Airbus besloot in 2019 na tegenvallende verkoopcijfers te stoppen met de productie van de A380. Vorige maand rolde de laatste dubbeldekker uit de fabriekshallen. In totaal werden er in veertien jaar net iets meer dan 250 A380's afgeleverd.
De uitbraak van het coronavirus, eind 2019 in China en in maart vorig jaar in het Westen, hebben het afscheid van de A380 versneld. Luchtvaartmaatschappijen die vrijwel al hun reizigers kwijtraakten, zagen geen emplooi meer voor het vliegtuig, dat gemiddeld 550 passagiers kan vervoeren.
Superjumbo. De iconische Airbus A380 – bijgenaamd superjumbo – is een enorm passagiersvliegtuig met plek voor maximaal 853 reizigers. Het toestel wordt niet meer geproduceerd vanwege een gebrek aan afnemers. Vorig jaar, toen de coronacrisis begon, lieten veel luchtvaartmaatschappijen het toestel aan de grond staan.
Steeds meer maatschappijen nemen hun Airbus A380's weer in gebruik. In de afgelopen weken deden British Airways, Singapore Airlines en Qatar Airways dat al. Veruit de grootste gebruiker van dit type blijft Emirates, dat sinds eind oktober ook weer dagelijks met de A380 naar Schiphol komt.
In 2001 vloog KLM voor het laatst naar Australië. Vanwege een samenwerking met een andere maatschappij verdween bij KLM de rechtstreekse vlucht naar het verre land down under.
KLM heeft in de afgelopen 50 jaar 26 jumbojets gehad. Een daarvan staat inmiddels in het Aviodrome. In de jaren 1960 waren alle luchtvaartdeskundigen ervan overtuigd dat supersonische, slanke passagiersvliegtuigen als de Concorde de toekomst hadden. Ze zouden razendsnel passagiers de hele wereld over vervoeren.
KLM gaat met de nieuwste Boeing 787-10 richting Curaçao vliegen vanaf Schiphol. Vanaf 29 maart 2020 zal de Dreamliner de route overnemen van de B747 volgens RoutesOnline.
Wat kost een A380? Volgens de catalogus van Airbus is hij te koop vanaf 380 miljoen euro.
Als je uitgaat van bijvoorbeeld vijf vluchten per dag en een toestel 365 dagen per jaar vliegt, dan ben je ruim 26 jaar verder voordat die bovengrens is bereikt. “Als je een vliegtuig als de A320 intensief gebruikt, dan vlieg je misschien wel tien uur per dag. En dan is de levensduur zo'n vijftien jaar.
Airbus kondigde aan dat het stopt met de productie van de A380, het grootste en duurste commerciële vliegtuig in de geschiedenis. Het toestel, waarvan één exemplaar 300 miljoen euro kost, is indrukwekkend. Maar kopers zijn er maar nauwelijks.
De Cessna Citation X is het snelste passagiersvliegtuig ter wereld.
Neem bijvoorbeeld een vlucht van Kuala Lumpur naar Londen. Een A380 model (494 zits) verbruikt voor deze route per persoon 2,4 brandstofvaten – de 747 (359 zits) verbruikt 2,8 vaten brandstof per persoon op dezelfde route. Dit maakt het A380 model 16 procent energie-efficiënter.
Het JetOneX-vrachttoestel toen het nog een KLM-747 was
KLM zou tot in 2021 met de 747's blijven vliegen, maar nam aan het begin van de coronacrisis versneld afscheid van de vliegtuigen om kosten te besparen.
Oorspronkelijk zou dat afscheid pas in 2021 plaatsvinden, 50 jaar na zijn intrede bij KLM. Vanwege de coronacrisis, waardoor de vraag naar vliegreizen is ingestort, wordt de 747 al in maart 2020 uit de roulatie genomen. Het wordt namelijk vervangen door zuinigere vliegtuigen.
SCHIPHOL - KLM had voor de vervanging van de 737NG-vloot zowel de A321neo als de 737 MAX 10 op het oog, omdat dat de grootste narrowbodytoestellen op de markt zijn en er op Schiphol maar een beperkt aantal slots beschikbaar is.
Bij vrijwel elke luchtvaartmaatschappij dient u minimaal één keer te overstappen. De afstand is vaak te groot om in één keer te vliegen. Toch is het sinds kort mogelijk om rechtstreeks naar Australië te vliegen. Zonder tussenstop in één streep naar Perth!
De reis duurt lang, maar je moet rekening houden met een vliegtijd van ruim 20 uur. Let op: dit is zuivere vliegtijd en dus zonder de tijd die je nodig hebt om over te stappen, de daadwerkelijke reistijd voor een vliegreis naar Australië is dus zeker langer dan 20 uur, en in de meeste gevallen ongeveer 30 uur.
Een normaal vrachtschip doet er zo'n 32 tot 42 dagen over om van Tilbury (Groot-Brittanië) naar Sydney of Melbourne (Australië) of Auckland (Nieuw-Zeeland) te varen.
Vlieg je liever in nog meer luxe naar Dubai? Ook de Business Class en First class tickets zijn in de aanbieding. Al zou je dat niet zo snel denken met prijzen van 1880 euro per persoon voor een business class ticket en 4380 euro voor een first class ticket.
De Boeing 747 heeft een kruishoogte van 10.700 meter, terwijl de Embraer 190 naar 12.000 meter klimt. De Airbus A380 kan zelfs op 13.136 meter overvliegen. Dat is ruim honderd keer zo hoog als een gemiddelde kerktoren!
84 meter lang, 88 meter spanwijdte, een leeggewicht van 285.000 kilo en de mogelijkheid om meer dan 250.000 kilo aan vracht mee te nemen. Een groter vliegtuig heeft nooit in reguliere dienst gevlogen. Maar de Antonov-225, bijnaam Mriya (Droom), is niet meer.