Over het algemeen hebben een tiental versnellingen van zware vrachtwagens een zeer positief effect op het verbeteren van het vermogen, het brandstofverbruik en de soepelheid van het schakelen.
Meestal zijn zware vrachtwagens uitgerust met 10 tot 18 versnellingen. Dit grote aantal versnellingen is noodzakelijk om de vrachtwagen optimaal te laten presteren bij verschillende omstandigheden, zoals het beklimmen van hellingen of het rijden op de snelweg.
Hoewel alle semi-trucks behoorlijk krachtige motoren hebben, presteren sommige toch beter dan andere. Trucks met een hoger bereik hebben waarschijnlijk een transmissie met 18 versnellingen. Dit is nodig om hun motoren op optimale snelheid te laten draaien , zoals bij de overgang van stationair draaien naar snelwegsnelheid.
Dat komt vooral omdat de Europese wetgeving de volledige lengte van het voertuig, dus inclusief oplegger en/of aanhanger, beperkt. In de VS zijn de lengtebeperkingen daarentegen alleen van toepassing op de trailer. Dat verklaart waarom trucks met lange neuzen de Amerikaanse wegen domineren.
Een vrachtwagen verbruikt veel brandstof vergeleken met een auto, dus het is belangrijk om een optimaal toerentalbereik te behouden voor het beste brandstofverbruik . Daarom hebben we veel versnellingen. Elke keer dat een vrachtwagenchauffeur in een vrachtwagen met 18 versnellingen een versnelling hoger schakelt, kan het toerental slechts 200-250 tpm dalen, terwijl dat bij een auto meer dan 700 tpm zal zijn.
Volvo I-Shift . De Volvo I-Shift is een geautomatiseerde handgeschakelde transmissie ontwikkeld door Volvo-dochter Volvo Powertrain AB voor Volvo Trucks en Volvo Buses, met 12 versnellingen vooruit en 4 versnellingen achteruit.
Komt een vrachtwagen niet buiten Nederland, dan moet die op 80 km/uur zijn begrensd. Merk je dat een vrachtwagen 90 rijdt, dan is die voor internationaal vervoer daarop begrensd; de chauffeur rijdt 90 omdat er weinig wordt gecontroleerd.
Kortom, Noord-Amerika is een enorm land. Onze vrachtwagens zijn vrij van de lengtebeperkingen waaraan hun Europese tegenhangers zich moeten houden . Daarom geven Noord-Amerikaanse vrachtwagenontwerpen prioriteit aan comfort, aangezien hun bestuurders langere afstanden moeten afleggen op brede en rechte snelwegen en wegen.
De reden hiervoor is heel simpel. De Europese Unie heeft bepaald dat een vrachtwagencombinatie maar een bepaalde lengte mag hebben. En als de neus van een vrachtwagen korter is, kun je dus een langere aanhanger gebruiken. Zo kun je meer vervoeren met dezelfde vrachtwagen.
De meeste vrachtwagens hebben 10, 13 of 18 versnellingen.
Hoewel ze acht tot achttien versnellingen kunnen hebben, zijn dit de meest voorkomende configuraties.
Het maximale totaalgewicht is vastgelegd op 80.000 pond (36,2 ton), zijnde het volledige gewicht van vrachtwagen, oplegger en vracht. Daarnaast is er wetgeving omtrent de maximaal toegestane asdruk.
1. De Belaz 75710 is meer dan 20 meter lang, ruim 8 meter hoog en 9,75 meter breed. Dat is ongeveer de grootte van een twee-onder-een-kapwoning. Volledig beladen weegt deze truck uit Wit-Rusland meer dan 800 ton en daarvoor heeft het model een sterke motor nodig.
Hoeveel kilometer een volgetankte vrachtwagen kan rijden is afhankelijk van de capaciteit van de tank. Als we uitgaan van een verbruik van 30 tot 40 liter brandstof per 100 kilometer, dan kan een vrachtwagen met een tankinhoud van 250 liter zo'n 625 tot 830 kilometer rijden.
Wat is dan wel de snelste vrachtwagen ter wereld? De snelste vrachtwagen is de Volvo Iron Knight uit 2016. Deze is in staat om een kilometer in 21.290 seconden af te leggen, met een topsnelheid van 276 km/u. De truck schiet in 4.6 seconden van 0 naar de 100 km/h.
Onze vrachtwagens worden regelmatig gecontroleerd en onderhouden, zodat we hoge betrouwbaarheid en lange levensduur kunnen garanderen. Volgens de ACEA, de Europese vereniging van autofabrikanten, kunnen vrachtwagens bij goed onderhoud tot wel 1 miljoen kilometer meegaan.
Voor zover ik weet, is het mogelijk om elke Amerikaanse vrachtwagen te importeren naar vrijwel elk Europees land , maar geen enkel Amerikaans merk verkoopt vrachtwagens rechtstreeks daar. Je moet ze zelf importeren. Het grootste probleem is dat de meeste landen in Europa erg streng zijn wat betreft de totale lengte van het voertuig (vrachtwagen + oplegger), wat...
Hij is langer, duurder en heeft bovendien een grotere draaicircel dan een 'normale' vrachtwagen..... Maar wat een fijne auto is dit ! Het voordeel van zo'n neus is dat je enorm veel ruimte in de cabine hebt. En een vlakke cabinevloer !
Veiligheid: Vrachtwagens met een gestroomlijnde voorkant bieden doorgaans betere bescherming voor de bestuurder in geval van een botsing, omdat de motor als een soort buffer fungeert.
Marktleider in 6 Europese landen
DAF bleef marktleider in het zware segment in Nederland (31,8%), het Verenigd Koninkrijk (31,6%), Polen (23,7%), Hongarije (27,9%) en Bulgarije (25,4%). De Nederlandse truckfabrikant werd in 2020 ook marktleider in Portugal (21,8%).
Lange neuzen hebben veel voordelen
Omdat de bestuurderscabine niet bovenop de motor zit, zijn de trillingen en hitte minder merkbaar . De neus maakt de trucks ook gestroomlijnder, wat een positief effect heeft op het brandstofverbruik – in ieder geval in theorie.
Klanten hebben de keuze uit drie motoren van 11 en 13 liter, variërend van 325, 385, 405, 415, 445 tot 505 pk. Het maximum koppel loopt uiteen van 1.260 tot 1.860 Newtonmeter. Uiteraard zijn er ook verschillende cabines en uitrustingsniveaus leverbaar.
Dat is aan de vrachtwagenbouwers. Ze krijgen in ieder geval een betere stroomlijn en een beter zichtveld voor de chauffeur.'' Veiligheid is een belangrijk aspect.
Snelheid van vrachtwagens
In tegenstelling tot vrachtwagens in Europa is de maximumsnelheid voor vrachtwagens anders geregeld. Trucks mogen 110 kilometer per uur rijden op snelwegen. Het kan je dus prima gebeuren dat zo'n grote truck je inhaalt.
De snelheidsstickers geven de maximale snelheid aan die een vrachtwagen mag rijden. In ons land is enkel de 60 km-sticker verplicht. Die geeft aan dat een vrachtwagen (+7.5 t) maximum 60 km/uur mag rijden op wegen buiten de bebouwde kom waar auto's 70 km/uur mogen rijden.