Het hangt af van de luchtvaartmaatschappij. Sommige kiezen ervoor om de stoelen B en E op vliegtuigen met 2x2 stoelen te schrappen om de stoelen consistent te houden over de vloot heen. A en F zijn raamstoelen, C en D zijn gangpadstoelen, ongeacht of u in een 2x2 of een 3x3 vliegtuig zit.
Als algemene regel geldt: vermijd vliegtuigstoelen in de buurt van de bemanning en de toiletten. Deze zijn erg druk en u zult er waarschijnlijk geen rust vinden. Zitplaatsen op de laatste rij zijn ook niet per se aan te bevelen, omdat de rugleuning meestal niet volledig kan worden weggeklapt.
Zo kun je volgens het online platform vooral de rijen 11 en 12 maar beter vermijden. Naast 11A en 12F zijn er namelijk geen ramen, waardoor je op de stoelen 11A, 11B, 11C, 12D, 12E en 12F vrijwel niks meekrijgt van panoramische uitzichten en het uitgestrekte wolkendek.
Dit is voornamelijk een kwestie van persoonlijke voorkeur, maar in het algemeen wordt aangenomen dat een stoel voorin te verkiezen valt boven een stoel achterin. In een gemiddeld vliegtuig zitten de First Class en de Business Class ook voorin het toestel, pas daarna volgt de Economy Class.
Economy Comfort-stoel
De Economy Comfort-stoelen bevinden zich voor in het vliegtuig. U gaat bij aankomst dus extra snel van boord! Andere kenmerken zijn: 5 cm meer beenruimte dan een standaardstoel.
Soms worden de stoelen in vliegtuigen met een 2+2-zitplaatsindeling voorzien van de aanduiding "ACDF". Dit om te voldoen aan de norm dat A/F aan het raam staat en C/D aan het gangpad in vliegtuigen voor korte afstanden (die doorgaans 3+3 stoelen hebben).
In een single-aisle vliegtuig met een 3-3 configuratie is de gangbare praktijk dat ABC respectievelijk raam-, midden- en gangpadstoelen zijn aan de linkerkant van het vliegtuig, en DEF aan de rechterkant. De raamstoelen zijn gelabeld als A en F , terwijl de gangpaden C en D worden genoemd.
De beste stoelen
Het beste uitzicht heeft u vanaf de stoelen A35, L35, A39, L39, A40, L40, A41, L41, A42, L42. Dan is er namelijk geen vliegtuigvleugel dat het uitzicht in de weg zit. Voor de meeste beenruimte kunt u het beste voor de stoelen op rij 16 en rij 32 kiezen.
De stoelen achterin
Vroeger op de basis of middelbare school en nu misschien nog steeds wilde je altijd achterin zitten. Maar in het vliegtuig moet je dit echt niet willen. Nu vraag je jezelf misschien af waarom? Het is namelijk zo dat de stoelen achterin het vliegtuig een ingreep zijn op jouw privacy.
Heb je je ooit al afgevraagd waarom vliegtuigen geen dertiende rij hebben? Stewardess Henny Lim onthult waarom dat zo is en dat heeft alles te maken met 'triskaidekafobie'. Triskaidekafobie is de angst voor het nummer 13. In veel culturen wordt het nummer gezien als een ongeluksgetal.
Dat deze rij ongeluk zou brengen is natuurlijk allemaal maar bijgeloof, maar toch missen veel vliegtuigen deze rij. Het is gewoon makkelijker om deze rij weg te laten, omdat veel mensen de rij het liefste overslaan bij het boeken. Overigens doet niet elke vliegtuigmaatschappij hieraan mee.
Flightradar24 geeft aan dat moderne straalvliegtuigen twee 'pakketten' gebruiken die zich vlak bij het landingsgestel bevinden om de lucht en de temperatuur in de cabine te regelen, waarbij één kanaal naast stoel 11A loopt , waardoor er geen raam aanwezig hoeft te zijn.
De veiligste plek in het vliegtuig
Volgens statistieken is er wel een lichte voorkeur voor de plaatsen achterin het vliegtuig. Het wetenschappelijke tijdschrift Popular Mechanics deed onderzoek naar alle vliegrampen in de VS vanaf 1971 t/m 2007 en maakte de conclusie dat je het beste achterin het vliegtuig kunt zitten.
Achterste gedeelte
Voor reizigers die een hekel hebben aan turbulentie is de achterkant van het vliegtuig absoluut de slechtste plek om te zitten, omdat deze plek ver van het draagvlak en het zwaartepunt van het vliegtuig ligt.
7 is niet de beste rij om op een vlucht te zitten . En de slechtste is niet rij 13. Volgens de website Skyscanner voor vluchtvergelijkingen is 6A de allerbeste stoel op een vlucht.
Zit je in het vliegtuig net voor of net achter de vleugels, dan stijgt de overlevingskans tot 56%. Wat zijn enkele van je vaardigheden? Wie achteraan zit, maakt zowat 70% kans om levend uit het toestel te komen.
Vlak achter de businessstoelen op Europese vluchten vind je meestal de rustigste plaatsen. Vermijd zeker de vliegtuigstoelen bij de 'galleys', dat zijn de compartimenten waar de toiletten en de keuken zijn.
Kies een stoel boven de vleugels, het dichtst bij het zwaartepunt van het vliegtuig, of aan de voorkant van het vliegtuig als u turbulentie wilt minimaliseren . De achterkant van het vliegtuig zwaait meer als het vliegtuig in turbulentie terechtkomt, dus vermijd het kiezen van een stoel aan de achterkant.
Als je in het minst lawaaiige deel van een vliegtuig wilt zitten, kies dan een stoel voor de vleugel. Direct achter de vleugel is waar het het meest lawaaiig zal zijn, omdat daar de motor zit.
Over het algemeen vind je de meeste beenruimte op de eerste rij van de cabine en bij de nooduitgangen. Voor gratis extra beenruimte en bewegingsvrijheid, kun je het beste een stoel aan het gangpad kiezen.
Rust en geluid
De voorste cabine van het vliegtuig is vaak rustiger, omdat er minder passagiers in de buurt zijn en je verder van de motoren zit. Vermijd stoelen in de buurt van de toiletten, keuken of vlak voor scheidingswanden, aangezien deze gebieden vaak meer verkeer en lawaai hebben.
De veiligste plek is namelijk achterin het toestel. Mensen die achterin zitten, hebben een kans van 68 procent om een vliegtuigongeluk te overleven. Vooraan is dat 62 procent. In het midden van het toestel ben je het slechtst af: daar is de overlevingskans 'slechts' 61 procent.
In een standaard Boeing 737 worden de stoelen bij het raam in de economy class-cabine bijvoorbeeld meestal aangeduid met A en F, waarbij A de stoel bij het raam aan de linkerkant van het vliegtuig is en F de stoel aan de rechterkant.
Sommigen kiezen ervoor om de B- en E-stoelen op 2x2-vliegtuigen te laten vallen om de stoelen consistent te houden over de vloot . A en F zijn ramen, C en D zijn gangpaden, ongeacht of u in een 2x2- of 3x3-vliegtuig zit. U ziet dit ook op CRJ's en ERJ's. U zult een vergelijkbaar patroon zien voor de brede rompen bij luchtvaartmaatschappijen die het systeem gebruiken.
Afhankelijk van hoeveel stoelen er in elke rij zijn, hangt af welke letterstoel is toegewezen. Als het vliegtuig zes (6) stoelen in elke rij heeft, zijn stoelen A en F raamstoelen . Stoelen B en E bevinden zich in het midden. Stoelen C en D zijn de gangpadstoelen.