Onderhoud: 2-takt motoren hebben minder bewegende en minder gevoelige onderdelen dan 4-takt motoren.Dat betekent minder onderhoud en lagere productiekosten. 2-takt motoren zijn mede daarom vaak goedkoper. Vermogen-gewichtsverhouding: 2-takt motoren hebben vaak een hoger vermogen-gewichtsverhouding dan 4-takt motoren.
Een 4-takt motor is zuiniger, stiller, milieuvriendelijker en betrouwbaarder. Vanwege de strengere milieuregels mogen er in bepaalde gemeenten geen 2-takt motoren meer de weg op, nog een reden om te kiezen voor een 4-takt motor.
Omdat verbranding plaatsvindt bij elke omwenteling van de krukas bij een 2-takt, levert dit formaat meer vermogen dan een 4-taktmotor en heeft het vermogen een meer directe levering . Dit zijn enkele redenen waarom 2-taktmotoren een lange geschiedenis van gebruik hebben op veel verschillende soorten motorfietsen.
Vanaf 1 januari 2025 is het verboden om een nieuwe snorfiets op benzine te verkopen. Dat betekent dus dat wanneer je een snorfiets met benzinemotor wilt kopen, je dat uiterlijk op 31 december 2024 mag doen.
Ter vergelijking: een 2-takt scooter heeft een gemiddeld verbruik van ongeveer 1 liter benzine per 20 kilometer, terwijl een 4-takt scooter een gemiddeld verbruik heeft van 1 liter benzine per 40 kilometer.
De verschillen zijn tegenwoordig klein, maar een 2-takt motor trekt over het algemeen sneller op én haalt een hogere topsnelheid dan een 4-takt motor. Dat komt omdat een 2-takt motor de vermogenscyclus in slechts 2 slagen afrondt. Bovendien bestaat hij uit minder onderdelen, waardoor ze lichter zijn.
Viertaktmotoren zijn efficiënter omdat er minder brandstof nodig is. Brandstof wordt verbruikt bij vier slagen in plaats van twee. Viertaktmotoren zijn beter voor het milieu vanwege de verminderde uitstoot. Een tweetaktmotor stoot verbrande olie uit in de lucht, naast de uitlaatgassen.
Veel rijders beschouwen alles boven de 100 uur als een risico op een defect. Als het gaat om casual trailrijden, moeten 2-taktmotoren tot 100 uur meegaan voordat er serieus werk moet worden verricht. Zodra je de 100-200 uur hebt bereikt, heb je waarschijnlijk een nieuwe fiets nodig of moet je wat grote reparaties uitvoeren.
Amsterdam is de eerste stad in Nederland die de speciale milieuzone invoert. De tweetakt scooters met het bouwjaar 2010 of ouder mogen Amsterdam niet meer in.
Een 2-takt scooter kun je behoorlijk snel laten rijden zonder hele grote aanpassingen. Denk aan een snelheid rond de 80 km/u. Een andere cilinder is dus niet nodig om het een stuk sneller te maken.
De 250 2-takt heeft vaker onderhoud nodig, je zult de top end elke 30 uur of zo moeten reviseren . De 450 is daarentegen lang niet zo gevoelig voor storingen omdat je er niet zo hard mee hoeft te rijden als de 250 om de holeshot te pakken en voor de rest te blijven.
Omdat 2-taktmotoren zijn ontworpen om op een hoger toerental te draaien , slijten ze ook sneller; een 4-taktmotor is over het algemeen duurzamer. Dat gezegd hebbende, zijn 2-taktmotoren krachtiger. Tweetaktmotoren zijn een veel eenvoudiger ontwerp, waardoor ze gemakkelijker te repareren zijn. Ze hebben geen kleppen, maar poorten.
In een 2-taktmotor vindt er elke omwenteling van de krukas verbranding plaats, wat resulteert in een hoge frequentie van uitlaatpulsen . Wanneer de motor op een hoog toerental draait, verlaten deze pulsen de uitlaat sneller en met grotere kracht, wat resulteert in een luidere uitlaatnoot.
Let op, je dient er voor te zorgen dat er nooit 2 takt benzine in een 4 takt motor terechtkomt en omgekeerd. Dit kan je tuinmachine namelijk aanzienlijk beschadigen.
De meeste tweetaktmotoren hebben geen kleppen maar een uitlaatpoort. Het instromen van de verse lucht geschiedt door middel van spoelpoorten onderaan de cilindervoering die in verbinding staan met het carter.
Autolube is een automatisch smeersysteem van de Yamaha tweetaktmotoren. Ook Velocette gebruikte een smeersysteem met deze naam. Bij Yamaha betrof het een tweetakt-smeersysteem met aparte oliepomp, onder andere van de Yamaha YDS 3 (1965).
Zowel 2takt scooters als 4takt scooters kunnen worden opgevoerd. Het opvoeren van een 2takt scooter is eenvoudiger en goedkoper dan het opvoeren van een 4takt.
Dat zijn: Amsterdam, Arnhem, Breda, Delft, Den Haag, Eindhoven, Leiden, Maastricht, Rijswijk, Rotterdam, 's-Hertogenbosch, Tilburg en Utrecht.
Zo maak je zelf een tweetakt-mix
Gebruik de verhouding 1:40 (1 deel olie op 40 delen benzine). Als vuistregel telt u dus voor 1 liter benzine zo'n 0,025 liter (25 ml) synthetische olie. Let op: de dosering kan echter variëren afhankelijk van het type en de leeftijd van de motor.
Het gaat erom dat je hem onderhoudt volgens de aanbevelingen van de fabrikant. Mits je hem regelmatig onderhoudt en niet te veel misbruikt, zou je 2-takt lang mee moeten gaan.
Vanaf 1 januari 2018 mag jouw scooter of brommer niet meer rijden in de bebouwde kom als hij niet aan de milieueisen voldoet. Het gaat hierbij om zowel 2-takt als 4-takt brommers met een DET van voor 2011.
Re: snelheid
Een goeie 80 km/h. Dus 90 km/h op de teller. En 100 km/h op internet.
Een van de redenen voor het hoge brandstofverbruik bij tweetaktmotoren is dat een deel van het onder druk staande brandstof-luchtmengsel over de bovenkant van de zuiger wordt geperst, waar het een koelende werking heeft, en rechtstreeks de uitlaatpijp uit wordt geperst .
De juiste benzine voor je 2-takt scooter
Kies bij voorkeur voor Euro 95 E5 of Euro 98 E5. In E10 zit een hogere concentratie ethanol. Dit zorgt ervoor dat de temperatuur erg hoog wordt in de motor. Dit kan schade veroorzaken op termijn.
Een 4-takt motor is zuiniger omdat er geen onverbrande brandstof uitgestoten wordt. Dit betekent ook dat de motor minder vervuilend is. Een ander voordeel van een 4-takt motor is dat hij door het lagere koppel een aangenamer geluid produceert en beter presteert bij lagere toeren.