De UCI heeft in het reglement een duidelijke regel over het gewicht van een fiets. In het kader van veiligheid en stevigheid moet elke fiets in koers minimaal 6,8 kg zijn.
Wielen zijn inderdaad belangrijk als je wat zwaarder bent. Meeste frames kunnen een gewicht van 110 kg prima aan.
Het gemiddelde gewicht van een racefiets ligt rond de 8,8 kg. Stadsfietsen en elektrische fietsen hebben een ietwat andere functie, waardoor het gewicht van de fietsen ook anders is.
Racefiets zwaar persoon
De merken Gazelle en Batavus hebben onder andere bombproof frames en ook Bulls frames. Ook de metalen frames van Duell en Van Herwerden zijn geschikt voor zwaardere fietsers (alleen zijn deze wel duur) Deze frames zijn erg hard en dus beter bestand tegen een pondje extra.
Het gewicht van een racefiets moet volgens de reglementen minimaal 6,8 kg bedragen.
Dit is ook logisch, want je verbruikt minder energie voor de rolweerstand, de klimweerstand en de mechanische weerstand als je fiets minder weegt, terwijl het vermogen van je spieren en hart-longsysteem niet veranderd is. Het gewicht van je fiets is daarmee een belangrijke factor voor je fietsprestaties.
Een hoge velg leidt de luchtstromen beter en zorgt daardoor voor minder luchtweerstand. Waardoor je uiteindelijk sneller zult gaan. Een hoge velg, zoals deze 50mm geeft wel aerodynamisch voordeel, maar is ook erg licht. Maar niet elke velghoogte is geschikt voor iedere wielrenner.
Voordelen carbon:
Veel lichter en sterker dan aluminium; Glad en strak afgewerkt doordat er geen lasnaden zijn; Geen sprake van corrosie en metaalmoeheid; Een stijf en stug materiaal dat zijn stijfheid behoudt.
Een groot voordeel van carbon is dat het materiaal (meestal) nog lichter en stijver is dan aluminium. Omdat carbon vroeger nog lastig en niet goedkoop was om te produceren, reden alleen de profs rond met een carbon fietsframe. Tegenwoordig is carbon het meest gebruikte materiaal op de racefiets.
Een modern, redelijk betaalbaar alu frame weegt zo'n 1400 gram, een carbon vork zo'n 500 gram. De top of the bill carbon frames wegen minder dan 1000 gram en vorken minder zo'n 300 gram.
De allerlichtste racefiets die ooit in productie is gegaan is de AX Lightness VIAL Evo Ultra met een geclaimde 4,4 kilogram voor de hele fiets. De onderdelen van AX worden ook gebruikt voor de lichtste custom build bikes, zoals bovenstaande.
Klimmers zijn – uiteraard - over het algemeen graatmager met een gemiddelde lengte van 173 tot 178 cm en een gemiddeld gewicht van 60 tot 66 kg (BMI van 19 à 20).
De UCI bekijkt momenteel of het minimumgewicht van een racefiets moet worden herzien. Een fiets moet tijdens een profkoers minimaal 6,8 kilo wegen, maar volgens technisch adviseur bij de UCI Dimitris Katsanis moet die regel heroverwogen worden.
Bovenaan in de racefiets top 10 hebben wij de Carbon Roadrunner 1 van het merk SAVA geplaatst, bestempeld als de beste racefiets tot 3000 euro van 2022. Het aerodynamische frame van de fiets is gemaakt van carbon en heeft de perfecte balans tussen licht gewicht, rendement en vinnigheid.
Dat kunnen we met recht een lichte fiets noemen. Heel veel lichter ga je ze overigens niet vinden. Waar dat mee te maken heeft? Dat komt omdat een racefiets volgens de regels van de UCI (internationale wielerunie) een gewicht van minimaal 6,8 kilogram moet hebben.
En nog belangrijker, het vertoont geen moeheid zoals metalen dat wel kennen. Dus eigenlijk is de levensduur van een koolstofvezelsamenstelling bijna oneindig, zolang het geen grote schokken oploopt of spanningen waardoor het product noodgedwongen meer krachten te verduren krijgt dan waarvoor het ontworpen is.
Met een stalen racefiets kom je dichter bij de basis
Fijn schakelende, goed onderhouden groepen, soepele kettingen en schone frames. Kort samengevat: wat je vaak tegenkomt op een moderne racefiets. Toch heb ik na een ritje op mijn oude trouwe ros het gevoel meer plezier te hebben gehad in het fietsen.
Wat kost een carbon racefiets? Een racefiets van carbon is meestal duurder dan een racefiets van aluminium. Voor een goede racefiets van aluminium beginnen de prijzen rond de 1.000 euro. Voor een goede racefiets van carbon beginnen de prijzen rond de 1.750 euro.
Als een wiel goed ingespaakt is gaan spaken levenslang mee, en kunnen zelfs bij het vervangen van velg of naaf opnieuw gebruik worden. 11.000 km is bitter weinig voor een wielset. Als je velg nu al versleten is dan heb je waarschijnlijk heel veel in regen, modder en vriesweer (zout) gefietst.
Met een setje carbon wielen rijd je al snel 2-3 km/h sneller dan met aluminium wielen als je dezelfde kracht genereert. Daarnaast ziet een setje carbon wielen er natuurlijk supervet uit, wat ook goed voor je moraal is.
Die is van een vrouw van 175 cm. Neem je 175 – 100 dan hou je 75 kilo als bovengrens aan en ongeveer 18% van 75 is 13,5 kilo eraf als benedengrens. Zo mag deze vrouw dan tussen 61,5 en 75 kilo wegen.