van jou kunnen bij iemand al voor veel aantrekkingskracht zorgen. Dus fysieke aantrekkingskracht is zeker belangrijk bij het aangaan van een relatie, maar fysiek aantrekkelijk is gelukkig persoonlijk en heel wat anders dan een perfect lichaam.
hoe word ik een aantrekkelijke werkgever? Je wordt een aantrekkelijke werkgever door aandacht te besteden aan je imago als werkgever. Denk bijvoorbeeld aan je employee value proposition, de candidate experience, je secundaire arbeidsvoorwaarden en je organisatiecultuur.
Een goede werkgever biedt werknemers de mogelijkheid om vaardigheden te ontwikkelen en te groeien in hun carrière. Dit kan bijvoorbeeld door feedback te geven, een mentor aan te wijzen, opleidingsmogelijkheden aan te bieden of verantwoordelijkheden toe te wijzen.
Wees een gelukkig, positief persoon .
Mensen voelen zich meer aangetrokken tot personen die vaker lijken te lachen en glimlachen. Neem de tijd om de kleine dingen op het werk te waarderen en wanneer u 's ochtends collega's ziet, maak dan oogcontact, glimlach en begroet ze bij naam. Prijs de goede dingen die ze doen.
Waarom wil je doorgroeien? Doorgroeien in je rol of in je specialisatie doe je om verschillenden redenen. Meer verantwoordelijkheid, nieuwe kennis en skills opdoen, je netwerk uitbreiden of een hoger salaris. Doorgroeien inspireert, maakt je werk interessanter en stimuleert zelfontplooiing.
Een goede werksfeer is een omgeving waarin werknemers zich comfortabel, veilig en gewaardeerd voelen. Het is een omgeving waarin er open communicatie is, respect en vertrouwen tussen collega's en management, en waarin iedereen wordt aangemoedigd om samen te werken en zijn of haar beste werk te leveren.
De beste werkomgevingen zijn die welke prioriteit geven aan factoren als flexibiliteit, bedrijfscultuur, werk-privébalans, diversiteit, erkenning en carrièreontwikkeling . Deze factoren dragen bij aan de tevredenheid, productiviteit en het algehele welzijn van werknemers.
Een gezonde werkplek is een samenspel van fysieke gezondheid, mentale gezondheid, gezond gedrag en een gezonde werkplek- en werkomgeving. Wanneer een werkomgeving gezond is, zijn werknemers productiever, gemotiveerder en fysiek gezonder.En dat leidt weer tot betere bedrijfsresultaten en minder ziekteverzuim.
Een sterke werkethiek betekent dat een werknemer consequent gemotiveerd is om zijn best te doen en trots is op zijn werk. Het betekent dat ze betrouwbaar en verantwoordelijk zijn, op tijd verschijnen en taken efficiënt voltooien . Werknemers met een sterke werkethiek zijn doorgaans zelfgemotiveerd en bereid om te leren.
U kunt een aantrekkelijke werkgever worden door nieuwe en huidige werknemers flexibelere werktijden en hogere salarissen te bieden, een positieve, vriendelijke werkomgeving te creëren en werknemers meer vrije tijd te geven .
Impact van schoonheidsbias bij het aannemen van personeel
Niet alleen hebben aantrekkelijkere kandidaten meer kans om aangenomen te worden, maar ze hebben ook meer kans om hogere lonen te eisen . Aantrekkelijke sollicitanten verdienen 10-15% hogere salarissen dan hun even bekwame collega's, wat neerkomt op een geschatte $ 230.000 extra dollars aan het einde van hun carrière.
Door langere tijd in elkaars nabijheid door te brengen, kunnen sterke banden tussen collega's ontstaan. De monotonie van lange werkuren wordt ook doorbroken door de sensatie van het fantaseren over een collega. Een andere dwingende reden voor de aantrekkelijkheid van een collega is hun vermogen en competentie op het werk .
Bij goed werkgeverschap gaat het in het kort om de volgende 6 punten: zorgvuldig zijn, geen misbruik maken van de positie als werkgever, het motiveren van grote beslissingen, het waarmaken van verwachtingen, het gelijk behandelen van medewerkers en het zorgen voor een goede verzekering.
Voorbeelden van goed werkgeverschap
Medewerkers op de hoogte houden van belangrijke zaken en veranderingen en verwachtingen duidelijk maken. Medewerkers betrekken bij besluiten die invloed hebben op hun werk en werkomgeving. Medewerkers erkenning en waardering geven voor hun werk.
Bevordert een gezonde werkomgeving
De werkgever speelt normaal gesproken een van de grootste rollen in het faciliteren van een gezonde werkomgeving. Let op aanwijzingen over hoe ze hun werknemers behandelen en let gewoon op hoe ze de werkplek in beweging houden.
Loon & voorwaarden staan afgetekend op 1. Verder in de top 5 vinden we ook nog werkzekerheid, een aangename werkomgeving, een goede balans privé-werk en carrièremogelijkheden. Uit het onderzoek van Randstad Research blijkt verder dat een 'interessante jobinhoud' niet hoger scoort dan een negende plaats.
Medewerkers willen snappen wat de toegevoegde waarde van de organisatie is voor klanten of de maatschappij en weten hoe zij daaraan zelf bijdragen. Duidelijkheid over hoe iedere medewerker het verschil maakt en individueel bijdraagt aan de doelen van de organisatie maakt het werk betekenisvol.
Uitvoering van het werk: Een van de beste manieren om de prestaties van werknemers te meten, is door hun uitvoeringsniveau te evalueren . U wilt hun vermogen meten om prioriteiten te stellen, te delegeren en tijd effectief te beheren om dingen gedaan te krijgen. Kwaliteit van het werk: De kwaliteit van het werk is een andere cruciale indicator van de prestaties van werknemers.