Een flyer is een enkel vel papier met informatie over een product, dienst, actie of evenement. Het bestaat uit twee pagina's, de voor- en achterzijde. Ze zijn vaak bedoeld om snel informatie te verspreiden en zijn daarom meestal beknopt en gericht op een specifieke boodschap of actie.
Waarom flyers gebruiken? Er zijn verschillende redenen waarom flyers zeer effectief kunnen zijn om je bedrijf, evenement, product of dienst te promoten. Een betaalbare manier om te promoten Business Flyers zijn een kosteneffectieve manier om je merkboodschap te verspreiden - goedkoop om af te drukken en te verspreiden.
Flyers zijn advertenties op één vel die door een bedrijf worden gepresenteerd om hun producten of diensten te promoten. Een flyer is buitengewoon nuttig om de aandacht van het publiek te trekken . Het helpt om de sterke punten van een bedrijf uit te leggen, handel te promoten en alle details van producten en diensten uit te drukken.
Door flyers te verspreiden op drukke locaties, zoals winkelcentra, stations of evenementen, kun je een groot aantal mensen bereiken en hen direct informeren over je producten, diensten of evenementen. Dit maakt flyers een krachtig middel om je doelgroep te bereiken en je boodschap effectief over te brengen.
Een flyer moet een korte boodschap vertellen die men in een paar seconden moet kunnen begrijpen. Gebruik daarom niet te veel tekst. Als je informatief over iets wilt vertellen is een flyer hiervoor niet de juiste communicatiedrager, maar kun je beter folders laten drukken. Met een folder kun je dieper op stof ingaan.
Op een flyer kan je een korte boodschap kwijt voor bijvoorbeeld het promoten van een evenement, opening of aanbieding. Met een flyer kan je veel mensen bereiken, waarbij het belangrijkste doel is om hun aandacht te trekken en nieuwsgierig te maken.
Flyers zijn bijzonder effectief voor het verspreiden van lokale en directe informatie. Bedrijven kunnen specifieke locaties, evenementen en aanbiedingen communiceren aan mensen in een bepaalde regio. Dit is vooral waardevol voor lokale ondernemingen die zich richten op de gemeenschap waarin ze opereren.
Wie, wat, waar en hoe
Zorg dan dat de datum, tijd en locatie duidelijk op de folder staan. Vergeet ook niet de kosten van het evenement te vermelden. Heb je een kortingsacties of deel je folders uit voor een winkelopening? Vermeld dan duidelijk de locatie van de winkel.
Flyeren is niet verboden
Maar er is wel een grens aan het soort informatie dat je vrijelijk mag delen. Zo mag je bijvoorbeeld geen haatdragende of discriminerende boodschappen verspreiden. Ook is het niet toegestaan om op te roepen tot geweld of het verstoren van de openbare orde.
Een flyer laten drukken om mensen naar jouw sale-verkoop te trekken of een poster ophangen om jouw evenement aan te kondigen. In feite doen beide middelen hetzelfde: een boodschap verspreiden onder een doelgroep. Het is dan ook niet zo raar dat flyers en posters vaak door elkaar worden gebruikt.
Voor een gemiddelde postcode zul je ongeveer 2.000 tot 4.000 flyers nodig hebben.Voor een kleine wijk of dorp zullen dit er ongeveer 5.000 tot 10.000 zijn.Grote wijken vanaf 10.000 stuks.
Flyers zijn kleine biljetten om uit te delen. Als we iets groters willen om op te hangen of op te plakken, hebben we de keuze tussen een affiche en een poster. Deze woorden worden door elkaar gebruikt. Sommigen zien in affiche eerder een meer commerciële aankondiging en in een poster de meer kunstzinnige aanpak.
Er zijn geen beperkingen op het ophangen van affiches in winkels, cafés, frietkoten… Zolang je toestemming van de uitbater hebt. In heel wat gemeenten of steden heb je officiële plakpalen.Vraag in je gemeente na wat de afspraken zijn.
Je start met het omschrijven of bedenken wie je wilt bereiken met de flyer en wat je boodschap is. Deze boodschap moet als basis duidelijk en groot op de flyer staan zodat meteen duidelijk is wat je met de flyer wilt vertellen. Zonder duidelijk doel van de flyer zal je boodschap niet goed overkomen.
Voor flyers en folders is daarom een papiersoort als MC glanzend of MC mat perfect. Afhankelijk van jouw boodschap en branding, kies je voor een matte of juist glanzende uitstraling. Zo zit je altijd goed!
Voor het huis aan huis verspreiden van folders, flyers of ander reclamedrukwerk heeft u geen vergunning of toestemming van de gemeente of een andere overheidsdienst nodig.
Zorg daarom voor een duidelijke call-to-action op de flyer, zoals de datum van je evenement, het telefoonnummer dat de klant moet bellen, de kortingscode of wat het doel van de flyer ook maar is! Dus neem dit mee in het ontwerp van de flyer, en ontwerp hier vervolgens omheen.
Op elk drukwerk (flyer, affiche, waardebon, ...) dat in verschillende exemplaren wordt uitgegeven en bij een publiek wordt verspreid, moet de naam en de woonplaats staan van de verantwoordelijke uitgever (v.u.).
Het verschil tussen een flyer en een folder is dat een flyer bestaat uit één ongevouwen vel papier met enkel- of dubbelzijdige bedrukking en een folder altijd één of meerdere vouwen in het vel papier heeft.
Kort en bondig vertellen wat je product of dienst is en nieuwsgierigheid opwekken. Investeer in een tekstschrijver en je zult merken dat je boodschap veel beter overkomt. Afhankelijk van het doel van de flyer moeten de teksten bijvoorbeeld wervend of aansporend zijn geschreven.