Dan is de kans groot dat er lucht aanwezig is in de leidingen. Het is belangrijk om de radiator te ontluchten, lucht in de radiator maakt verwarmen namelijk duurder. Dat komt doordat lucht niet geleidt. Het gevolg is dat er heel veel energie nodig is om het warme water in de verwarming te krijgen.
Een ruisend of borrelend geluid in de radiator is naar alle waarschijnlijkheid te wijten aan te veel lucht in de installatie of een te lage waterdruk. Te veel lucht in de leidingen zorgt ervoor dat de centrale verwarming voor een deel koud blijft. De waterdruk van een CV-ketel dient tussen de 1,5 à 2 bar te zijn.
Verwarming van radiatoren
Een radiator wordt verwarmt door wam water dat vanuit de Cv ketel wordt aangevoerd naar de radiator. Dit water koelt langzaam af doordat er lucht langs de radiator stroomt. Die verwarmde lucht stijgt op en wordt door de ruimte verspreid.
Zit er geen ontluchter aan de bovenzijde van de radiator? Dan wordt het iets lastiger. Volg dan de cv-leiding naar een volgende radiator die wel te ontluchten is. In principe is het ontluchten van een cv-ketel zo'n eenmaal per jaar nodig.
Lucht in de centrale verwarming komt vaak voor en de oorzaak is niet altijd even makkelijk terug te vinden. Het kan zijn dat er lucht is achtergebleven bij het opvullen, maar ook lekken of verkeerd geplaatste leidingen kunnen de oorzaak zijn.
Maakt je radiator een klotsend of tikkend geluid? Dan moet je zo snel mogelijk de verwarming ontluchten. Deze geluiden wijzen er namelijk op dat er lucht in de radiator zit.
Lucht in de leiding kan ervoor zorgen dat sommige radiatoren niet gaan opwarmen en buizen beginnen oxideren. Ontluchten is dus van groot belang!
Als je vergeet je radiator jaarlijks te ontluchten, zul je steeds meer last krijgen van tikkende geluiden vanuit je radiator. Ook zal je radiator steeds moeilijker warm worden.
Je hoeft niet alle radiatoren open te zetten. Het belangrijkste is dat alle radiatoren in de ruimte waar de thermostaat zit wel open staan. Verder mogen alle andere radiatoren gewoon dicht gedraaid worden.
- Draai het kraantje dicht wanneer er geen lucht meer uit komt. - Zet de thermostaat op gewenste temperatuur. - Draai radiatorkraan weer open. Controleer of de druk in de cv-installatie tusen de 1,5 en 2 bar ligt.
Aan- en afvoer omgedraaid (verkeerd om)
Helaas blijkt in de praktijk dat dit weleens wordt vergeten, waardoor je de afvoerleiding op de aanvoer van de radiator aansluit en de aanvoerleiding juist op de afvoer (retour) van de radiator aansluit. De radiator wordt op deze manier niet of slechts voor een deel warm.
Een expansievat moet nooit worden ontlucht. Wel moet het minstens één keer per jaar worden onderhouden. Daarbij moet de luchtdruk van het vat worden gecontroleerd (net als bij een autoband is bijpompen soms nodig). Daarvoor moet het water eerst uit het vat worden gehaald.
CV-ketel maakt een fluitend geluid
Een fluitend geluid ontstaat door een verstopte warmtewisselaar. De CV-ketel werkt dan nog wel maar het opgewarmde water stroomt niet goed door. Daarbij loopt de temperatuur van het water op tot het kookpunt en ontstaat, net als bij een fluitketel, een sissend of fluitend geluid.
Roestvorming stopt niet vanzelf en daarom is het belangrijk om direct actie te ondernemen wanneer er roest te zien is op een radiator. Roest moet niet alleen verwijderd worden, maar de radiator moet ook weer opnieuw worden beschermd met een primer en lak.
Draai de radiator in sommige ruimtes dicht
Zonde om een kachel in de slaapkamer te laten loeien, terwijl je hier een groot gedeelte van de dag niet bent. Vriest het en heb je radiatoren in ruimtes zoals de garage of het tuinhuis? Draai deze kachels dan wel een beetje open, zodat je bevriezing van leidingen voorkomt.
Kosten per dag
Als je een euro betaalt per kuub gas, betaalt een gemiddeld huishouden dit jaar bijna € 1000 aan de verwarming. Deel het bedrag door zes maanden en je komt uit op een bedrag van pak 'm beet € 5,50 per dag. Dit bedrag fluctueert natuurlijk.
Zet de verwarming 's nachts dus op 15 graden, en doe dat al een uur voor je naar bed gaat (het blijft nog wel een tijdje warm in huis). Dat scheelt gemiddeld 6,5 procent op je gasverbruik (als je eerder de verwarming 's nachts niet laag zette).
Ontluchten van uw CV-installatie is van belang om alle elementen zo efficiënt mogelijk te laten functioneren. Dit is een handeling welke u zelf uit kunt voeren, het duurt ongeveer drie kwartier.
De radiator blijft koud
Dit kan verschillende oorzaken hebben. Misschien is verwarming niet ontlucht of blokkeert de radiatorkraan of voetventiel de doorstroming van het warme water door het leidingstelsel.
Radiatoren boven in huis worden niet warm
De eerste mogelijke oplossing is om de radiator te ontluchten. Werkt dit niet, dan wordt er te weinig water door de leidingen vervoerd. Vul de CV-ketel bij, zodat de waterdruk weer goed is.
U kunt zelf eenvoudig uw expansievat controleren. Om erachter te komen of uw expansievat kapot is of niet, heeft u enkel een hard voorwerp nodig. Tik met bijvoorbeeld een sleutel of schroevendraaier op de boven- en onderkant van het vat. Wanneer u twee verschillende geluiden hoort, is uw drukvat in orde.
Sluit de vulslang aan op de kraan die zich het dichtst bij de CV-ketel bevindt. Zet de kraan vervolgens een klein beetje open zodat je alle lucht uit de slang kunt laten lopen. Als er water uit de slang komt, draai je de kraan weer dicht.
Door de lucht uit je cv-installatie te laten ontsnappen, kan het cv-water weer vrij door de buizen stromen en haar warmte afgeven. Het rendement van je installatie wordt dus hoger, terwijl de stookkosten lager worden. Ook neemt de kans op storingen van je cv-ketel af. Tip van Abel: kom je er niet uit?