ADHD en automatiseren Het technisch lezen wordt soms beïnvloed door verbale- en articulatieproblemen en door automatiserings- en aandachtsproblemen. Het begrijpend lezen gaat moeilijk door een niet goed werkend werkgeheugen en de beperkte aandachtsspanne (Kofler, 2022; Horeweg, 2021; 2023).
Ondoordacht gedrag, ook wel impulsief gedrag genoemd. Snel reageren zonder nadenken, veel praten en dingen eruit flappen. Concentratieproblemen. Snel afgeleid zijn, vaak dingen kwijt zijn, veel dagdromen, moeite hebben met het afmaken van taken, snel dingen vergeten, moeilijk kunnen luisteren.
Volwassenen met ADHD hebben vooral problemen met zelfsturing op het vlak van planning en organisatie. Ze stellen veel dingen uit en hebben een inadequate tijdsplanning. Hun rusteloosheid, oververbaliteit en nerveuze bewegingen vallen toch nog vaak op.
Kinderen met ADHD ervaren in het algemeen meer leerproblemen dan kinderen zonder ADHD. Dit komt mede omdat kinderen met ADHD afgeleid zijn, drukker zijn en impulsiever gedrag vertonen. Door dit gedrag kunnen er problemen met leren ontstaan. Regelmatig krijgen kinderen medicatie om het gedrag onder controle te houden.
ADHD kan van invloed zijn op het vermogen van een student om zich te concentreren, op te letten, te luisteren of moeite te steken in schoolwerk. ADHD kan er ook voor zorgen dat een student onrustig, onrustig wordt, te veel praat of de les verstoort. Kinderen met ADHD kunnen ook leerproblemen hebben waardoor ze problemen op school hebben.
Kinderen met ADHD vinden het vaak fijn om structuur, rust en regelmaat te krijgen, omdat ze dat zelf slecht kunnen organiseren voor zichzelf. Maar we horen ook terug dat té weinig prikkels en te veel stil zitten evenmin fijn is.
Uit recent Nederlands onderzoek1 blijkt dat ongeveer 40% van de mensen met AD(H)D, zowel mannen als vrouwen, minstens één probleem heeft op het gebied van seksualiteit. De ontevredenheid over het seksleven ligt aanzien- lijk hoger dan bij mensen zonder AD(H)D.
De diagnose kan later in het leven komen , wanneer de dagen minder gestructureerd zijn op de universiteit of zelfs later wanneer er een baan, partner en kinderen in evenwicht moeten worden gebracht . Bovendien, terwijl de meer voor de hand liggende tekenen van hyperactiviteit kunnen verbeteren met de leeftijd, blijven tekorten in aandacht en uitvoerende functies vaak bestaan en blijven onopgemerkt.
Dat komt doordat aandachtsproblemen het voor kinderen met ADHD moeilijker maken om zich op een tekst te concentreren . Ze kunnen moeite hebben met het volgen van een verhaal, het onthouden van wat ze hebben gelezen, het verbinden van een tekst met hun eerdere kennis van een onderwerp en/of het raden naar de betekenis van onbekende woorden die ze in de context tegenkomen.
Kinderen met ADD kunnen zich soms wél goed concentreren; namelijk bij grote interesse voor een onderwerp. Dit kan lijken op 'de boel in de maling nemen. ' Ook die concentratie bij interesse is een neurochemische (en dus niet te beïnvloeden) kwestie.
Mensen uit de ADHD-wereld hebben weinig zelfbewustzijn. Hoewel ze vaak andere mensen goed kunnen lezen , is het voor de gemiddelde persoon met ADHD moeilijk om van moment tot moment te weten hoe het met henzelf gaat, wat voor effect ze op anderen hebben en hoe ze zich daarbij voelen.
Hoewel ADHD niet als leerstoornis wordt beschouwd , blijkt uit onderzoek dat 30-50 procent van de kinderen met ADHD ook een specifieke leerstoornis heeft. De twee aandoeningen kunnen elkaar beïnvloeden, waardoor leren extreem moeilijk wordt.
Bij ADHD heeft uw kind moeite met opletten.Ook is uw kind drukker en doet het vaker dingen zonder na te denken dan andere kinderen die even oud zijn. Dit geeft thuis of bijvoorbeeld op school problemen. U kunt training krijgen om uw kind goed te kunnen helpen.
ADHD en overprikkeling. Als je ADHD hebt, kan je moeite hebben om prikkels die op je afkomen te verwerken. Dit kunnen externe prikkels zijn maar ook interne prikkels. Externe prikkels zijn indrukken die via de zintuigen binnenkomen zoals geluiden, beelden, geuren, smaken, en lichamelijke sensaties.
Onderzoekers gaan ervan uit dat erfelijkheid de grootste rol speelt bij ADHD. Er is nog geen specifiek gen voor ADHD ontdekt. Het lijkt erop dat meerdere genen er samen voor zorgen dat je aanleg hebt voor ADHD. Dit houdt in dat ADHD kan ontstaan wanneer verschillende genen en omgevingsfactoren op elkaar reageren.
Zorg voor een rustig plekje waar iemand even heen kan als het hoofd te vol voelt. Of ga lekker samen naar buiten en raak energie kwijt met spelen of sporten. Maak duidelijke afspraken, bijvoorbeeld als je samen gaat werken.
De partner met ADHD had aan het begin van de relatie heel veel aandacht voor de ander. Deze 'hyperaandacht' is plotseling gestopt. Hierdoor voelt de ander zich onzeker, verwaarloosd of eenzaam. De partner zonder ADHD voelt zich erg verantwoordelijk en neemt veel praktische taken in het huishouden op zich.
ADHD/ADD hebben kan op allerlei manieren invloed hebben op je gedrag; zoals: impulsief handelen, dingen niet afkrijgen en niet in staat zijn een gesprek te volgen. Allemaal dingen waardoor je je dom kunt voelen.
Mensen met ADHD zeggen vaak dat een kortstondige emotie alle ruimte in hun hoofd opslokt, net als een computervirus alle ruimte op een harde schijf kan opslokken, waardoor alle andere belangrijke gevoelens en gedachten worden verdrongen.
Kinderen met ADHD zijn vaak creatief, verzinnen de meest geweldige verhalen en kunnen helemaal opgaan in een spel. Het empathisch vermogen van kinderen met ADHD is vaak goed ontwikkeld, het zijn vaak lieve en betrokken kinderen. Ze hebben vaak aandacht voor details. Drukke kinderen met ADHD zijn vaak enorm vindingrijk.
ADHD wordt geassocieerd met 'kortetermijn'- of werkgeheugenproblemen . Hierdoor is het lastig om informatie lang genoeg in gedachten te houden om er iets mee te doen. Probeer dus in plaats van al je studiemateriaal in je hoofd te onthouden, eens wat creatieve strategieën te gebruiken.
Kortere opdrachten die een beetje uitdaging bieden zonder te moeilijk te zijn, kunnen goed werken. Zorg voor pauzes: voor kinderen met ADHD kost het extra moeite om op te letten en kan het erg vermoeiend zijn. Zorg voor tijd om te bewegen en te sporten. Minimaliseer afleidingen in de klas.