Donker. Vroeger hadden alle Franse auto's een wit nummerbord aan de voorkant en een geel nummerbord aan de achterkant. Zo kon je in het donker duidelijk de voor- en de achterkant van een auto herkennen.
Waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel? Vanwege de veiligheid: gele kentekenplaten met zwarte tekens zijn 's nachts beter leesbaar dan de donkerblauwe met witte tekens die vroeger gangbaar waren. De eerste gele platen konden in 1975 op vrijwillige basis worden aangevraagd.
Rode kentekenplaten met witte letters en cijfers, zijn tijdelijke kentekenplaten, de zogenoemde "Transit Temporaire". Dit zijn auto's die in Frankrijk geregistreerd staan, maar vrijgesteld zijn van belasting omdat deze auto's voor de export bestemd zijn.
Een wit kenteken wordt dus voor korte duur uitgegeven met als doel de eigenaar in staat te stellen de auto rond te mogen rijden zonder dat het permanent in het RDW register staat ingeschreven. Dit kan bijvoorbeeld zijn om je auto weer rijklaar te maken en om naar een keuringsstation te rijden.
Waarom hebben sommige Franse auto's achter een gele kentekenplaat, maar de meesten een witte?
De eerste twee jaar moet je een sticker met rode A op je auto plakken. Zo weten de andere bestuurders dat je een beginnende bestuurder bent. De A staat voor 'apprentice'(leerling). Tijdens deze periode mag je ook minder hard rijden dan andere weggebruikers.
Natuurlijk zijn er een paar andere landen met (deels) gele platen, maar afgezien van de kleinere landen Luxemburg en Cyprus heeft geen enkel ander Europees land aan voor- en achterzijde gele platen.
Donker. Vroeger hadden alle Franse auto's een wit nummerbord aan de voorkant en een geel nummerbord aan de achterkant. Zo kon je in het donker duidelijk de voor- en de achterkant van een auto herkennen.
Waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel? Vanwege de veiligheid: gele kentekenplaten met zwarte tekens zijn 's nachts beter leesbaar dan de donkerblauwe met witte tekens die vroeger gangbaar waren. De eerste gele platen konden in 1975 op vrijwillige basis worden aangevraagd.
Verschil tussen een blauw kenteken en een geel kenteken
Het voornaamste verschil zit hem in de maximumsnelheid van de brommer. Een brommer met een blauw kenteken heeft een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur, en een brommer met een geel kenteken kan 45 kilometer per uur.
Op een nummerplaat staan de laatste twee cijfers voor het département. 75 bijvoorbeeld, staat voor Parijs.
Het lokale bestuur in Frankrijk kent drie bestuurslagen: de gemeente (commune), het departement (département) en de regio (région). Frankrijk telt bijna 35.000 gemeenten, 101 departementen waaronder 5 overzeese departementen en 18 regio's waarvan 13 in het moederland (métropole).
Een IJslands kenteken bestaat uit drie letters en twee cijfers. Kentekens die werden uitgereikt voor juni 2007 bestaan uit twee letters en drie cijfers. De blauwe letter- en cijfercombinatie staat in een blauw kader op een witte reflecterende achtergrond.
De donkerblauwe kentekenplaat is bestemd voor historische voertuigen (auto's, bedrijfsauto's en motoren) met een 'datum eerste toelating' (datum waarop het voertuig in gebruik genomen is) van vóór 1 januari 1978 en waarvan het kenteken bestaat uit 2 groepen van 2 cijfers en 1 groep van 2 letters.
Nederlandse en Duitse militairen die werkzaam zijn in BFG-NATO-verband, voeren een zwarte kentekenplaat met witte karakters. Het lettertype komt overeen met het lettertype dat voor Duitse kentekenplaten gebruikt wordt en wijkt dus af van de Nederlandse kentekenplaat.
Een groen kenteken is niet bedoeld voor bedrijfswagens, maar eerder voor auto's die voor korte duur eigendom zullen zijn van het bedrijf met als doel doorverkocht te worden.
In 2010 werd in België een nieuw systeem ingevoerd voor nummerplaten. Sindsdien beginnen alle nummerplaten die worden uitgereikt met een "1". De eerste "Europese nummerplaat" werd uitgereikt aan de Responsible Young Drivers, een organisatie die zich inzet voor veiliger verkeer.
Een kentekenplaat met witte tekens en buitenrand op een rode achtergrond en beginnende met de letter "G" werd ontworpen om landbouw- of bosbouwtrekkers beter zichtbaar te maken (rode kentekenplaat).
Een luxe kentekenplaat is in feite een reguliere plaat waarbij de letters en cijfers in het aluminium worden geperst en met een zwarte laag worden bedekt. Om van zo'n plaat vervolgens een luxe versie te maken, worden er kunststof letters en cijfers op de geperste delen vastgemaakt.
De verschillende kleuren en letter/cijfer combinaties van de kentekenplaat geven niet alleen informatie om welk type voertuig het gaat, maar voornamelijk informatie over de bijbehorende verplichtingen.
Op de website staat staat dat de maximum snelheid in Frankrijk 130 km/h is. Voor een beginnend bestuurder is dit echter 110 km/h.
Je kunt een grijs kenteken wel herkennen aan de eerste letter van het kenteken: dit is namelijk altijd een B of een V. Het verschil tussen een grijs en geel kenteken is dat je een grijs kenteken alleen kunt aanschaffen als onderneming.
Veel huisartsenposten en bijvoorbeeld de diensten voor donororganen besteden hun vervoer uit aan een taxibedrijf. Er is dan sprake van contractvervoer, uitgevoerd door een taxibedrijf, en in dat geval zijn blauwe kentekenplaten van toepassing.
Sinds 2004, na de toetreding van Tsjechië tot de Europese unie, staat aan de linkerkant van het kenteken het EU-logo met daaronder de landcode CZ.