Zeer blauwe luchten kunnen ontstaan als de hogere luchtlagen droog zijn en als er weinig vervuiling is. Tijdens een aantal van de recente zonnige dagen was de bovenlucht erg droog zodat er geen vliegtuigstrepen gevormd werden.
Vliegtuigstrepen ontstaan door uitlaatgassen van vliegtuigmotoren. Deze uitlaatgassen zorgen voor een toename van waterdamp en roetdeeltjes op de vliegroute. De waterdamp uit de vliegtuigmotoren bevriest in de hoge atmosfeer (rond 10 kilometer hoogte) waar het meer dan 40 graden vriest.
De vliegtuigsporen bestaan uit ijskristallen
In droge warme lucht laat een vliegtuig geen sporen achter, in vochtige koude lucht wel. Het spoor ontstaat als hete, vochtige waterdamp uit de uitlaten van het vliegtuig zich mengt met de buitenlucht.
De warme lucht van de vliegtuigmotoren bevat heel wat waterdamp. In de koude bovenlucht (typisch min 40 graden Celsius) zal de waterdamp condenseren. De ijskristallen vormen lange strepen aan de hemel: vliegtuigstrepen of contrails. Contrails is een samentrekking van de Engelse woorden condensation en trails.
De strepen worden in de luchtvaartwereld contrails of contra's genoemd; een samentrekking van condensatie en trail (spoor in het Engels). Ze ontstaan doordat vliegtuigen op grote hoogte uitlaatgassen met veel waterdamp de koude lucht in blazen.
Door de vorm ervan is er een luchtdruk die lager is aan de bovenkant van de vleugels dan aan de onderkant, waardoor deze vleugels naar boven worden getrokken (lift). Als het vliegtuig stil hangt, is er geen luchtstroom over die vleugels, waardoor er geen lift meer is, en het vliegtuig naar beneden valt.
Chemtrails bevatten nanodeeltjes van metalen en andere stoffen, die zo klein zijn dat ons afweersysteem ze niet herkent en dus niet tegenhoudt. Ze dringen binnen in vitale organen, zoals onze hersenen, waar ze ontstekingen veroorzaken die ons op den duur ziek maken.
Soms wordt er een streep gevormd die na enkele seconden alweer begint op te lossen. Sommige contrails blijven uren zichtbaar. Het is bekend dat de meeste condensstrepen in Nederland en België wel meer dan een dag blijven hangen in de lucht. Een kwart van deze strepen blijven zelfs meer dan 2 dagen zichtbaar.
Contrails zijn normale, dunne lijnen van gecondenseerde waterdamp, die een lijnvliegtuig op een hoogte van ongeveer 10.000 meter achter zich laat. Door de vriestemperatuur (-40°C) en de vochtigheid (+70%) in deze luchtlaag bevriest de waterdamp in de uitlaatgassen.
Iedere vlucht heeft een eigen, ideale kruishoogte. Dit is de ideale hoogte waarop het vliegtuig het snelst kan vliegen en tegelijkertijd het minste brandstof verbruikt. De Boeing 747 heeft een kruishoogte van 10.700 meter, terwijl de Embraer 190 naar 12.000 meter klimt.
Veel delen van Europa en Noord-Amerika hebben MLAT dekking boven 5.000 – 10.000 voet (ongeveer 1500-3000 meter). Voor sommige locaties is er MLAT dekking beneden de 1500 voet (450 meter), zoals Amsterdam.
1.260 vluchten per dag (gemiddeld)
Lift. Omdat lucht die zich sneller verplaatst een lagere druk heeft, is de luchtdruk onder de vleugel groter dan erboven. Deze druk duwt de vleugel omhoog en veroorzaakt 'opwaartse kracht' of de 'lift' waardoor een vliegtuig in de lucht blijft.
Kerosine is zowel op milieu- (het verbranden van kerosine genereert zestig procent minder roetuitstoot) als op financieel gebied (de prijs van kerosine ligt een stuk lager dan die van diesel) gunstiger in het gebruik.
Het herbergt een brandstofslang, regelt de druk van de brandstof uit het hydrant en filtert de kerosine. En er zit een lift op, want de brandstoftank van grote types vliegtuigen bevindt zich op grote hoogte, onder de vleugel.
Kerosine. Op het moment dat er een vliegtuig voorbij komt vliegen, komen er allerlei uitlaatgassen uit de achterkant van het vliegtuig. Vliegtuigen vliegen op kerosine; dit is een mengsel van verschillende koolwaterstoffen. Bij de verbranding van kerosine komt waterdamp vrij.
Vietnamese piloten en personeel van de Vietnamese luchtmacht kwamen voor het kruis in aanmerking wanneer zij luchtgevechten hadden uitgevochten, zich verdienstelijk hadden gemaakt tijdens luchtgevechten of zich daarbij heldhaftig hadden betoond.
Chemtrail is een samentrekking van de Engelse woorden chemical (chemisch) en trail (spoor) en daarmee een variant op het condensspoor van vliegtuigen (Engels: contrail, verkorting van condensation trail).
Op dit moment is alleen een onbemand prototype gebouwd. Een vliegtuig zonder vleugels kan alleen in de lucht blijven door zich af te zetten tegen de lucht.
Vliegtuigen stijgen dan ook het beste op tegen de wind in. Bijvoorbeeld: Een toestel stijgt op als de lucht met 300 km/h over de vleugels stroomt. Als de wind met 50km/h op de neus blaast van het toestel, dan moet het toestel een grondsnelheid creëren van 250km/h om voldoende lift te hebben voor het stijgen.
Bij enorm zware turbulentie kan een toestel beschadigd raken, maar dat is erg ongewoon voor moderne jets van bijvoorbeeld Boeing of Airbus. De meeste toestellen kunnen ook na een blikseminslag gewoon verder vliegen, en zelfs als de aandrijving uitvalt kan een Boeing 777 op 10 kilometer hoogte nog 160 kilometer vliegen.
Hoe hoger je vliegt, des te ijler de lucht. En dat betekent dat je minder luchtweerstand ondervindt en minder brandstof verbruikt. 'Het probleem is dat er op een gegeven moment niet genoeg zuurstof meer in de lucht zit om de motoren goed te laten functioneren', zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft.
Wat zijn de meest voorkomende oorzaken van vliegrampen? De meeste vliegtuigcrashes worden veroorzaakt door een ongelukkige samenloop van omstandigheden. In driekwart van de gevallen spelen menselijke fouten een rol, maar ook weersomstandigheden en technische defecten kunnen meespelen.
Brandstof lozen
Wanneer de ernst van de mankement hoog is, kan er ook gekozen worden om brandstof te lozen. Dit kan en mag ook boven land, echter wordt er vaak gekozen voor de zee. Dit is mede omdat het vliegverkeer hier rustiger is en dat de piloot dus in betrekkelijke 'rust' de kerosine kan lozen.
Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.