E10 benzine verbrand namelijk anders dan Euro95. Als je E10 benzine erin gooit kunnen de rubberen slangen, essentiële onderdelen en pakkingen van je auto beschadigen. Dit gebeurt niet na één keer, maar het is wel slim om geen E10 benzine te tanken. Vooral niet als je auto ouder is dan het jaar 2000.
E10 benzine tanken kan problemen veroorzaken, zo kan er roest en oxidatie ontstaan in het motorblok en in de tank. Daarnaast kunnen rubberen leidingen worden aangetast en opgelost door het hogere percentage ethanolgehalte.
Omdat ethanol een lagere energiedichtheid heeft dan pure benzine, bevat ook E10-benzine iets minder energie per liter dan de oude Euro 95 of huidige E5-benzine. In de praktijk betekent dit dat je circa 2,5 tot 5 procent hoger verbruik zult hebben met E10-benzine.
Als jouw auto geschikt is voor de brandstof met 10 procent ethanol, kun je dat gerust tanken. Maar er zijn gevallen waarin je soms beter Euro 98 (E5) kunt tanken in plaats van Euro 95 (E10), ook als je auto voor beide brandstoffen geschikt is.
Eén keertje E10 tanken kan geen kwaad als je auto er niet tegen kan, maar wie vaker verkeerd tankt kan problemen krijgen met brandstofleidingen, de brandstofpomp en zelfs de motor kan beschadigd raken. Ter geruststelling: uit praktijktesten bleek dat die problemen pas na 20.000 kilometer optraden.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Euro98 E5 benzine is in veel gevallen een premium benzine van een duurdere kwaliteit en bij sommige merken zelfs zonder bio-ethanol. Uw auto zou daardoor een paar procent zuiniger op kunnen rijden maar zal vermoedelijk niet de meerprijs kunnen compenseren. Maar technisch dus geen enkel bezwaar.
Kies bij twijfel voor het duurdere E5
Toch raden experts aan vanwege de hygroscopische werking van de bio-ethanol in E10 bijvoorbeeld wekelijks even een stuk te rijden. Je schudt de tank dan letterlijk op. Kies in geval van twijfel altijd het wat duurdere E5, zeker wanneer je auto langdurig stilstaat.
Is de benzine van de witte pomp slechter van kwaliteit? Witte pomp benzine is niet slechter. In de basis gebruiken alle merken dezelfde brandstof. Want alle aanbieders van zowel de bekende brandstofmerken als die van onbemande tankstations en witte pompen halen hun brandstof uit dezelfde regionale depots.
Alle nieuwere auto's kunnen met E10 benzine overweg, maar dit is niet voor alle oudere auto's het geval. Ongeveer 10 procent van de benzineauto's in Nederland kunnen niet draaien op E10 benzine. Dit betekent dat bij deze auto's gekozen moet worden voor E5 benzine. Bij twijfel is het beter om te kiezen voor E5 benzine.
Op zich is dat mogelijk, maar het is dan niet uitgesloten dat u motormanagementstoringen krijgt omdat het motormanagement voortdurend inspuiting en ontsteking moet aanpassen en dat kan zien als een storing.
E5: iets duurder, iets zuiniger
E5 bevat maximaal 5 procent ethanol en is dus vergelijkbaar met het oude Euro95. Aan de pomp wordt het ook wel aangeduid als Euro 98/E5. Het is iets duurder dan E10, maar ook iets zuiniger door de hogere energiedichtheid.
Er wordt weleens gedacht dat dure benzine beter zou zijn voor het verbruik. Technisch gezien is er echter geen enkele reden waarom de ene benzine voor een lager verbruik zou zorgen dan de andere.
Is het tanken van goedkope brandstof slecht voor je auto? Nee, het tanken van goedkope brandstof doet uw auto geen kwaad. De brandstof bij tankstations in ons land moet aan wettelijke normen voldoen en wordt regelmatig getest. Wel is er een verschil in de kwaliteit van dure en goedkope brandstof.
Waarom kan E10 gevaarlijk zijn? Tank je E10-benzine in een motorfiets waarin eigenlijk geen E10 mag, dan kan de ethanol de brandstofleidingen, brandstofpomp en zelfs de motor beschadigen. Niet direct overigens, maar wel op de langere termijn.
Wie niet kiest voor een zogeheten premium brandstof, krijgt in de meeste gevallen E10-benzine in de tank. Dat is slecht voor je auto, zeker wanneer deze lang stilstaat, zoals nu tijdens de coronacrisis. Het probleem van de nieuwe brandstof wordt veroorzaakt door het hogere bio-ethanolgehalte.
De brandstofkwaliteit kan per tankstation verschillen
Het is niet hard te maken dat bijvoorbeeld alle tankstations van Shell dezelfde kwaliteit brandstof verkopen. Het kan namelijk afwijken. De reden van een mogelijke verschil tussen bijvoorbeeld diesel komt door de manier van distributie.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden. Het laatste gevaar voor de houdbaarheid is condenswater in de tank doordat ethanol water aantrekt.
Het zal je niet verbazen dat je motor daar een heel stuk blijer van wordt. Afgezien daarvan heeft Shell V-Power Benzine ook drie keer meer wrijvingsverminderende moleculen en een hoger octaangetal van minimaal 98 in plaats van 95. Ook dat helpt de prestaties van de motor en de efficiënte nog verder te verbeteren. '
Petrol Treatment is een reinigend benzine additief. Het reinigt het gehele brandstofsysteem. Petrol Treatment optimaliseert het brandstofverbruik, zorgt voor schonere uitlaatgassen en verbetert de verbranding en... Verduurzaamt en beschermt de brandstof tegen veroudering en oxidatie.
Jouw auto functioneert het beste op de brandstof waar deze voor is gemaakt. Het betekent dus niet dat als jij euro 98 tankt in een auto waar euro 95 voor wordt geadviseerd dat de auto beter functioneert. Je kan dus gewoon euro 95 benzine tanken voor de beste prestaties als dit bij jouw auto wordt aangegeven!
De houdbaarheid van E10 is ongeveer twee tot drie maanden, daarna wordt de brandstof een lobbige substantie. Als je regelmatig onderweg bent met de auto is dit geen probleem. Maar voor bijvoorbeeld grasmaaiers of buitenboordmotoren die niet regelmatig gebruikt worden kan dit voor problemen zorgen.
In roomboter (E5) zitten meer calorieën dan in margarine (E10), en je kunt dus verder lopen op één hap.
In E10 benzine zit slechts 90% benzine en 10% Bio-ethanol. Eigenlijk verschilt dit niet veel met Euro 95 waar al een beetje bio-ethanol bijzit. Toch kan E10 benzine een groot verschil maken voor je auto. Als je auto ouder is dan het bouwjaar 2000, dan is je auto niet geschikt voor E10 benzine.
Dit doet Tango ook. Onze research-afdeling doet onderzoeken naar de meest optimale receptuur, zodat we met recht kunnen zeggen dat wij kwaliteitsbrandstoffen aanbieden. Benzine en diesel die aan de pomp verkrijgbaar zijn bevatten naast koolwaterstoffen uit aardolie-raffinage ook biobrandstoffen.