Dieselauto's stoten namelijk meer vervuilende stoffen uit. En niet onbelangrijk: diesel auto's hebben ook hogere afschrijvingskosten. Dit komt door de slechte reputatie van dieselauto's vanwege de hogere uitstoot, waardoor de restwaarde van auto's slecht is.
De dieselmotor stoot meer fijnstof uit, wat slecht is voor de luchtkwaliteit. Gelukkig is deze uitstoot makkelijk te verminderen met een roetfilter. Door het zwaardere gewicht van de dieselauto is de wegenbelasting vaak hoger. De aanschafprijs van een dieselauto is vaak hoger dan die van een benzineauto.
De dieselauto zal nog niet uit het straatbeeld verdwijnen. Merken als Mercedes en Volkswagen hebben aangegeven in de toekomst de dieselauto te willen blijven doorontwikkelen.
Dieselvoertuigen die meer dan 10 jaar oud zijn, zullen uiteindelijk verdwijnen. Meer dan het einde van de diesel, betekenen deze lage-emissiezones vooral dat je niet langer tientallen jaren met hetzelfde voertuig zal kunnen blijven rijden.
CO2-vrijEuropa kapt met de benzine- en dieselmotor. Per 2035 komen die niet meer op de markt. Met een levensduur van vijftien jaar houdt dat in dat het Europese personenverkeer in 2050 zo goed als volledig CO2-vrij is.
Als je vele kilometers per jaar rijdt, is het verstandig om een diesel te rijden. De brandstofprijs van diesel ligt lager dan die van benzine. Dus hoe meer kilometers, hoe goedkoper je rijdt. Echter is de wegenbelasting van een diesel aanzienlijk hoger dan die van een benzineauto.
Voordelen rijden op diesel
De auto's hebben een langere levensduur. De prijs van diesel is een stuk lager dan die van benzine. Minder onderhoudsgevoelig, lagere onderhoudskosten. Aanschafprijs tweedehands diesel is (nu) lager, waardoor je vaak een luxere uitvoering kunt aanschaffen.
Op 1 januari 2023 werd deze maatregel met een half jaar verlengd. Per 1 juli loopt de regeling af, waardoor een liter benzine 13,8 cent duurder wordt. Voor diesel zal je 9,9 cent per liter duurder uit zijn en de accijns voor lpg gaat met 6 cent per liter omhoog.
Rijdt u in een personen- of bestelauto op diesel? Dan gelden de volgende verkeersregels. Momenteel zijn er 4 steden in Nederland die een milieuzone hebben voor personenauto's en bestelauto's die op diesel rijden: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht.
Op 1 september 2027 volgt een verstrenging voor dieselwagens. Vanaf dan zijn enkel euronorm 6d en hoger nog toegelaten. Vanaf 1 januari 2028 worden dan ook de regels voor benzinewagens nog aangepast en moeten zij euronorm 4 of hoger hebben.
Het tijdperk van de benzine- en dieselmotor nadert in Europa zijn einde. Vannacht spraken de Europese klimaatministers af dat vanaf 2035 nieuwe auto's met een verbrandingsmotor niet meer mogen worden verkocht in Europa. Alle nieuwe auto's moeten vanaf dan elektrisch zijn.
We moeten volgens hem uiteindelijk naar: Biodiesel, gas hybrid, Bio LNG, Bio CNG, H2 en EV. Jan Klein Hesselink wijst erop dat Bio methanol, wat je krijgt als je CO2 als grondstof gebruikt en toevoegt aan waterstof, een goede vervanger is voor benzine.
Dieselauto's verbruiken doorgaans minder brandstof dan gelijkwaardige benzineauto's. Het voordeel ten aanzien van de CO2-uitstoot is echter veel kleiner, want de verbranding van een liter diesel stoot ongeveer 13% meer CO2 uit dan de verbranding van dezelfde hoeveelheid benzine.
Dieselauto's verbruiken doorgaans minder brandstof dan gelijkwaardige benzineauto's. Het voordeel ten aanzien van de CO2-uitstoot is echter veel kleiner, want de verbranding van een liter diesel stoot ongeveer 13% meer CO2 uit dan de verbranding van dezelfde hoeveelheid benzine.
Bakwagens (geen opleggertrekkers) met een Euro 6-motor die na 1 januari 2020 op kenteken zijn gezet, hebben tot 1 januari 2030 toegang tot de ZE-zones.
De voordelen van diesel
De motor is zuiniger. De auto's hebben een langere levensduur. De literprijzen van de brandstof zijn een stuk lager. Een dieselmotor is minder onderhoudsgevoelig, en geeft dus ook minder onderhoudskosten.
Over het algemeen is het voordeliger om een diesel te rijden wanneer je meer dan 25.000 kilometer per jaar rijdt. Rij je minder dan 20.000 kilometer per jaar? Dan is het zeker verstandiger om te kiezen voor een benzine wanneer je een nieuwe auto koopt.
Verplicht sinds 2011. Dieselauto's zijn niet voor niks voorzien van zo'n roet- of partikelfilter. Dit is in 2011 verplicht gesteld om aan de Europese emissie-eisen te voldoen. Auto's van vóór 2011 kunnen ook al een roetfilter hebben, maar voor deze modellen is het niet verplicht.
De brandstofprijzen gaan waarschijnlijk in de richting van een daling. De tendens op maandag 26 juni 2023. De benzineprijzen zijn vorige week gedaald, terwijl de dieselprijzen zijn gestegen. De komende dagen is een daling van de dieselprijs te verwachten en waarschijnlijk zal ook die van benzine iets dalen.
Het duurste land in de EU om diesel te kopen is Zweden (€ 1,89 per liter) Het goedkoopste EU-land om diesel te kopen is Malta (€ 1,21 per liter)
Diesel vooral van Russische olie gemaakt
En het is vooral Russische olie waarvan diesel wordt gebrouwen. Alleen al de angst voor schaarste was dus genoeg om de dieselprijs als een raket te laten stijgen. Gek genoeg is het diezelfde aanstaande boycot die er nu voor zorgt dat de dieselprijzen weer zijn gedaald.
Omdat zwaardere auto's de wegen meer doen slijten, is ooit bedacht dat het gewicht van een auto mede de wegenbelasting bepaalt. Dieselauto's zijn in principe zwaarder dan benzineauto's. Al wordt tegenwoordig bij de hoogte van de wegenbelasting ook naar de milieuaspecten gekeken.
De beste brandstof die je kunt tanken is Shell V-Power of Shell V-Power Diesel. Beide brandstoffen zijn echte prestatiebrandstoffen en bieden specifieke voordelen zoals een schonere motor waardoor de motor in optimale conditie blijft.
Dat hangt af van hoeveel je de auto gebruikt. Wanneer je jaarlijks veel kilometers rijdt, is een dieselauto vaak een slimmere keuze. Dit omslagpunt zit vaak tussen de 20.000 en 30.000 kilometers per jaar.