De leerwinst wordt groter als je hetzelfde verhaal verschillende keer voorleest. Herhaald voorlezen geeft leerlingen de kans om het verhaal grondiger te verwerken en meer inzicht te krijgen in structuren, verbanden en woordbetekenissen.
Taalontwikkeling en geletterdheid
Voorlezen verrijkt dus de woordenschat en draagt bij tot een beter taalgevoel en taalbegrip. Kinderen die op jonge leeftijd regelmatig voorgelezen worden, leren later sneller zelf lezen en hebben minder moeite met spellen en begrijpend lezen.
Interactief voorlezen stimuleert het begrijpend luisteren. Het is een werkwijze waarbij een kinderboek (prentenboek) herhaald wordt voorgelezen, onderbroken door specifieke vragen. De leerkracht stimuleert door interactie met de kinderen het verhaalbegrip, maar ook de taalvaardigheid en de woordenschat.
De verteltafel is een geweldig middel om een verhaal tot leven te brengen. Door knuffels, poppetjes, attributen die een rol spelen in het boek, kunnen kinderen het verhaal na spelen. Ze spelen één of meerdere rollen en voeren, onder begeleiding van de leerkracht, dialogen uit het verhaal.
Kinderen kunnen bijvoorbeeld een verteltafel maken bij het voorgelezen ankerverhaal, en de geleerde woorden en letters kunnen er een plaats krijgen. Kinderen die al goed kunnen lezen en schrijven, kunnen moeilijkere woorden bij de verteltafel leggen, maar ook zinnen schrijven die bij het verhaal horen.
Bij voorlezen luisteren de kinderen. Bij interactief voorlezen is er voor het lezen, tijdens het lezen en na het lezen ruimte voor gesprekken over het verhaal en hebben kinderen dus een actieve, betrokken rol. Het is dus geen eenrichtingsverkeer, maar echte communicatie.
Het prikkelt de fantasie en stimuleert onder meer de taal- en spraakontwikkeling en sociaal-emotionele vaardigheden. Wanneer je kindje wordt voorgelezen, maakt het bovendien op een aangename manier kennis met de wereld van de boeken. Een wereld waarvan het thuis en op school veel profijt en plezier kan hebben.
Wie-wat-waar? Introduceer eerst de wie-wat-waar kaarten nadat je een verhaal of prentenboek hebt voorgelezen. Vraag de kinderen met behulp van deze kaarten over WIE het verhaal ging, WAT er gebeurde en WAAR het verhaal zich afspeelde.
Interactief betekent letterlijk 'in beide richtingen verlopend'. Een communicatieproces verloopt interactief wanneer de verzender tijdens de communicatie ook ontvanger wordt en omgekeerd.
“Voorlezen draagt bij tot een beter taalgevoel en taalbegrip. Kinderen leren ook beter luisteren en trainen hun concentratievermogen.” Bovendien draagt voorlezen bij tot een beter taalgevoel en taalbegrip. Kinderen leren immers dat letters en woorden een betekenis hebben, en krijgen zo meer inzicht in taalgebruik.
Voor de taalontwikkeling en het taalbegrip. Wanneer een kind veel voorgelezen wordt, leert het veel nieuwe woorden waardoor de woordenschat groter wordt. Ook hoort het wat goede zinnen zijn en hoe je woorden uitspreekt. Moeilijke woorden die je tegenkomt in een verhaal hoef je niet te veranderen of weg te laten.
Wie leest, leert de wereld!
Wie goed leest en verhalende en informatieve teksten begrijpt, kan kennis opdoen en zich ontwikkelen. Gaat het alleen om kennis? Nee, verhalen en gedichten helpen je kind en tiener ook om zich beter in te leven en om meer begrip te hebben voor anderen.
Op de eerste plaats werkt lezen vooral erg ontspannen. Het geeft je kind een kijkje in een compleet andere wereld. Spannend, avontuurlijk, vrolijk en vol fantasie! Boeken lezen stimuleert de verbeeldingskracht en dat zorgt ervoor dat je kind helemaal weg kan dromen bij een verhaal: “Joehoe, ik vroeg wat aan je…”.
Tussen de 6 en 12 jaar leert het kind op school niet alleen lezen, schrijven en rekenen, maar ook steeds meer kennis (bijvoorbeeld geschiedenis en topografie). Als kinderen ouder worden leren ze ook om na te denken over hun eigen denken en leren. Ze kunnen daardoor ook nadenken over manieren om dingen te onthouden.
Lezen is belangrijk. Het vergroot de taalontwikkeling, de concentratie en fantasie. Bovendien krijg je door lezen kennis over de wereld om je heen en draagt het bij aan het vormen van een mening. Allemaal goede redenen om aandacht te schenken aan leesmotivatie zodat leerlingen met meer plezier gaan lezen.
Naast een goede leesvaardigheid helpt lezen ook om ons concentratievermogen te trainen. Neurologische studies van o.a. Stanford University concluderen dat lezen een cognitief proces is waarbij hersenen de gelezen tekst omzetten in betekenis en informatie, wat concentratie vereist.
De overheid ondersteunt organisaties voor leesbevordering
Het is belangrijk dat kinderen voor hun plezier lezen. Kinderen die lezen leuk vinden, lezen namelijk meer. Daardoor hebben ze een grotere kans op een betere leesvaardigheid dan kinderen die lezen niet leuk vinden.
Door het voorlezen komt je kind in aanraking met alle letters en wordt zijn woordenschat vergroot. Omdat begrijpend lezen voor veel schoolvakken en -opdrachten belangrijk is, zorgt de vertrouwdheid met boeken en taal ervoor dat je kind meer zelfvertrouwen heeft als hij of zij naar school gaat.
Voorlezen kun je net zolang blijven doen als jij en je kind willen. Ook kinderen die zelf goed kunnen lezen worden nog graag voorgelezen. Soms tot ver in de tienertijd!
Naast de positieve effecten op de taalontwikkeling brengt het voorlezen van baby's ook veel sociale voordelen met zich mee. "De baby geniet van de sociale interactie die er is wanneer baby en de voorlezer samen tijd doorbrengen", zegt Fikkert. "En het is vooral heel veilig en gezellig."
Je verbeelding
Dat is niet alleen leuk, maar ook nuttig. Zo blijkt uit studies dat je er empathischer door wordt. Bij een boek is er namelijk veel aandacht voor de gedachten van personages, door ze te begrijpen leef je je ook in het echte leven meer in, en word je dus empathischer.
Peuters leren het meest door zelf dingen te doen. Daarvan krijgen ze ook zelfvertrouwen. Probeer ze daarom veel zelf te laten doen, ook al moet je daar veel geduld voor hebben. Jassen en schoenen dichtmaken gaat natuurlijk sneller als je het zelf doet, maar peuters leren meer als je hen de kans geeft het zelf te doen.
Prentenboeken zijn een eerste kennismaking met de leescultuur en zijn van groot belang bij de ontwikkeling van ieder kind – zowel cognitief als emotioneel en sociaal. Het huidige aanbod van prentenboeken met voelbare illustraties en braille is zeer beperkt en bovendien is het verhaal veelal ondergeschikt.