Probeer eerst je telefoon uit en aan te zetten zodat deze opnieuw kan verbinden met een netwerk in het buitenland. Heeft het uit en aanzetten niet geholpen? Dan kan het zijn dat er een instelling verkeerd staat op je telefoon.
Als u 'Geen service' of 'Zoeken' in de statusbalk van uw iPhone of iPad (Wi-Fi + Cellular) ziet, is uw apparaat niet verbonden met een mobiel netwerk. Als u 'SOS' of 'Alleen SOS' in de statusbalk ziet, kan uw apparaat nog wel het alarmnummer bellen.
Indien u tijdens uw verblijf netwerkproblemen ondervindt:
Probeer eerst eens uw telefoon opnieuw op te starten; Indien het probleem aanhoudt, probeer uw verbinding te maken met een andere lokale netwerkprovider. Stel uw netwerkverbinding in op 'handmatig' en selecteer een andere operator.
De 3 meldingen: Geen service: deze melding ontstaat wanneer je geen mobiele verbinding hebt. Zoeken: deze melding ontstaat wanneer je mobiele data niet werkt. Geen SIM: deze melding ontstaat wanneer de simkaart geen verbinding kan maken met je provider.
Wat kan ik doen? Als je simkaart niet is aangemeld op het netwerk in het buitenland probeer dan via de instellingen een andere netwerk operator te selecteren om na te gaan of je daar wel bereik mee hebt. Kijk eventueel in de Odido Toestelhulp.
Het kan zijn dat de contactjes op de simkaart beschadigd zijn en dat het niet aan jouw toestel ligt. Neem in dat geval contact op met je provider zodat je een correct werkende simkaart krijgt. Wij raden aan om dan meteen voor een eSIM te gaan.
Ga via Instellingen naar Mobiel netwerk. In dit menu kun je je mobiele data en persoonlijke hotspot in- of uitschakelen. Onder het kopje Mobiele data vind je Opties mobiele data, daar kun je Dataroaming inschakelen. Ook kun je bepalen of je roaming alleen wil gebruiken voor data, of voor gesprekken en data.
Gebruik je in het buitenland je smartphone door te bellen, internetten of sms'en? Dan ben je aan het roamen. Binnen de EU betaal je hiervoor geen extra kosten, dus zijn de kosten hetzelfde als in Nederland ('Roam Like at Home'). Het ontvangen van telefoontjes in de EU is gratis, net als thuis.
Als je in het buitenland bent en online gaat met je mobiele apparaat, maak je verbinding met een lokaal netwerk. Via dat netwerk maak je contact met het netwerk van je eigen provider. Dit heet roaming of dataroaming.
Zie je een Geen service-melding op je iPhone staan? Dan kan je iPhone geen verbinding maken met een zendmast en daardoor kan je niet bellen, gebeld worden en mobiel internetten. Dat probleem wil je natuurlijk zo snel mogelijk opgelost hebben.
Als er geen verbinding wordt gemaakt, controleer je het volgende: Controleer of je simkaart is geactiveerd en of deze ontgrendeld is. Zie Mobiele voorzieningen configureren op de iPhone. Tik in Instellingen op 'Mobiel netwerk'.
Het beste wat je kunt doen als je geen netwerkverbinding hebt? Je telefoon opnieuw opstarten! Hij maakt dan opnieuw verbinding met het mobiele netwerk. Vaak lost dit het probleem op en heb je daarna weer als vanouds bereik.
Stap 1: Contoleer allereerst of dataroaming staat in geschakeld op je mobiele telefoon. Stap 2: Kijk via mijn buitenlandpagina of het netwerk waarvan je gebruik maakt, geschikt is voor (4G) internet. Is dit niet het geval? Zoek dan handmatig naar een ander netwerk.
- Herstart je toestel een keer zodra je in het buitenland bent (heb je vast al een keer geprobeerd). - Check de APN in de instellingen van je telefoon. Dit zou 'internet' of eventueel 'portalmmm.nl' moeten zijn. - Als in het buitenland bent, selecteer dan handmatig een ander netwerk (i.p.v. automatisch).
Ga naar Instellingen -> Verbindingen -> Mobiele netwerken -> Roaming -> Dit moet ingeschakeld staan. Ga naar Instellingen -> Verbindingen -> Mobiele netwerken -> Netwerkmodus -> 4G moet aangevinkt staan.
Bij bellen en internetten in het buitenland gebruik je het mobiele netwerk van een andere provider.Dat heet roaming.Bij mobiel internet wordt dat ook wel dataroaming genoemd. Zodra er sprake is van roaming, gelden er andere regels dan in Nederland.
U kunt mobiele data in- of uitschakelen om te voorkomen dat apps en voorzieningen via het mobiele netwerk verbinding maken met het internet. Als mobiele data is ingeschakeld, gebruiken apps en voorzieningen uw mobiele verbinding als wifi niet beschikbaar is.
Tik op Instellingen.Tik op Verbindingen.Tik op Mobiele netwerken.De schuifbalk achter 'Roaming' is gekleurd als roaming aanstaat.
Om extra kosten te vermijden, kun je het best dataroaming uitzetten in een vliegtuig of op een boot. Zit je op zee of op een boot tijdens je vakantie? Let dan op dat het maritieme netwerk niet valt onder het Europese netwerk en het je hoge kosten op kan leveren!
De regeling voor roaming tegen thuistarief geldt in ALLE 27 landen van de EU: België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, ...
Controleer je instellingen
Internet in het buitenland werkt alleen als je data roaming hebt geactiveerd en je de juiste APN, het toegangspunt tot ons mobiele netwerk, gebruikt. Data roaming zet je aan bij de mobiele netwerkinstellingen op je telefoon. Controleer daar ook of de APN live.vodafone.com in je toestel staat.
Is je simkaart kapot? Haal de simkaart uit je telefoon en maak schoon met een zachte, droge doek en kijk of je hetzelfde probleem houdt. Plaats je simkaart in een ander toestel en andersom. Als je simkaart wel werkt in het andere toestel, dan ligt het probleem bij jouw toestel.
Als klant zijnde kan je je simkaart uit je toestel halen en deze na 10 minuten weer erin plaatsen. Zo meld je de simkaart ook af van het netwerk. Je telefoon op vliegtuigmodus haalt je simkaart ook van het netwerk. Of de netwerkinstellingen uit en dan weer aanzetten, helpt ook!