Zollkennzeichen (met rood vlak vanaf 30 dagen)
Je mag dan maximaal veertien dagen met het kenteken in Nederland rijden. Je kan deze vrijstelling online aanvragen via de Belastingdienst. Doe dit wel voordat je gaat rijden, anders ben je alsnog in overtreding.
Voorwaarden voor vrijstelling bpm en mrb bij kort gebruik
Zo moet het gaan om een personenauto, motor of bestelauto (motorrijtuig) dat een buitenlands kenteken heeft en u ter beschikking staat. En mag u de auto niet meer dan 2 weken in Nederland gebruiken.
Een Ausfuhrkennzeichen kost rond de 40 euro. Daarna kun je kentekenplaten behorende bij het Ausfuhrkennzeichen laten maken bij de Kfz Zulassungsstelle. Reken op ongeveer 30 tot 40 euro voor het laten maken van de kentekenplaten.
Het Zollkennzeichen of zoll kenteken is een tijdelijk Duits exportkenteken waarop je auto's binnen de Europese landsgrenzen kunt doorvoeren. De geldigheid van het kenteken kan variëren tussen de 15 dagen en 12 maanden.
U moet hiervoor bij een Zulassungsstellen zijn. U kunt hier een exportkenteken met een tijdelijke verzekering kopen. Met een exportkenteken mag u officieel niet in Nederland rijden maar u kunt bij de belastingdienst douane een tijdelijke ontheffing aanvragen voor BTW/BPM.
Doppelkarte regelen, via internet (40 eur) of ter plaatse bij de Schildermacher of het ADAC kantoor (beide ca 80 eur) Nummertje trekken bij het Strassenverkehrsamt voor Ausfuhrkennzeichen, kosten ca 30 eur voor 14 dagen (kan ook voor 9 dagen of juist langer, let alleen op dat je Doppelkarte dezelfde periode geldig is)
De prijs van het 5-daags kenteken bedraagt 180 euro + 15 euro verzendkosten. Hiervoor krijgt u het 5-daagse kentekenbewijs, fysieke kentekenplaten en een WA-verzekering met groene kaart.
Als u in Nederland woont en een auto koopt in het buitenland (importeren), moet u een Nederlands kenteken voor dit voertuig aanvragen. Na ontvangst van het kentekenbewijs betaalt u motorrijtuigenbelasting (mrb). Ook heeft u een kentekenplaat en een WA-verzekering nodig.
Als u gebruik wilt maken van de openbare weg in Nederland, dan heeft u een uitvoerkenteken nodig. Dit wordt ook wel export kenteken genoemd. Het exportkenteken wordt direct afgegeven door de RDW als u de uitvoer aanmeldt bij een RDW-keuringsstation of bij de RDW-klantenservicebalie in Zoetermeer of Veendam.
In Duitsland: alleen bedrijfsauto's mogen met een Nederlands handelaarskenteken in Duitsland rijden. Deze bedrijfsauto's mogen daar alleen rijden in verband met opbouw, ombouw of herstelwerkzaamheden die daarmee te maken hebben.
Wanneer je een auto in België, of een ander EU-land koopt, hoef je gelukkig geen invoerrechten te betalen. De BTW hangt af van de auto. Als het een nieuwe auto is, moet je BTW wel betalen. Bij een tweedehandse auto hoeft dat niet.
Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Een Duits 5-daags kenteken kost je ongeveer tussen de 150,- en 250,- euro maar kan je veel duurder komen te staan en een hoop ellende opleveren.
Deze transitplaten moet u aanvragen in Duitsland. Kosten transitplaten. De kosten hiervoor zijn €30,- tot €50,- voor de inschrijving (dit verschilt per geldigheidsduur) en daarnaast betaalt u €20,- tot €40,- voor het printen van de kentekenplaat. U kunt kiezen tussen een geldigheidsduur van 14 dagen tot 1 jaar.
Na minerale brandstoffen waren machines en onderdelen de meest lucratieve exportproducten. Hieraan hield ons land in 2019 bijna 360 miljoen euro meer aan over, wat neerkomt op bijna 1,6 miljard euro. Daarmee zijn de verdiensten aan machines en onderdelen het sterkst gegroeid tussen 2015 en 2019.
Nederlandse en Duitse militairen die werkzaam zijn in BFG-NATO-verband, voeren een zwarte kentekenplaat met witte karakters. Het lettertype komt overeen met het lettertype dat voor Duitse kentekenplaten gebruikt wordt en wijkt dus af van de Nederlandse kentekenplaat.
Kortom, het is mogelijk om een auto op naam te zetten met een buitenlands rijbewijs. Je moet in alle gevallen wel in de Basisregistratie Personen staan en een uittreksel BRP meenemen. Verkoop je de auto aan iemand die in het buitenland is ingeschreven? Dan gelden de regels van export en moet je de auto uitvoeren.
DM: Militaire voertuigen. Ook kentekens die beginnen met KA, KL tot en met KZ, LM, LO, LU en MC zijn militaire voertuigen.
U kunt gewoon uw auto, op Nederlands kenteken, meenemen naar Duitsland en achteraf uw Nederlandse kenteken ongeldig laten verklaren. Controleer wel van tevoren hoe lang uw verzekeraar u nog verzekert in het buitenland (meestal 6 weken). Na uw vestiging in Duitsland stelt u de procedure van invoer in werking.
Het Duitse 5-daags kenteken ook wel het kurzzeitkennzeichen genaamd, is zoals de naam al zegt voor 5 dagen geldig. Met dit tijdelijke kenteken kunt u de auto zelf ophalen en overrijden naar Nederland. Met dit tijdelijke kenteken bent u WA verzekerd in heel Europa, dus ook in Nederland.
De aanvraag is gratis.
Een Duits kenteken is een kenteken van een voertuig uit Duitsland. Het bestaat uit cijfers en letters. Het kenteken begint met een lettercode die de plaats van registratie aangeeft (vaak een district). Overheidsinstanties hebben soms een eigen letter, zoals de Y (Bundeswehr).
Het duurt hierna over het algemeen vijf tot zeven werkdagen voordat het kentekenbewijs wordt afgegeven door de RDW. U ontvangt altijd de laatste cijfer / letter combinatie uit de dan geldende kentekenreeks bij het importeren van een auto (tenzij het een herinvoer betreft).
In Duitsland hoor je twee documenten bij je auto te hebben, namelijk een Fahrzeugbrief (groot, groen formulier met alle data van de auto en die van de eigenaar). Deze bewaart de eigenaar in de regel thuis. En een Zulassungsbescheinigung (klein document met alle voertuiggegevens).