Alle verbindingen (gsm, bluetooth, wifi) moeten uit omdat je telefoon daarmee potentieel gevaarlijke elektromagnetische straling veroorzaakt. En je laptop mag niet op schoot tijdens het opstijgen en landen omdat 'ie het gangpad kan blokkeren of door de cabine kan schieten als er iets misgaat.
Aangezien je in vliegtuigmodus niet kan bellen, geen berichten kan verzenden en niet op het internet kan surfen, schakelen heel wat mensen hun toestel gemakshalve gewoon uit.
4G in vliegtuigen
De vliegtuigen vangen dit signaal op en zetten het om tot een wifi-netwerk, waar jij als passagier gebruik van kunt maken. Passagiers moeten inloggen op dit wifi-netwerk. Je kunt dus niet je eigen 4G-verbinding gebruiken.
Wanneer de draadloze verbindingen van mobiele telefoons, tablets en andere gadgets zijn ingeschakeld, kan het interfereren met de eigen communicatiesystemen van het vliegtuig via radiogolven.
Gelukkig is het niet meer nodig om een smartphone volledig uit te schakelen aan boord dankzij de vliegtuigmodus. De vliegtuigmodus komt er in principe op neer dat je toestel geen signalen uitzendt. Dit betekent dat mobiele telefonie en dataverkeer niet meer werken en dat wifi en bluetooth zijn uitgeschakeld.
De snelheid van internet in het vliegtuig is lang niet zo snel als op vaste grond, maar je kunt er prima mee Whatsappen, e-mailen en zelfs een beetje op sociale media rondkijken. Lekker Netflixen zit er bij veel airlines helaas nog niet in, al bieden sommigen wel streampakketten aan.
Alle verbindingen (gsm, bluetooth, wifi) moeten uit omdat je telefoon daarmee potentieel gevaarlijke elektromagnetische straling veroorzaakt. En je laptop mag niet op schoot tijdens het opstijgen en landen omdat 'ie het gangpad kan blokkeren of door de cabine kan schieten als er iets misgaat.
Het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) laat weten dat dat vanaf nu niet meer nodig is. Ook hoef je je telefoon tijdens de vlucht niet meer in vliegtuigmodus te zetten, wat in principe betekent dat je mag bellen en internetten in het vliegtuig.
Met de Twelve South AirFly Pro kun je AirPods of een draadloze Beats-koptelefoon gebruiken voor het entertainmentsysteem in een vliegtuig, apparaten in de sportschool of op andere plekken waar je wel een bekabelde aansluiting hebt maar geen Bluetooth-verbinding.
De meeste draadloze hoofdtelefoons werken via Bluetooth, en dat mag in principe: Bluetooth is draadloze technologie die via radiostralen werkt (net als wifi), maar de afstand is erg kort. Aan boord van een vliegtuig is een noice cancelling hoofdtelefoon echt geen overbodige luxe.
Je kan wifi in het vliegtuig op twee manieren leveren: via de grond, en via satelliet. Vooral laagvliegende vliegtuigen hebben iets aan de eerste vorm. Een antenne aan de onderkant van het vliegtuig zoekt contact met nabije telefoonmasten.
Een wifiverbinding in een vliegtuig is vaak sloom, duur en in veel gevallen zelfs helemaal niet mogelijk. Vliegtuigfabrikanten Airbus en Boeing hebben namelijk moeite met het inbouwen van wifi in oudere toestellen. Luchtvaartmaatschappijen zoals KLM zijn daar de dupe van.
Lange tijd was internet in het vliegtuig ondenkbaar, maar daar komt gelukkig steeds vaker verandering in. Bovenstaande luchtmaatschappijen bieden (op dit moment) zelfs gratis inflight wifi aan. Houd er wel rekening mee dat dit niet altijd op alle vluchten wereldwijd geldt en dat er soms voorwaarden aan verbonden zijn.
De wekker gaat af in vliegtuigstand, want dan werkt 'ie gewoon. Je zet 'm uit, draait nog een keertje om en drentelt na de snooze richting douche. Frisgewassen schuif je aan bij het ontbijt, paar happen granola en een koffietje.
Het grote verschil tussen de eerste twee functies en de derde zit hem in het gedrag van de smartphone: terwijl het toestel met Silent en Do Not Disturb het signaal zal blijven ontvangen en dus perfect zal werken, zal het activeren van Airplane Mode de mobiele verbinding van de smartphone uitschakelen.
KLM biedt al wifi aan aan boord van de Boeing 787- en Airbus A330-vloot en is bezig met het inbouwen ervan bij de Boeing 777-toestellen. Op dit moment is 81 procent van de intercontinentale vloot voorzien van internet.
Aan boord van de Boeing 737 MAX, Boeing 767 en Boeing 787 Dreamliner zijn USB-poorten aanwezig in de stoel. Hiermee kun je je smartphone of tablet opladen. Let op, het is niet toegestaan powerbanks op te laden via de USB-poorten.
Regels powerbank in het vliegtuig
Een powerbank met een capaciteit onder de 100 Wh mag volgens de IATA richtlijnen mee in de cabine van het vliegtuig. Hetzelfde geldt voor losse lithium batterijen. Deze mogen mee in de cabine, mits ze in de originele verpakking zitten.
Tijdens de vlucht raak je buiten het bereik van de telefoontorens waarmee je mobiele telefoon constant verbinding zoekt. Omdat je telefoon geen verbinding kan vinden stuurt hij een steeds sterker wordend elektrisch signaal de wereld in op zoek naar deze torens.
Stap 1: Start Spotify en log in met uw account. Stap 2: Ga naar het nummer, de afspeellijst of podcast die je in het vliegtuig wilt beluisteren en schakel vervolgens de Download-knop rechtsboven in om Spotify-nummers te downloaden. Stap 3: Stel nu de Spotify Offline-modus in.
Nee, TUI fly heeft geen WiFi aan boord.
Nederlandse regels vanaf 21 mei
Daarom veranderen ook de regels in Nederland. Vanaf zaterdag 21 mei is het dragen van een mondkapje niet meer verplicht op Nederlandse luchthavens. Mensen met een kwetsbare gezondheid worden wel geadviseerd (vrijwillig) een medisch mondkapje te dragen.
Als er WiFi-toegang is op uw vlucht, kunt u een van de WiFi-pakketten kopen. Welke pakketten beschikbaar zijn, hangt af van uw bestemming en het type vliegtuig waarmee u vliegt.
Hoe werkt het? Aan boord gaat u naar het KLM Portal, met interessante gratis informatie. Wanneer het toestel een bepaalde hoogte heeft bereikt, kunt u een WiFi voucher aanschaffen en deze meteen gebruiken om te kunnen mailen, chatten en internetten. De kosten bedragen circa twintig euro per vlucht.