Staat er in een tunnel echter een file, dan nemen vooral bij brand de risico's toe. Bij brand blazen de tunnelventilatoren de rook en hitte in de rijrichting uit de tunnel. Dat werkt alleen als er voorbij de brand geen file staat, omdat anders alle mensen in deze file in de rook komen te staan.
Afsluiten tunnelbuis
We doen dat bijvoorbeeld wanneer er een ongeluk is gebeurd in de tunnel, als de veiligheidsinstallatie onverhoopt uitvallen of als een te hoge vrachtwagen de tunnel wil inrijden. Ook sluiten we bij een beperkt aantal tunnels een tunnelbuis soms af als er een file in de tunnel dreigt te ontstaan.
Tunnel vol detectielussen
'In de hele tunnel zitten detectielussen en zelfs tot 600 meter erbuiten. Als er een file wordt gedetecteerd, dan worden aan de voorkant de verkeerslichten op rood gezet.
Rij indien mogelijk de tunnel uit en parkeer uw voertuig op de vluchtstrook of vluchthaven, buiten de tunnel. Als u de tunnel niet kunt verlaten: Zet uw alarmlichten aan en parkeer zo dicht mogelijk tegen de tunnelwand. Zet uw motor uit en laat uw sleutel in het contact zitten.
De Ketheltunnel is een tunnel tussen Schiedam en Vlaardingen, die op 18 december 2015 is geopend. De tunnel maakt deel uit van het nieuwe stuk snelweg A4 tussen Delft en Schiedam. De tunnel gaat eind 2023 een aantal keer dicht zoals 22 oktober.
Er zijn op dit moment geen files op de A4.
De Piet Heintunnel is elke eerste dinsdag van de maand in beide richtingen gesloten voor onderhoud. De tunnel sluit dinsdag om 22.30 uur tot woensdag 05.00 uur. Een keer per kwartaal is de Piet Heintunnel 1 nacht extra in beide richtingen gesloten.
Tunneldoseren Ketheltunnel
Vanwege de veiligheid willen we voorkomen dat er file in de Ketheltunnel ontstaat. Daarom doseren we het verkeer.
Normaal gezien is de maximum snelheid 100 km per uur. Het kan zijn dat we een snelheidsbeperking moeten instellen. Dit wordt dan aangegeven op de matrixborden boven de rijbanen in de tunnel en op het tracé. Het is van belang voor je eigen veiligheid én die van andere weggebruikers dat je je aan de snelheid houdt.
Geel licht (in de volksmond vaak oranje genoemd) betekent stop. Alleen als je het licht zo dicht genaderd bent dat je redelijkerwijs niet meer kunt stoppen, mag je doorrijden.
Het zijn waarschijnlijk de meest zinloze stoplichten van Nederland: die bij het tankstation aan de Groningerweg bij Peizerwold. De verkeerslichten staan bij het begin van de busbaan richting Groningen. Op dit punt kan de bus bij grote drukte linksaf de busbaan op rijden, maar dit gebeurt bijna nooit.
Nederlanders wachten in hun leven gemiddeld ruim 6 dagen en nachten voor een stoplicht. Een Nederlander met rijbewijs staat in haar of zijn leven gemiddeld 150 uur te wachten voor een rood autostoplicht: dat is 6,25 dagen en nachten in totaal.
Dit doen we voor doorstroming en veiligheid. Als het verkeersaanbod in het gebied rond de Coentunnel te groot is, kunnen we dat niet zonder file verwerken. Daarom sluiten we soms een rijstrook af.
Lærdal (24,5 km) - Noorwegen
In de tunnel bevinden zich namelijk nog 3 grotten die dankzij haar blauwe licht werken als 'wake-up-call' voor het doorgaande verkeer. Geen autotunnel, maar zeker wel het vermelden waard: Met een lengte van 57 kilometer is de Gotthard spoortunnel met afstand de langste tunnel ter wereld!
En hoe organiseer je gedurende een jarenlang project diezelfde hoge kwaliteit, integraliteit en samenwerking. De Maastunnel, de oudste tunnel van Nederland, is één van de slagaders van Rotterdam.
De tunnel- en spoorwegbouw specialisten van Heitkamp Construction Swiss GmbH hebben 's werelds langste en diepste tunnel gebouwd: de Gotthard Base Tunnel. Deze tunnel is maar liefst 57 kilometer lang en ligt op 2,300 meter diepte.
Een openbare weg, zoals een straat, een brug, een tunnel, een pad, een aardeweg, een plein, een autosnelweg..., is een openbare plaats waar we zonder probleem met alle, of met sommige voertuigen mogen komen.
Grofweg zal een geboorde tunnel 50 miljoen per kilometer kosten.
Rijkswaterstaat doorloopt 4 fasen bij de ontwikkeling van een tunnel. In elke fase staat tunnelveiligheid hoog in het vaandel. Het hele proces van planfase tot en met realisatie duurt zo'n 5 tot 8 jaar.
Tunnels voor het verkeer zijn al heel oud. Zo is bekend dat rond 2160 voor Christus de oudst bekende verkeerstunnel ter wereld werd gegraven onder de Eufraat door in Babylonië. Veel verkeer was er niet - de tunnel was een particuliere verbinding tussen de stad Babylon en het koninklijk paleis.
Schiedam krijgt een Amaliapark. Dat heeft wethouder Jeroen Ooijevaar dinsdagmiddag bekendgemaakt. Het groengebied, bovenop het dak van de Ketheltunnel, beslaat zo'n 15 hectare en moet een populaire plek worden om te recreëren.
Met een lengte van 7.160 meter, is de Groene Harttunnel de langste tunnel van Nederland. Deze constructie is in 2005 geopend, als onderdeel van de hogesnelheidslijn HSL Zuid tussen Schiphol en Antwerpen.
De Gaasperdammertunnel maakt onderdeel uit van de snelweg A9 in het traject Holendrecht-Diemen en ligt in Amsterdam-Zuidoost. Met een lengte van 3 km, is het de langste landtunnel van Nederland.
A4: Schipholtunnel 's nachts dicht; 20 - 24 november 2023. Van maandag 20 november tot en met vrijdag 24 november 2023 werkt Rijkswaterstaat gedurende 4 nachten aan het onderhoud van de Schipholtunnel. Iedere nacht is 1 van de 4 tunnelbuizen vanaf 21.00 uur afgesloten voor verkeer.