Je kunt de klok erop gelijk zetten, het testen van de sirenes iedere maand maar er zijn uitzonderingen. Zo wordt het alarm niet getest op nationale feestdagen, religieuze dagen of fop Dodenherdenking. En dus ook vandaag, op tweede pinksterdag, klinkt er geen luchtalarm.
Heeft u een klacht over de sirene of heeft u de sirene niet gehoord? Dan kunt u dit melden via het formulier op deze pagina.
Het alarm gaat elke eerste maandag van de maand om 12:00 uur af om te testen of íe het nog doet. Wanneer er een gevaarlijke situatie is, bijvoorbeeld een brand waar giftige rook bij vrijkomt, beslist de Hoofdofficier van dienst bij de brandweer of het luchtalarm aangezet wordt en waar.
Ga dan naar binnen, sluit deuren en ramen en luister naar de calamiteitenzender (de regionale radiozender). Soms waarschuwt de overheid u via geluidswagens. U vindt ook informatie op internet.
Vaak staan ze op hoge gebouwen maar meestal op palen van wel 18 meter. Mensen binnen een straal van 600 meter van een paal moeten het luchtalarm kunnen horen. In de meldkamer van de brandweer staat een bedieningscomputer. Hiermee kan de brandweer een signaal sturen naar alle sirenepalen in de omgeving.
Ook een burgemeester, gouverneur of minister kan Be-Alert activeren, om een bericht uit te sturen naar iedereen op wie de noodsituatie impact heeft. Zo kunnen inwoners op een snelle manier de nodige aanbevelingen krijgen, zoals ramen en deuren sluiten bij een brand.
De eerste maandag van de maand om 12.00 uur loeien traditioneel de sirenes (ook wel luchtalarm genoemd) in Nederland. Ze worden dan getest en klinken door het hele land. Het geluid moet overal hoorbaar zijn. Toch zal je gemerkt hebben dat de totaal 4278 sirenes niet altijd precies om 12.00 uur afgaan.
Ja, om een paar voorbeelden te geven: in Frankrijk testen ze net als wij elke maand; op de eerste woensdag van de maand. In Noorwegen testen ze twee keer per jaar; op de tweede woensdag in januari en in juni. In Oostenrijk doen ze het jaarlijks, op de eerste zaterdag in oktober.
Infrageluid is strikt genomen dus eigenlijk geen geluid, omdat het voor mensen niet hoorbaar is. In feite zijn het heel langzame trillingen van bijvoorbeeld lucht, grond of water.
Tijdens het testen van een van de #WAS-palen zijn per ongeluk alle WAS-palen in de regio afgegaan, waardoor het luchtalarm door de hele regio te horen was.
De nieuwe, huidige sirene is alle hulpdiensten hetzelfde. Deze kent een lage toon van 375 hertz en een hoge toon van 500 hertz. Mede vanwege het toenemende verkeer is het minimale volume verhoogd van 100 naar 110 dB.
In de NEN 2575: Ontruimingsinstallaties zijn de eisen over de specifieke geluidsniveaus te vinden. Het alarm met een gesproken woord moet minimaal 60 dB produceren, voor de reguliere sloop whoop geldt 65 dB. En in gebouwen waar mensen ook slapen is minimaal 75 dB bij het hoofdeinde vereist.
Het luchtalarm is in Nederland vlak voor de Tweede Wereldoorlog ontstaan. Er werden in de steden sirenes geplaatst, grote elektrische toeters die de inwoners waarschuwden als er een luchtaanval plaatsvond. In 1952 werd dit systeem vervangen door een nieuw sirene-netwerk voor de Koude Oorlog.
Werking. De "klassieke" pneumatische roterende sirene werkt op luchtdruk: men laat lucht uit een gaatje stromen, terwijl over dit gaatje een schijf roteert waarin op regelmatige afstanden gaatjes of spleetjes zijn aangebracht. Hierdoor ontstaan luchtstoten met een zekere frequentie.
De sirenen (Oudgrieks: Σειρῆνες, Seirēnes) zijn halfgodinnen uit de Griekse mythologie met het lichaam van een vogel en het hoofd van een vrouw. Sirenen verleidden hun toehoorders met gezang of erotische geluiden die door mannen niet weerstaan konden worden.
Het WAS (de sirenes) is één van de crisiscommunicatiemiddelen die kan worden ingezet bij een ramp, crisis of ander ernstig incident. De sirenes zijn in 1998 in gebruik genomen. Het WAS bestaat uit 4.278 sirenes verdeeld over Nederland. In het geval van een ramp of crisis kunnen de sirenes worden aangezet.
Hoogfrequent geluid veroorzaakt twee soorten gezondheidseffecten: enerzijds objectieve gezondheidseffecten zoals gehoorverlies (bij langdurige blootstelling) en anderzijds subjectieve klachten die al na enkele minuten kunnen optreden: hoofdpijn, oorsuizen, vermoeidheid, duizeligheid en misselijkheid.
Een vliegtuig dat sneller vliegt dan de snelheid van geluid gaat door de geluidsbarrière heen. Hiervoor moet het vliegtuig harder dan 330 meter per seconde of 1200 kilometer per uurvliegen. Het doorbreken van de geluidsbarrière gaat gepaard met een schokgolf, de sonic boom.
De maandelijkse test wordt deze keer ook in het Engels, Oekraïens en Russisch aangekondigd, zodat Oekraïense vluchtelingen niet opschrikken als de sirenes op maandag 4 april loeien. De sirenes worden op iedere eerste maandag van de maand getest, zodat iedereen het geluid herkent bij een ramp of zwaar ongeval.
Zoals elke eerste maandag van de maand om 12:00 uur, zal het luchtalarm ook in Amersfoort weer afgaan. We grijpen dit moment aan om te benadrukken dat een klimaat- en ecologische crisis geen test, maar daadwerkelijk een noodgeval is!
Afschaffing. In april 2021 liet de minister van Justitie en Veiligheid weten dat hij het besluit over de toekomst van het waarschuwings- en alarmeringssysteem (WAS) overlaat aan het volgende kabinet. In de komende jaren zullen het kabinet en de Tweede Kamer besluiten of en hoe het WAS wordt voortgezet.
“Vroeger hadden we dus zo'n soort luchtalarm, maar dat systeem bestaat eigenlijk niet meer in België, dat wordt afgebouwd. De laatste sirene van ons Seveso-bedrijf is vorig jaar verwijderd.”