De afkorting staat voor 'Deux Chevaux Vapeur', dat twee paardenkracht betekent, een maat die het resultaat is van de ingewikkelde berekening van de Franse wegenbelasting. De serieproductie van de 2CV liep van 11 juli 1949 tot en met 27 juli 1990.
De Citroën 2cv is ontwikkeld om het franse platteland te bevrijden van paard en wagen. Het programma van eisen was simpel; bouw een auto die 2 boeren en een zak aardappelen of een schaap naar de markt brengt, een mand eieren ongeschonden kan vervoeren en welke zuinig, betrouwbaar en goedkoop is.
In 1948 werd de Citroën op een autosalon in Parijs voorgesteld aan pers en publiek. Een journalist benoemde hem meteen “lelijk eendje”. Sindsdien zeggen ze in Nederland tegen de Citroën 2CV “Het lelijk eendje”.
In België wordt een 2CV ook een 2PK genoemd (naar de Nederlandse vertaling voor paardenkracht) en in de volksmond is deze oldtimer een “geitje“. Aan populariteit ontbrak het zeker niet. Tot aan het einde van de productie in 1990 rolden meer dan 4 miljoen 2CV's van de band.
Er zijn er sinds 1949 meer dan 8 miljoen in verschillende soorten en maten van gebouwd. Overigens kent de 2CV in bijna elke taal wel een bijnaam. In het Nederlands heet hij Eend of Lelijke Eend, in België het Wippertje en de Geit, in Duitsland Ente, in Frankrijk La Deuche en in Engeland Tin Snail, oftewel Tinnen Slak.
In Frankrijk blijft de luxe 2cv AZAM heten en heeft ze nog steeds haar 425cc krachtbron) maar in België noemen ze hem Azam6, gebouwd op het chassis van de AMI 6 met 602cc motor.
Dagelijks gebruik. Een 2CV is en blijft een zuinig wagentje. Bij normaal gebruik (en goed onderhoud) haal je er gemiddeld 14-16 kilometer per liter mee. De meeste 2CV's rijden op de iets duurdere RON98 superbenzine.
Pierre-Jules Boulanger was de geestelijk vader en drijvende kracht achter de 2CV. Pierre-Jules Boulanger werd de stuwende kracht van het project. Hij was eigenlijk architect en bij Michelin komen werken om de uitbreiding van de Michelin-fabriek in Clermont-Ferrand te leiden.
Superbenzine (98) voor je 2CV
Het advies van Citroën is daarom om benzine met minimaal RON97 te gebruiken voor 2CV's en andere A-typen. RON97 is alleen nergens te koop, dus dan zit je op benzine met '98', ook wel 'Super'-benzine genoemd. Het is dus wijs om met een superbenzine met RON98 te rijden.
De 2CV had als eerste auto van Citroën een versnellingsbak met 4 versnellingen.
Het vrouwtje heet gewoon een eend. Jonge eendjes hebben verschillende namen, ze worden pijltjes, pieltjes, pullekes of pulletjes genoemd. Een mannetjeseend (rechts) noem je een woerd.
Die motor is de AO6/635-motor met een vermogen van 21 kW (29 pk) bij 5.750 t.p.m. Dat vermogen was sinds 1976 mogelijk dankzij een Solex 26/35 CSIC tweetrapscarburateur. Behalve deze carburateur heeft de 602 cm3 motor al sinds februari 1970 dezelfde belangrijkste kenmerken.
Vindt u het leuk om de eend op te voeden van jongs af aan dan is dit uw kans! Zo kunt u deze gedomesticeerde soorten goed tam maken. Wij adviseren wel om vooraf even te bellen over de beschikbaarheid van de verschillende rassen zodat u niet achter het net vist.
Het woord deux-chevaux staat in de Woordenlijst Nederlandse Taal van de Nederlandse Taalunie.
Hoewel een dieselmotor meer fijnstof uitstoot, stoot hij minder CO2 uit dan een benzineauto. De onderhoudskosten kunnen hoger zijn als er onderdelen vervangen moeten worden, maar die onderdelen gaan doorgaans langer mee dan bij benzineauto's. Ten slotte heeft een diesel ook meer trekkracht.
Wanneer er benzine in een dieselmotor zit, ontstaat er direct schade. Diesel heeft een smerende functie en het brandstofsysteem van een benzineauto is hier niet tegen bestand.
Een standaard 2CV weegt 540 kilogram en deze vierwielaangedreven terreinwagen weegt slechts 200 kilogram meer.
Er kunnen maximaal 4 volwassenen in een eend. Wanneer u met twee personen op pad wilt, gelden er aangepaste prijzen. €170,- per auto. €125,- per auto.
In de vraagbaak vind ik net: geremd 400 kg, ongeremd 280 kg!
De Duitse ingenieur Carl Benz was zijn concurrenten Gottlieb Daimler en Wilhelm Maybach nét voor toen hij op 29 januari 1886 octrooi aanvroeg voor de eerste auto ter wereld, de Benz Patent-Motorwagen.
De serieproductie van 2CV begint in 1949. Citroën heeft tot het einde van de productie op 27 juli 1990 totaal meer dan 5 miljoen 2CV's in veel verschillende uitvoeringen geproduceerd. Er zijn momenteel 2CV's in omloop die meer dan € 20.000,- kosten. Dit betekent dat de auto nu meer kost dan toen die nieuw was.