Blauwe diesel behoort tot de HVO-groep (Hydrotreated Vegetable Oil). Blauwe diesel kent dezelfde molecuulstructuur als fossiele diesel. Biodiesel heeft een geheel andere molecuulstructuur en bevat veel vetzuren. Dit geldt in het geheel niet voor blauwe diesel.
Ja, volgens de ontwikkelaars van de blauwe diesel, kan je de blauwe diesel voor elke dieselmotor gebruiken. Blauwe diesel schijnt zelfs beter te zijn voor de motor omdat de blauwe diesel minder water bevat, schoner verbrandt en de brandstof zuiverder is dan normale diesel.
Twee dubbeltjes duurder. Allemaal goed en wel, maar de milieuvriendelijke variant is wel bijna 20 cent duurder per liter dan de fossiele variant. Kost een liter 'vervuilende diesel' momenteel ongeveer 1,25 euro, voor blauwe diesel moet 1,43 euro worden betaald.
Om te beginnen doet blauwe diesel zijn naam eer aan, want het goedje is inderdaad blauw. Blauwe diesel is een andere naam voor een HVO. Dat staat weer voor Hydrotreated Vegetable Oil. Blauwe diesel wordt volledig gemaakt uit hernieuwbare en duurzame grondstoffen, zoals plantaardige afvalolie.
Dan moet je denken aan o.a. de Shelll V-power, BP Ultimate en Total Excellium. Deze schonere dieselbrandstoffen hebben een meer reinigende en beschermende werking van het brandstofsysteem met een preventieve werking bij een wat minder intensief gebruikte diesel.
Met Shell FuelSave Euro 95 en Shell FuelSave Diesel biedt Shell een zuinige brandstof die niet meer kost, De Shell V-Power brandstoffen zijn de allerbeste brandstoffen van Shell. Deze hebben een nog hogere kwaliteit dan de reguliere brandstoffen van Shell en hebben extra additieven die betere motorprestaties opleveren.
Shell V-Power Diesel helpt extra vermogen te leveren door actieve bescherming van de motor. Zo levert de unieke samenstelling extra vermogen, waardoor de prestaties van je auto verbeteren. Shell V-Power Diesel maakt je motor daadwerkelijk schoner en sterker , welke auto je ook rijdt.
Wat is het verschil tussen de huidige diesel B7 en de nieuwe diesel B10? De nieuwe diesel B10 beantwoordt aan een andere norm dan de huidige diesel B7. Diesel B10 beantwoordt aan de norm NBN EN 16734. Het aandeel FAME bedraagt maximaal 10 % i.p.v. 7 % in de huidige diesel B7 (EN 590).
Blauwe diesel is fossielvrij en CO2-neutraal. De uitlaatgassen zijn emissiearm en de brandstof is biologisch afbreekbaar. Daarnaast is het gemaakt uit hernieuwbare grondstoffen. Omdat het gemaakt is uit afvalproducten is het bovendien circulair.
Allesinds tzal niet de kleurstof zijn die schadelijk is aan een motor. Als je met een moderne motor met rode Diesel gaat rijden dan gaat je dat na een tijdje meer kosten dan op de normale Diesel die te rijden. Een moderne Diesel kan daar vrij slecht tegen.
Niet iedere motor is geschikt voor pure biodiesel (B100). Dieselauto's die voor 1996 gebouwd zijn, kunnen deze brandstof zonder problemen gebruiken. Nieuwere dieselmotoren moeten een klein onderdeel van de motor laten vervangen om 100% biodiesel te kunnen gebruiken.
De meeste fabrikanten van zwaar verkeer, zoals Volvo, Scania en Mercedes, hebben het gebruik van zuivere HVO in hun motoren goedgekeurd. Deze fabrikanten hebben tot op heden Neste MY als brandstof goedgekeurd: Via onderstaande link vindt u alle goedgekeurde modellen van autofabrikanten. Goedgekeurde voertuigmodellen.
Kan ik biodiesel gebruiken? Gewone biodiesel bevat FAME (fatty acid methyl ester) en bevat lange moleculen die makkelijk vocht aantrekken wat de kans op bacteriegroei vergroot. Daarom is het tanken van 100% biodiesel voor veel gewone dieselmotoren niet aanbevolen.
Het einde van de diesel is nabij
Als er een klimaatakkoord gesloten wordt in Den Haag dan is naar verwachting in 2030 maximaal eenvijfde van alle auto's in Nederland elektrisch en/of waterstof. In de nabije toekomst is er dus in elk geval nog ruimte voor de diesel.
Wat is het verschil tussen normale en premium diesel? Onze Synergy Supreme+ Diesel heeft twee keer zoveel reinigend additief als onze normale diesel, wat helpt om de motor grondiger te reinigen. En hoe schoner de motor is, hoe meer vermogen u krijgt en hoe zuiniger u rijdt.
Hiervoor kunt u het beste gebruik maken van EURO 97 of 98. Dit is te tanken bij Total Excellium of bij de Argos 95/E5. Texaco heeft superplus en Aral V-power gebruikt (102).
Veel personenauto's kunnen al B30 mengsels aan. Ook vrachtwagens met moderne motoren kunnen al op hogere mengsel biodiesel rijden. Deze hogere mengsels worden niet aan de pomp verkocht, maar meestal aan bedrijven die een eigen pomp hebben voor hun wagenpark van bijvoorbeeld vrachtwagens of bestelbussen.
Premium brandstoffen hebben eigen toevoegingen, die per merk verschillen. Volgens de producenten liggen het verbruik en de uitstoot lager dan 'gewone' benzine (E10). Ook zou het beter voor je motor zijn.
Volgens de leverancier rijden trucks op een blend van 20% HVO drie procent zuiniger dan op pure fossiele dieselolie. HVO is wel duurder dan dieselolie. De brandstof is te herkennen aan de helder blauwe kleur die is toegevoegd.
De standaard diesel is van prima kwaliteit en uw auto zou daar dan ook prima op moeten kunnen lopen. In de premiumdiesel zitten extra additieven waardoor de houdbaarheid van de brandstof verbeterd en vervuiling wordt tegengeggaan. Tevens zien we vaak dat het verbruik op premiumdiesel beter is.
Euro98 E5 benzine is in veel gevallen een premium benzine van een duurdere kwaliteit en bij sommige merken zelfs zonder bio-ethanol. Uw auto zou daardoor een paar procent zuiniger op kunnen rijden maar zal vermoedelijk niet de meerprijs kunnen compenseren. Maar technisch dus geen enkel bezwaar.
De EN15940 is de normering waaraan alle synthetische dieselsoorten moeten voldoen die geleverd en gebruikt worden binnen de Europese Unie. Waar moet je dan aan denken? Het gaat dan onder andere om de minimale smering, het vlampunt, de vorstbeveiliging en het maximale watergehalte in de brandstof.
Onze Shell V-Power Benzine heeft een hoog octaangetal van minimaal 98 en is onze beste brandstof ooit1. Het bevat 3x meer reinigende moleculen dan onze reguliere brandstof Shell Euro 95 en reinigt daardoor 100% de belangrijkste motoronderdelen zoals inlaatkleppen en brandstofinjectoren2.
div testen geven aan dat de BP Ultimate wat betere efecten geven tov de Shell Vpower, en idd door de verschillen in octaan.