Stapsgewijs krijgt elke plastic fles een aangehechte dop, zodat fles en dop steeds samen worden ingezameld. Zo blijven de doppen niet rondslingeren als zwerfvuil. Met deze aanpassing voldoet Coca-Cola aan de Europese 'Single Use Plastics'-richtlijn (SUP) die in 2024 van kracht wordt.
De voornaamste reden die merken geven voor de overstap naar vaste dopjes, is het verminderen van zwerfafval. Losse dopjes zouden te vaak als zwerfvuil achterblijven. Hiermee trekken bedrijven met PET-flessen dus volop de kaart van duurzaamheid.
De gele dop geeft aan dat het Coca-Cola recept koosjer is voor Pesach , een Joodse feestdag met specifieke dieetbeperkingen. Coca-Cola flessen hebben een gele dop voor Pesach. De typische Coca-Cola met rode dop is al het hele jaar koosjer, maar bevat glucosestroop, wat niet als koosjer wordt beschouwd voor Pesach.
Op 19 februari lanceert Coca-Cola een nieuwe colavariant in de USA: Coca-Cola Spiced. Dat is een frisdrank die een combinatie is van de klassieke Coke met de smaak van frambozen en specerijen.
De nieuwe 500ml rPET-flessen voor Fanta communiceren duidelijk naar consumenten over het duurzame karakter van de verpakkingen, met duidelijke kleurveranderingen tussen de varianten met veel en zonder suiker. De blauwe dop staat voor de originele smaak en de witte dop voor de variant zonder suiker.
Flessendoppen worden vaak weggegooid en beland in het zwerfvuil. Het nieuwe ontwerp betekent dat de dop na het openen aan de fles blijft zitten, waardoor de kans dat deze belandt in het zwerfvuil afneemt en consumenten toch een positieve drinkervaring hebben .
De paarse vraagteken-Fanta proeft als een chemische blauwebessenmuffin met veel vanille.
Hoe Y3000 precies smaakt? Coca-Cola geeft er geen duidelijke omschrijving van. De nieuwe smaak is onderdeel van de reeks Creations en die drankjes hebben meestal een cola-achtige smaak, met nog iets anders erdoorheen. Coca-Cola-topvrouw Oana Vlad noemde het eerder '85 tot 90 procent cola'.
Frisdrank bevat veel suiker en dus veel calorieën.Het drinken van veel frisdrank vergroot de kans op overgewicht en diabetes type 2. Bovendien zijn de zuren in frisdrank slecht voor het gebit. Vanwege de kans op overgewicht en diabetes type 2 geldt het advies zo min mogelijk frisdrank te drinken.
Over smaken en kleuren valt niet te twisten, maar is het jou al opgevallen dat Coca-Cola beter smaakt uit een glazen flesje dan uit een blik of een plastic fles? Dat komt omdat Coca-Cola reageert op het materiaal waarmee het is verpakt. Dat zegt Sara Risch, oprichter van consultingbedrijf Science by Design.
Stapsgewijs krijgt elke plastic fles een aangehechte dop, zodat fles en dop steeds samen worden ingezameld.Zo blijven de doppen niet rondslingeren als zwerfvuil. Met deze aanpassing voldoet Coca-Cola aan de Europese 'Single Use Plastics'-richtlijn (SUP) die in 2024 van kracht wordt.
Een gele dop op een Coca-Cola-fles geeft aan dat de frisdrank koosjer is voor Pesach , een Joodse feestdag met specifieke dieetbeperkingen.
Het recept van cola is door de jaren heen veel veranderd, maar de kleur van cola is nog nooit veranderd. Vroeger was cola ook bruin. Wel zat dit drankje in een groene fles. Dit verklaart misschien waarom mensen dachten dat cola vroeger groen was.
De nieuwe EU-verordening vereist dat alle plastic doppen aan de fles blijven zitten na opening , een ogenschijnlijk kleine verandering met mogelijk grote gevolgen. Deze richtlijn is bedoeld om zwerfvuil te verminderen en ervoor te zorgen dat plastic doppen samen met de flessen worden ingezameld en gerecycled.
Tot slot moet de fles in zijn originele vorm zijn. Moet ik mijn fles inleveren met of zonder dop? Wij raden aan uw fles met dop in te leveren, omdat ook de dop kan worden hergebruikt. Over een aantal jaar wordt het verplicht om de dop op de fles te laten.
Plastic deksels en doppen kun je inleveren voor het goede doel, zie geleidehond.nl of dopjesactie.be. Deze organisaties leveren de doppen in bij verwerkers en krijgen een bedrag per kg. Dit geld wordt dan bijvoorbeeld gebruikt om blindengeleidehonden op te leiden. Dit soort initiatieven bestaan ook voor bierdopjes.
Volgens de nieuwste algemene gezondheidsrichtlijnen, geadviseerd door de Wereldgezondheidsorganisatie, mag je per dag maar 5 procent van je dagelijkse caloriebehoefte uit toegevoegde suikers halen. Dat komt overeen met 25 gram voor iemand die 2000 kilocalorieën nodig heeft. Met één blikje cola zit je daar al los over.”
het wordt aanbevolen om de inname van frisdrank te beperken vanwege het hoge suiker- en cafeïnegehalte. Richtlijnen raden matiging aan, waarbij veel gezondheidsorganisaties aanbevelen om niet meer dan één blikje (12 ounces) per dag te drinken , als dat al gebeurt.
Light-frisdrank bevat geen of minder suiker en daardoor minder calorieën dan frisdrank met suiker. Als je frisdrank wilt drinken en minder calorieën wilt binnenkrijgen, kun je dus beter light-frisdrank drinken. De zoetstoffen in light-frisdrank zijn verder ook beter voor je tanden.
Coca-Cola begon al vroeg te experimenteren met genAI voor advertentiecreatie. Het bedrijf lanceerde in 2023 een AI-afbeeldingsgenerator die zijn eigen middelen gebruikte . Kort daarna zeiden leidinggevenden dat de technologie belangrijker was voor merken om in te investeren dan Web3. (Herinner je je Web3 nog?)
Deze Coca-Cola zero sugar cherry is jouw vertrouwde Coca-Cola, maar dan zonder suiker én met een heerlijke kersensmaak. Wanneer probeer jij het?
Lichter blikje beter voor het milieu
Maar er is ook minder materiaal nodig. "Ze zijn gemaakt uit aluminium en ze zijn dus lichter. Dat betekent minder impact op het transport." De blikjes bestaan ook voor een deel uit gerecycleerd materiaal.
Smaken anders
Dit komt mede doordat bepaalde ingrediënten in het ene land wel zijn toegestaan, en in het andere land niet. Daarnaast wordt de smaak dus aangepast aan de lokale voorkeur. Internet onderzoek van The Coca-Cola Company heeft uitgewezen dat de huidige smaak de Nederlandse consument het beste bevalt.
Na een wilde, gekke en wonderlijke reis van duizend slokjes en een paar keer raden, heb je eindelijk de nieuwe smaak Fanta Apple Pie ontdekt.
De naam werd in een brainstormsessie bedacht als verkorte vorm van het Duitse woord Fantasie. In 1941 werd Fanta geregistreerd als een Duits merk. Na de oorlog zijn de merknaam en het recept van Fanta overgedragen aan het hoofdkantoor.