Abonnementen met een telefoon op afbetaling worden geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Dit betekent dat jouw abonnement wordt gezien als lening. Een BKR-registratie kan negatieve gevolgen hebben.
Een negatieve BKR-registratie kan ontstaan op een telefoonabonnement, wanneer er op dit krediet een ongeoorloofde achterstand ontstaat van twee maanden of langer. De kredietverstrekker is dan verplicht deze achterstand te melden met een achterstandsmelding ook wel een bijzonderheidscode A genoemd.
Ja, een telefoonabonnement heeft zeker invloed op je hypotheek.
Allereerst is het verplicht om 18 jaar of ouder te zijn al wil je een telefoonabonnement op je naam krijgen, ongeacht of het om een Sim Only abonnement of een toestel abonnement gaat.
Bij de volgende providers is het mogelijk om een (sim only) abonnement af te sluiten zonder credit check: Simpel, hollandsnieuwe, Robin Mobile en YouFone.
Je wordt ook niet geregistreerd als je los een telefoon koopt of als je een sim-only abonnement afsluit. Bij een paar telecomaanbieders kun je het bedrag boven de € 250 meteen betalen. De € 250 die overblijft, kun je dan in termijnen betalen bij je abonnement. Dit bedrag wordt dan niet bij ons geregistreerd.
Zodra u een telefoonabonnement afsluit, krijgt u een positieve BKR-registratie. Wanneer u iedere maand op tijd aan de betalingsverplichting voldoet, krijgt u geen negatieve coderingen op uw BKR- overzicht. Met een positieve BKR-registratie kunt u gerust een hypotheek of leasecontract afsluiten.
Conclusie. Over het algemeen ben je voordeliger uit met een losse smartphone en een sim-only abonnement. Opvallend: bij de provider ben je vaak veel meer kwijt voor een los toestel dan bij een belwinkel. Het prijsverschil kan oplopen tot wel 50%.
Als je onvoldoende financiële ruimte hebt kan het dat je aanvraag wordt geweigerd. Dit kan ontstaan door een te laag inkomen, te hoge woonlasten, te hoge huishoudelijke lasten, te veel open rekeningen of een huidige negatieve BKR-registratie. Het kan ook door een combinatie van deze factoren komen.
Een abonnement afsluiten doe je niet zomaar. Dit betekent immers ook dat je langere tijd aan hoge kosten vast zult zitten. Die kosten kunnen oplopen voordat je er erg in hebt. De meeste mensen zijn gemiddeld tussen de twintig en vijftig euro per maand kwijt aan hun mobiel telefoonabonnement.
Privé-uitgaven zijn niet aftrekbaar. Dit betekent bijvoorbeeld: Een privételefoonabonnement is niet aftrekbaar, maar de zakelijke gesprekken die u via dat abonnement voert wel. Een zakelijk telefoonabonnement is aftrekbaar.
Het abonnement wordt overgezet op naam van iemand anders (bijvoorbeeld van uzelf) en het telefoonnummer blijft in gebruik. Dit heet contractovername. Het telefoon abonnement overzetten naar prepaid. Het abonnement wordt gestopt, maar het telefoonnummer blijft in gebruik.
Hoe kan ik mijn registratie inzien? Je kunt bij ons online je kredietoverzicht opvragen. Op je overzicht vind je altijd de actuele gegevens die wij van je hebben. Je registratie inzien is gratis.
Hoe lang duurt het voordat een kredietaanbieder mijn gegevens heeft aangepast? Je kredietaanbieder zorgt ervoor dat je gegevens bij ons worden aangepast. Zodra een kredietaanbieder een aanpassing aan ons doorgeeft, verwerken we die binnen 1 dag.
Overzicht van je kredietgegevens op papier
Met een gewaarmerkt kredietoverzicht heb je een papieren overzicht van al je gegevens bij elkaar. Dit overzicht kun je bestellen nadat je bent ingelogd. Log hier in. De kosten hiervoor zijn € 15,95.
Vanaf 1 mei moeten verkopers van toestellen in combinatie met telefoonabonnementen een inkomenstoets gaan doen als de telefoon meer dan 250 euro kost. Dat wil zeggen: als je ervoor kiest om meer dan 250 euro van de telefoon in maandelijkse termijnen af te betalen.
We zijn per 1 mei 2017 volgens de Wet op het financieel toezicht (Wft) verplicht om een inkomens- en lastentoets uit te voeren bij een toestellening vanaf 250,-. Deze toets houdt in dat je een aantal persoonlijke gegevens moet opgeven bij de aanvraag van je abonnement.
Inkomens- en lastentoets
Dat houdt in dat je de gezinssamenstelling, gezinsinkomen en de maandelijkse vaste lasten moet opgeven bij de aanvraag van je abonnement. Bij het BKR kijken we of je openstaande kredieten en mogelijke betaalachterstanden hebt.
Er is een duidelijke winnaar: de P20 Pro van Huawei haalt bij alle providers gemiddeld een signaalsterkte die beter is dan -100dBm en het verschil tussen de P20 Pro en de andere telefoons is groot. Daarna bleek de Google Pixel 2 de beste te zijn, gevolgd door de OnePlus 6 en daarna de Galaxy S9.
Een negatieve BKR-registratie heeft tot gevolg dat u in veel gevallen geen nieuw krediet kunt afsluiten, denk aan het aanvragen van een (nieuwe) lening, het afsluiten van een leasecontract of een nieuwe telefoon.
Als u een telefoonabonnement heeft afgesloten samen met een mobiele telefoon voor een vaste prijs per maand, dan is dit een lening. U betaalt de kosten van de mobiele telefoon namelijk af tijdens uw abonnement.
Hoe zwaar je studieschuld meetelt, hangt af van het stelsel waaronder je hebt gestudeerd. Een studieschuld telt sowieso minder mee dan een ander krediet (bijvoorbeeld voor een auto of een boot). Benieuwd hoeveel je kunt lenen? Op Vereniging Eigen Huis kun je berekenen hoeveel je kunt lenen met jouw studieschuld.