Waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel? Vanwege de veiligheid: gele kentekenplaten met zwarte tekens zijn 's nachts beter leesbaar dan de donkerblauwe met witte tekens die vroeger gangbaar waren. De eerste gele platen konden in 1975 op vrijwillige basis worden aangevraagd.
Natuurlijk zijn er een paar andere landen met (deels) gele platen, maar afgezien van de kleinere landen Luxemburg en Cyprus heeft geen enkel ander Europees land aan voor- en achterzijde gele platen.
Donker. Vroeger hadden alle Franse auto's een wit nummerbord aan de voorkant en een geel nummerbord aan de achterkant. Zo kon je in het donker duidelijk de voor- en de achterkant van een auto herkennen.
Een wit kenteken wordt dus voor korte duur uitgegeven met als doel de eigenaar in staat te stellen de auto rond te mogen rijden zonder dat het permanent in het RDW register staat ingeschreven. Dit kan bijvoorbeeld zijn om je auto weer rijklaar te maken en om naar een keuringsstation te rijden.
De verschillende kleuren en letter/cijfer combinaties van de kentekenplaat geven niet alleen informatie om welk type voertuig het gaat, maar voornamelijk informatie over de bijbehorende verplichtingen.
Waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel? Vanwege de veiligheid: gele kentekenplaten met zwarte tekens zijn 's nachts beter leesbaar dan de donkerblauwe met witte tekens die vroeger gangbaar waren. De eerste gele platen konden in 1975 op vrijwillige basis worden aangevraagd.
Even in het kort: waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel? Geel is, samen met wit, de kleur die het best zichtbaar is op auto's. Maar witte kentekenplaten reflecteren te sterk, wat voor onveilige situaties kan zorgen. Daarom koos Nederland voor de gele kentekenplaat met zwarte letters.
De donkerblauwe kentekenplaat is bestemd voor historische voertuigen (auto's, bedrijfsauto's en motoren) met een 'datum eerste toelating' (datum waarop het voertuig in gebruik genomen is) van vóór 1 januari 1978 en waarvan het kenteken bestaat uit 2 groepen van 2 cijfers en 1 groep van 2 letters.
Nederlandse en Duitse militairen die werkzaam zijn in BFG-NATO-verband, voeren een zwarte kentekenplaat met witte karakters. Het lettertype komt overeen met het lettertype dat voor Duitse kentekenplaten gebruikt wordt en wijkt dus af van de Nederlandse kentekenplaat.
Een groen kenteken is niet bedoeld voor bedrijfswagens, maar eerder voor auto's die voor korte duur eigendom zullen zijn van het bedrijf met als doel doorverkocht te worden.
De eerste twee jaar moet je een sticker met rode A op je auto plakken. Zo weten de andere bestuurders dat je een beginnende bestuurder bent. De A staat voor 'apprentice'(leerling). Tijdens deze periode mag je ook minder hard rijden dan andere weggebruikers.
In 2010 werd in België een nieuw systeem ingevoerd voor nummerplaten. Sindsdien beginnen alle nummerplaten die worden uitgereikt met een "1". De eerste "Europese nummerplaat" werd uitgereikt aan de Responsible Young Drivers, een organisatie die zich inzet voor veiliger verkeer.
Een kentekenplaat met witte tekens en buitenrand op een rode achtergrond en beginnende met de letter "G" werd ontworpen om landbouw- of bosbouwtrekkers beter zichtbaar te maken (rode kentekenplaat).
Je kunt een grijs kenteken wel herkennen aan de eerste letter van het kenteken: dit is namelijk altijd een B of een V. Het verschil tussen een grijs en geel kenteken is dat je een grijs kenteken alleen kunt aanschaffen als onderneming.
de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur; het maximale motorvermogen is 4 kW; de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken; het voertuig moet verzekerd zijn volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
Rode kentekenplaten met witte letters en cijfers, zijn tijdelijke kentekenplaten, de zogenoemde "Transit Temporaire". Dit zijn auto's die in Frankrijk geregistreerd staan, maar vrijgesteld zijn van belasting omdat deze auto's voor de export bestemd zijn.
De O als eerste letter is voor opleggers. De M is voor motorfietsen. De V is voor lichte bedrijfsauto's. En de W is voor aanhangwagens.
AA-kentekenplaat
Deze kentekens staan op naam van het Koninklijk Staldepartement en zijn voor leden van het Koninklijk Huis en enkele functionarissen van het Koninklijk Staldepartement.
Er zijn slechts drie landen, België, Luxemburg en Duitsland (naast Nederland uiteraard) waar de groene kentekenplaten gebruikt mogen worden, maar dan wel onder strenge reglementering.
Een luxe kentekenplaat is in feite een reguliere plaat waarbij de letters en cijfers in het aluminium worden geperst en met een zwarte laag worden bedekt. Om van zo'n plaat vervolgens een luxe versie te maken, worden er kunststof letters en cijfers op de geperste delen vastgemaakt.
Er zijn slechts drie landen, België, Luxemburg en Duitsland (naast Nederland uiteraard) waar de groene kentekenplaten gebruikt mogen worden, maar dan wel onder strenge reglementering.
Het gebruik van een Groene Plaat is alleen toegestaan voor voertuigen die tot de handelsvoorraad behoren of voor voortuigen die worden gemaakt of bewerkt.
Veel huisartsenposten en bijvoorbeeld de diensten voor donororganen besteden hun vervoer uit aan een taxibedrijf. Er is dan sprake van contractvervoer, uitgevoerd door een taxibedrijf, en in dat geval zijn blauwe kentekenplaten van toepassing.
Een IJslands kenteken bestaat uit drie letters en twee cijfers. Kentekens die werden uitgereikt voor juni 2007 bestaan uit twee letters en drie cijfers. De blauwe letter- en cijfercombinatie staat in een blauw kader op een witte reflecterende achtergrond.